اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری گیلان خبر داد

استقرار 150 شرکت تحقیقاتی در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری گیلان از استقرار بیش از 150 شرکت، موسسه و هسته تحقیقاتی در این استان خبر داد.

استقرار 150 شرکت تحقیقاتی در گیلان
مجید متقی‌طلب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به نقش پارک‌های علم و فناوری در تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: قدرت رقابت در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه قدرت رقابت به عنوان مجموعه‌ای از قابلیت‌های نهادی، سیاست‌گذاری‌ها و عوامل متنوعی تعریف می‌شود که تعِیین‌کننده سطح بهره‌وری یک کشور است، افزود: سطح بهره‌وری نیز به مجموعه‌ای از موفقیت و کامیابی پایدار اطلاق می‌شود که از طریق یک سیستم اقتصادی قابل حصول باشد.
متقی‌طلب اقتصادهای با قدرت رقابت بیشتر و قابلیت‌های بالاتر در درآمدزایی بیشتر شهروندان را تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: سطح بهره‌وری تعیین‌کننده نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی، انسانی و فناوری در اقتصاد است.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اهمیت نوآوری در عرصه رقابت‌های دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: ترویج و توسعه نوآوری از چالش‌های کلیدی در اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی نوآوری را تبدیل فرآیند ایده‌های خلاقانه به محصولات مطلوب نامید و ابراز داشت: توانایی‌های نوآورانه در بهره‌وری قدرت رقابت‌پذیری را بالا می‌برد.
متقی‌طلب با تاکید بر اینکه نوآوری را تنها نمی‌توان به عنوان یک کشف علمی در نظر گرفت، گفت: این عامل می‌تواند موجب ارتقا و پیشرفت موسسه‌ها در سطح ملی شود و رفاه پایدار را ایجاد کند.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان نهادهای اجرایی، زیرساخت توسعه فناوری، محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش مقدماتی، آموزش عالی و دوره‌های مهارتی، بهره‌وری بازار کالا، بهره‌وری بازار کار، توسعه بازار ملی، آمادگی فناوری، اندازه بازار، پیشرفت کسب و کار و نوآوری را 12 محور تشکیل دهنده قدرت رقابت‌پذیری عنوان کرد.
وی با اشاره به اکسیر هم‌افزایی در فرآیند نوآوری، بیان داشت: فرآیند موثر در نوآوری زمانی تحقق می‌یابد که تمام اجزای موثر در آن به صورت سیستمی ایجاد هم‌افزایی کند.
به گفته متقی‌طلب، لزوم هم‌افزایی تمام اجزای نوآوری به عنوان محور کلیدی در نوآوری در عرصه‌های بومی و بین‌المللی وارد شده است.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان، مدیریت جامع را به عنوان هم‌افزایی نوآوری بین اجزای علم و فناوری، سازمان‌ها و تشکیلات و همچنین فرهنگ و باورها اعلام کرد.
وی به قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراع‌ها اشاره کرد و یادآور شد: موسسه‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر با ارزش افزوده فراوان به‌ ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوطه تشکیل می‌شوند.
متقی‌طلب با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی نوآوری و یافته‌های پژوهشی را باید به عنوان هسته بنیادین کارآفرینی و توسعه دانش‌بنیان محسوب کرد، اذعان داشت: تبدیل پول به دانش و تبدیل دانش به ثروت، تجاری‌سازی فناوری است.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان فرآیند تجاری‌سازی را پیچیده توصیف کرد و افزود: فرآیند تجاری‌سازی دارای بازیگران متعدد و مهارت‌های مختلف است.
وی با اشاره به اینکه تجاری‌سازی فرآیندی است که ایده‌های اولیه را به طرف کاربرد تجاری هدایت می‌کند، تصریح کرد: به بازار رساندن یک ایده یا نوآوری از طریق استانداردسازی عملیات تولید به منظور ارائه و انتقال دانش، تجاری‌سازی است.
متقی‌طلب مدیریت منابع مالی، مهندسی طراحی، مدیریت تولید، متخصص IP، متخصص حقوق، متخصص قیمت‌گذاری دانش فنی، توسعه محصول، ارزیابی بازار و راهبردهای بازار را از عوامل موثر در فرآیند تجاری‌سازی بیان کرد.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان انواع پارک‌های تحقیقاتی و مراکز نوآوری را از ساختارهای حمایتی رایج در روند تجاری‌سازی فناوری ذکر کرد و گفت: بیش از 150 شرکت، موسسه و هسته تحقیقاتی در گیلان استقرار دارند.
وی با بیان اینکه 16 کانون خلاقیت و شکوفایی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گیلان استقرار دارند، اذعان داشت: این کانون‌ها در شهرهای رشت، رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، آستارا و رودبار مستقر هستند.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول