اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگاه کشوری دیابت در یزد مطرح شد؛

90 درصد دیابتی‌ها کنترل صحیح نمی‌شوند

خبرگزاری فارس: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم در یزد با تاکید بر کنترل صحیح بیماری دیابت در کشور گفت: متاسفانه بیش از 90 درصد بیماران دیابتی کنترل صحیح نمی‌شوند.

90 درصد دیابتی‌ها کنترل صحیح نمی‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمد افخمی اردکانی عصر امروز در مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی کشوری، مهم‌ترین هدف برپایی این کارگاه را کنترل صحیح بیماری دیابت عنوان کرد و اظهار داشت: در بوستون آمریکا به لحاظ امکانات زیاد، 56 درصد از دیابتی‌ها کنترل صحیح می‌شوند و این در حالی است که 90 درصد مبتلایان به بیماری دیابت در کشور ایران کنترل صحیح در آنها صورت نمی‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین امیدواریم با برگزاری چنین کارگاه‌هایی بتوانیم به کنترل صحیح و دقیقی از دیابت در میان دیابتی‌ها برسیم.
وی با بیان اینکه دیابت نوعی اپیدمیولوژی خاموش در جهان است، افزود: با افزایش شیوه دیابت در دنیا پیش‌بینی می‌شود این بیماری 15 سال آینده در برخی نقاط دنیا چندین برابر شود.
افخمی با اشاره به شیوع بالای این بیماری در کشورهای در حال توسعه خاطرنشان کرد: این مهم به تنهایی بیشترین هزینه‌های درمانی کشورها را به خود اختصاص داده است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم چاقی، اضافه وزن و فشارخون را مهم‌ترین عامل بروز این بیماری در کشور و جهان عنوان کرد و افزود: عامل ژنتیک در دیابت تیپ 2 به اثبات نرسیده و ناشناخته است.
رئیس مرکز تحقیقات دیابت یزد یادآور شد: 7.5 درصد افراد بالای 25 سال به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و در مجموع 50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.
این فوق تخصص غدد بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، افزایش چربی خون را از فاکتورهای خطر این بیماری برشمرد و گفت: متاسفانه این عوامل خطر در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.
وی رژیم غذایی نامناسب، کاهش فعالیت فیزیکی به شکل مضاعف، مصرف غذاهای پرکالری، مصرف غذاهای چرب و فست فودها منجر به اپیدمیولوژِی دیابت در کشورهای در حال توسعه شده است.
وی با اشاره به تعداد 145 هزار دیابتی در استان یزد در سال 2000 گفت: پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال 2030 به 400 هزار نفر برسد.
افخمی همچنین از برگزاری کارگاه عملی در محل کلینیک دیابت یزد خبر داد.
به گزارش فارس، کارگاه کشوری دیابت به میزبانی مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد از صبح امروز به مدت دو هفته در محل سالن همایش دانشکده پرستاری و مامایی برگزار می‌شود.
این کار گاه آموزشی ویژه 30 نفر از پزشکان عمومی کشور و با هدف ارتقاء سطح آگاهی و دانش پزشکان عمومی برای تشخیص زودرس، درمان به موقع و مناسب بیماری دیابت همچنین کترل صحیح این بیماری آغاز به کار کرده است.
ورزش و دیابت، انواع دیابت و پاتولوژیک و ریسک فاکتورهای بیماری دیابت، فیزیوپاتولوژی و ضایعات پوستی در بیماری دیابت، انسولین درمانی، نقش ایمنی در پای دیابتی و نحوه رسیدگی به بیمار دیابتی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کارگاه کشوری عنوان شد.
بررسی طرح کنترل و پیشگیری از بروز دیابت، نفروپاتولوی و آموزش بالینی بیماران دیابت نوع 2 و علائم اورژانس دیابت از دیگر مباحث مورد بحث در این کارگاه کشوری است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول