اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری:

چهارمحال و بختیاری 310 بیمار تالاسمی دارد

خبرگزاری فارس: مدیر سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری تعداد بیماران تالاسمی این استان را 310 نفر اعلام کرد.

چهارمحال و بختیاری 310 بیمار تالاسمی دارد
امان الله منصوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: از این تعداد بیمار تالاسمی 180 بیمار ساکن شهرستان لردگان است که علت این امر نیز به‌واسطه فراوانی ازدواج‌های فامیلی در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه بیماری بتا تالاسمی نوعی کم خونی ارثی یا ژنتیکی است که از طریق والدین به کودکان منتقل می‎شود، گفت: این بیماری به دو صورت خفیف(مینور) و شدید (ماژور) دیده می‌شود.
منصوری با اشاره به راه‌‎های تشخیص بیماری تالاسمی شدید، گفت: انجام آزمایش خون و انجام آزمایش ژنتیک در زمان جنینی قبل از تولد از جمله این راه‌‎ها به شمار می‎رود.
مدیر سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری عدم ازدواج دو فرد تالاسمی مینور یا ناقل تالاسمی را از جمله راه‌های پیشگیری از بیماری بتا تالاسمی شدید عنوان کرد و گفت: استفاده از روش‌های مطمئن تنظیم خانواده،  انجام مشاوره ژنتیک زوج ناقل و تعیین ژن معیوب پدر و مادر قبل از بارداری زوجه و انجام مجدد مشاوره ژنتیک در هفته 12-8 بارداری و تشخیص وضعیت جنین از لحاظ ابتلا به بیماری بتا تالاسمی از دیگر این راه‌ها محسوب می‏شود.
وی در ادامه با بیان اینکه خون یک منبع ملی محسوب می‌شود، گفت: برهمین اساس مسئولیت دولت‌ها تأمین نیاز جمعیت بیماران و قابلیت و دسترسی تمامی افرادی که به آن نیاز دارند، است.
منصوری تصریح کرد: با اهدای خون علاوه بر آنکه افراد مبادرت به یک عمل انسانی می‌کنند و جان افراد متعددی را نجات می‌دهند احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی در افراد اهداکننده خون به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
مدیر سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پلاکت، پلاسما و گلبول‌های قرمز از جمله فرآورده‌های خونی است، گفت: کیفیت خون تا 35 روز بوده و تنها پلاسما در دمای منفی 40 درجه به‌مدت دو سال قابل نگهداری است.
منصوری افزود: پلاسما و پلاکت گرفته شده از خون افراد ظرف مدت یک ماه در بدن انسان بازسازی می‌شود که باید به این مهم توجه ویژه داشت.
وی با بیان اینکه بهره‌مندی از خدمات انتقال خون به طور یکسان حق تمامی افراد جامعه است، گفت: بر همین اساس رسالت اساسی انتقال خون، اجرای این عدالت در سطح جامعه است
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول