اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف آسیب‌شناسی عنوان شد

عمق فاصله توسعه همدان نسبت به دیگر استان‌ها

خبرگزاری فارس: مدرس دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به عمق فاصله توسعه همدان با استان‌های دیگر در ابعاد مختلف گفت: این امر یکی از عمده مشکلات پیش روی استان است که باید مسئولان در راستای رفع آن برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

عمق فاصله توسعه همدان نسبت به دیگر استان‌ها
جعفر محقق امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برخی معضلات و مشکلات موجود در استان، عمده مشکل مهم استان را حضور مدیران غیر بومی، پروازی، مسئله‌دار و یا وارداتی دانست و در تشریح عنوان "مسئله‌دار" اظهار کرد: اگر ادعای استقرار دولت اصولگرایی، ارزش‌مدار و معتقد به خط سیر انقلاب و ارزش‌های آن وجود دارد، تغییر و تحولات عمیق و معناداری در بدنه مدیریت استان مشاهده نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: با همه ادعاهایی که در ارتباط با ایجاد تغییر بنیادین از بعد سیاسی در حوزه‌های بنیادی کشور شده، این امر در استان نمود چندانی نداشته است.
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) همدان اختلاف گسترده میان مسئولان و نمایندگان مجلس را از دیگر فاکتورهای موجود در ارتباط با معضلات استان دانست و ابراز کرد: حتی ظهور برخی اختلافات در میان اولیا و متولیان امور دینی ما در دوره مجلس خبرگان از دیگر مواردی است که در سطح استان ریشه دوانده و البته همچنان نیز پایدار است.
وی عمق فاصله توسعه همدان با استان‌های دیگر در ابعاد مختلف آن را از دیگر مشکلات پیش رو دانست و ادامه داد: نوع آمایش سرزمینی غلطی که نسبت به استان روا داشته شده نیز از دیگر عواملی به شمار می‌رود که مانع از پیشرفت آن شده است.
به گفته محقق موج مهاجرت منفی در استان از دیگر مسائلی است که در آینده موجب بحران هویت و یا ظهور و بروز برخی مسائل و پیامدهای امنیتی می‌شود به همین دلیل مدیران استانی باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی در هشداری به مدیران استانی مبنی بر اینکه در مناطق همدان رفته رفته قوم و یا مسلک خاصی ساکن می‌شوند، ابراز کرد: به عنوان نمونه یکی از این مسلک‌ها در قسمت‌هایی از همدان مانند منطقه صدف، تپه مصلی، نایب احمد تا روستاهای همجوار ساکن شده‌اند.
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: حضور بهایی‌ها و فرقه‌های جعلی در بازارها و انجام برخی اقدامات در زمینه خرید و فروش املاک از دیگر موضوعات جالب توجهی است که این سئوال را به ذهن متبادر می‌سازد که پس مسئولان در این ارتباط چه کار می‌کنند؟
وی از حضور فرقه‌های مختلف اخلاقی و دراویش در قسمت‌هایی از باباطاهر خبر داد و افزود: مشاهده غلبه ترکیب جمعیتی برخی اقوام در مناطقی خاص منجر به ایجاد تفکیک قومیتی می‌شود که همین امر زمینه ایجاد بحران هویت را به وجود می‌آورد.
به گفته محقق شیوع فرقه‌گرایی اعم از صوفی‌گری، بهایی‌گری و... از جمله موضوعات آسیب‌زا در همدان است به طوری که به خاطر سهل‌انگاری مسئولان هر یک از آنها با ایجاد پاتوق در مناطق خاص و جزیره امن برای خود، مشغول فعالیت‌هایی هستند و مسئولان نیز کاری به کار آنها ندارند.
وی گسترش ناامنی به خاطر تزانزیت قاچاق، افزایش بیکاری و بزهکاری را از دیگر مسائل مشکل‌زای استان دانست و گفت: گسترش حاشیه‌نشینی در همدان را می‌توان از موضوعاتی دانست که در عدم پیشرفت و توسعه استان مثمر ثمر است.
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: طبق اعلام مسئولان استانی در حال حاضر پنج نقطه همدان به عنوان منطقه حاشیه نشین تشخیص داده شده است در صورتی که 10 نقطه کاملاً شناسنامه دار در حاشیه همدان وجود دارد.
وی در تشریح مناطق حاشیه‌نشین همدان گفت: منطقه "اسلام‌شهر و حصار امام"، منطقه "خضر، دیزج و مجیدآباد"، منطقه "حصار حاج شمسعلی"، منطقه "نایب احمد و سنگ سفید"، "بخش‌هایی از منطقه منوچهری"، منطقه "دیزج و کوی ولیعصر"، "بخش‌هایی از شهرک مدنی"، "روستاهای متصل به شهر مانند قاسم‌آباد"، "پشت پایانه‌های مینی‌بوس‌ها"، "بخش‌هایی از انبار نفت و تپه مصلی" از جمله این مناطق به شمار می‌روند.
محقق در بخش دیگری از سخنانش از فقدان ساماندهی صنعت توریسم و تهدیدهای ناشی از سفرهای افسارگسیخته سخن راند و ادامه داد: سالانه 10 هزار یهودی فقط به خاطر آرامگاه استر و مردخای و یا زیارت پیامبران بنی‌اسرائیل در مسجد پیامبر با تسهیلات دولتی به همدان سفر می‌کنند که این امر و آسیب‌های ناشی از آن باید مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه جنگ آینده جهان جنگ آب است، ابراز کرد: فرسودگی سازه‌های شهری و بافت‌ مسکونی در استان از دیگر موضوعاتی است که علاوه بر هدررفت آب زمینه‌ساز هزینه سرمایه‌های استان می‌شود که رفع این مشکل از دیگر موضوعات قابل توجه به شمار می‌رود.
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) با تأکید بر لزوم وجود انبار، سردخانه و سیلوهای کافی برای نگهداری محصولات کشاورزی، از فقدان آنها در استان سخن گفت و افزود: در ارتباط با وجود صنایع تبدیلی نیز در فقر مطلق قرار داریم.
وی خواستار برخورد جدی در ارتباط با بهره‌وری غیر مجاز از منابع آب و ذخایر کانی در استان شد و ادامه داد: فقدان صنایع مادر و عدم اشتغال پایدار برای متقاضیان، فقدان طرح جامع شهری در همدان، بازدهی بسیار پایین شهرک‌های صنعتی، تمرکز بیشتر نیروی کار استان در بخش خدمات و یا توزیع از دیگر مشکلاتی است که باید هر چه سریعتر برنامه‌ریزی مناسبی از سوی مسئولان برای رفع آنها اقدام شود.
محقق اضافه کرد: طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها به عنوان دیگر معضل بزرگ استان قلمداد می‌شود که توان استان را گرفته است.
وی با اشاره به ارتباط فوق‌العاده ضعیف مسئولان با مردم، ابراز کرد: قدرت برقراری ارتباط سازنده با مردم زمینه‌ساز حل راحت‌تر مشکلات و طی بهتر و بیشتر مسیر توسعه و پیشرفت می‌شود.
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش تأثیرگذار رسانه‌ها در پیشرفت و توسعه یک منطقه گفت: متأسفانه استان همدان فاقد یک رسانه پویا، به روز و فعال است و همین خلأ بزرگ در عدم پیشرفت آن نقش بسزایی داشته است.
وی ابراز کرد: از یک سو شاهد بعضی تنگ‌نظری‌ها در استان نسبت به رسانه‌ها هستیم که آه از نهاد آنها بلند کرده و از سوی دیگر عدم فعالیت افراد حرفه‌ای در ارتباط با کار خبری و رسانه‌ای کمتر موجب کنکاش مسائل و مشکلات استان شده است.
محقق گفت: عدم اعتماد و اقبال از سرمایه‌های بومی در استان نیز از دیگر مسائلی است که به دلیل نبود زمینه‌ها و ظرفیت آن، عدم بهره‌گیری از این مهم را موجب شده است.
وی در پایان ابراز داشت: این موارد به عنوان بخشی از مشکلات پیش روی همدان به شمار می‌رود که با آسیب‌شناسی، ریشه‌یابی و رفع آنها می‌توان گامی م‍ؤثر در راستای پیشرفت این دیار برداشت.
===================
گفت و گو از مریم شهابی باهر
==================
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول