اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم خبر داد

معرفی چهار رقم جدید گندم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: چهار رقم جدید گندم تحت نام‌های خرم، فرامان، نان کریم و ریژاو توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور معرفی شده که کشت این ارقام در اراضی دیم، موجب افزایش 480 هزار تنی این محصولات در سال می‌شود.

معرفی چهار رقم جدید گندم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: چهار رقم جدید گندم تحت نام‌های خرم، فرامان، نان کریم و ریژاو توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور معرفی شده که کشت این ارقام در اراضی دیم، موجب افزایش 480 هزار تنی این محصولات در سال می‌شود.
عبدالعلی غفاری با بیان اینکه این ارقام جدید گندم و جو در سال ‌جاری توسط این موسسه تولید و برای کشت در اراضی منطقه معرفی شده است، اظهار کرد: رقم گندم با نام « نان کریم » مناسب برای کشت در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر دیم کشور بوده و متوسط عملکرد آن 3 هزار و 594 کیلوگرم در هکتار است که نسبت به رقم شاهد کوهدشت، 14 درصد افزایش عملکرد دارد.
وی وزن هزار دانه بالا، زودرسی، مقاومت به گرما و خشکی، تحمل نسبت به آفت زنگ زرد و قهوه‌ای و پایداری تولید را از خصوصیات این رقم عنوان کرد و ادامه داد: این گندم با درصد پروتئین مناسب از کیفیت خوبی برای پخت نان برخوردار است.
غفاری با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی قابل کشت گندم در کشور گفت: با فرض تحقق 60 درصد از برتری توان تولیدی این رقم نسبت به شاهد کوهدشت در شرایط زراعی و کشت آن در یک سوم از اراضی مزبور، پیش‌بینی می‌شود تولید این رقم جدید در مقایسه با سایر ارقام 174 هزار تن بیشتر شود.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با بیان اینکه رقم جدید گندم نان با نام «ریژاو » نیز برای کشت در شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مناطق معتدل سرد کشور تولید شده و متوسط عملکرد آن 2هزار و 855 کیلوگرم در هکتار است، افزود: وزن هزار دانه بالا، زودرسی، مقاومت به آفت ورس، تحمل آفات سن و زنبور ساقه خوار و بیماری زنگ زرد از ویژگی‌های این رقم بوده و با 12.5 درصد پروتئین از کیفیت خوبی برای استفاده در نانوایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه با توجه به سطح زیرکشت 730 هزار هکتاری گندم دیم در منطقه معتدل سرد و با فرض جایگزینی این رقم در 400 هزار هکتار از این اراضی، سالانه به طور متوسط 220 هزار تن افزایش محصول عاید کشور می‌شود، ادامه داد: رقم جدید جو با نام « خرم » مناسب برای کشت در دیم‌زارهای مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشـور بوده و دارای متوسط تولید 3 هزار و 670 کیلوگرم محصول در هر هکتار و دارای ویژگی زودرسی با وزن هزار دانه بالا و مقاوم به آفت ورس و بیماری اسکالد است. 
غفاری با اشاره به اینکه با توجه به برتری 30 درصدی عملکرد جو خرم و سطح 300 هزار هکتاری اراضی قابل کشت جو درمناطق گرمسیر و نیمه‏گرمسیر دیم کشور، با فرض جایگزینی این رقم در یک سوم اراضی فوق، میزان تولید این محصول نسبت به سایر ارقام 86 هزار و 400 تن افزایش می‌یابد، گفت: در این موسسه، رقم جدید گلرنگ مناسب برای کشت در شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مناطق معتدل سرد معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه رقم گلرنگ «فرامان» با عملکرد یک هزار و 380 کیلوگرم در هکتار، نسبت به رقم شاهد زرقان 279 ، 46 درصد افزایش عملکرد داشته و این رقم با وزن هزار دانه بالا، بی خار بوده و به علت مقاومت به ریزش دانه مناسب برای برداشت با کمباین و برداشت دستی است، افزود: رقم جدید نسبت به بیماری زنگ گلرنگ متحمل و دارای 30 درصد روغن دانه در شرایط آبی است. 
غفاری با بیان اینکه عملکرد رقم فرامان در هر هکتار 432 کیلوگرم بیشتر از رقم شاهد زرقان 279 است، افزود: با فرض قیمت 6 هزار و 300 ریالی برای هر کیلوگرم دانه، کاشت این رقم افزایش درآمدی برابر با دو میلیون و 722 هزار ریال در هر هکتار عاید کشاورزان می‌کند.
انتهای پیام/ح30/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول