اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان خبر داد

اجرای 12 طرح تحقیقاتی فندق در رودسر

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از اجرای 12 طرح تحقیقاتی در زمینه فندق در ایستگاه تحقیقات فندق اشکورات رودسر خبر داد.

اجرای 12 طرح تحقیقاتی فندق در رودسر
محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات فندق رودسر اظهار داشت: نخستین برنامه تحقیقات فندق در سال 73 کلید خورد و چارت سازمانی آن آماده شد و مورد تصویب شورای عالی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این راستا زمینی به وسعت پنج هکتار در منطقه اشکورات رودسر در اختیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان قرار گرفت.
به گفته این مسئول، در سال 78 امکانات مورد نیاز تحقیقات فندق اشکورات به ایستگاه تحقیقات آستارا که در آن زمان نیمه فعال بود واگذار شد و با اعتباراتی که از طریق سازمان جهاد کشاورزی وقت در اختیار قرار داده شد، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
وی ابراز داشت: با رویکرد جدید توسعه تحقیقات فندق در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از سال 88 ایستگاه تحقیقات فندق اشکورات رودسر با اعتبارات ملی و استانی در منطقه خراسان پشته اشکورات در زمینی به مساحت 22 هکتار پایگاه ییلاقی «زیاز» و ساختمان ستادی و عرصه شهرستانی در اسفند 88 افتتاح شد.
بهمنی با بیان اینکه مرکز تحقیقات فندق اشکورات رودسر در حال حاضر فعالیت‌های عملی و اجرایی خود را در دست اقدام دارد، تصریح کرد: تاکنون 12 طرح تحقیقاتی در زمینه فندق در این مرکز اجرا شده است.
وی، معرفی دو رقم فندق داخلی، تدوین برنامه راهبردی فندق، مشاوره در چهار پایان‌نامه کارشناسی را از جمله اقدامات ایستگاه تحقیقات فندق اشکورات عنوان کرد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان درباره دستاوردهای ایستگاه مذکور اذعان داشت: انتخاب دو ژنوتیپ به عنوان گرده‌دهنده مناسب و انتخاب بهترین روش تربیتی درختان فندق در مناطق شیب‌دار و دشت از جمله دستاوردهای ایستگاه تحقیقات فندق رودسر است.
وی با برشمردن توانمندی‌های ایستگاه تحقیقات فندق اشکورات رودسر بیان داشت: استخراج متابولیت‌های ثانویه در فندق، تعیین بهترین روش ازدیادی در فندق، تعیین بهترین گرده‌افشان برای ژنوتیپ برتر گرد و استخراج روغن فندق از توانمندی‌های این ایستگاه است.
بهمنی در ادامه به فعالیت ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان لنگرود اشاره کرد و یادآور شد: ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان یکی از ایستگاه‌های اقماری است که با توجه به سطح وسیع جنگل‌های استان و به منظور حمایت و پشتیبانی از این منابع مهم در کشور در سال 1316 تاسیس شد.
وی، کاشت، نگهداری و حفظ گونه‌های مختلف گیاهان جنگلی شمال کشور و همچنین تولید بذر از آنها و نهال به منظور اهداف تحقیقاتی را از وظایف منحصر‌به‌فرد این ایستگاه تحقیقاتی ذکر کرد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، فعالیت‌های تحقیقاتی شاخص ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان را ارزیابی و بررسی رشد، استقرار و کیفیت گیاهان دارویی در شرایط دیم عنوان کرد.
وی افزود: جمع‌آوری و شناسایی بیدهای گیلان و احداث کلکسیون پایه مادر از گونه‌های بومی و غیربومی، تکثیر غیر جنسی سفیدپلت از طریق تحریک قلمه ساقه و بررسی دوام چوب‌های اکالیپتوس در مقابل خسارت قارچی در آزمایش میدانی از جمله فعالیت شاخص این ایستگاه تحقیقاتی است.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول