اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

معضلات کشور با سطح دانش گره خورده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نهضت سواد‌ آموزشی کشور با بیان اینکه تمام معضلات کشور به نوعی با دانش و آگاهی مردم گره خورده، گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده تحصیلات 81 درصد از زندانیان زیر دیپلم و 30 درصد از آنها کمتر از پنجم ابتدایی هستند.

معضلات کشور با سطح دانش گره خورده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی باقر‌زاده ظهر امروز در آئین نکوداشت هفتم دی ماه به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سواد‌آموزی اظهار داشت: ساختار جدید نظام آموزشی کشور به دنبال رشد با‌سوادی و ریشه‌کن شدن بی‌سوادی است.
وی به فعالیت آموزش و پرورش اصفهان در زمینه رشد با‌سوادی در جامعه اشاره کرد و افزود: با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب مسئولان آموزش و پرورش اصفهان قامت افراشته نظام آموزشی اصفهان در میان استان‌های دیگر نمایان است و این موضوع اراده و جدیت تیم مدیریتی استان را در زمینه تحقق تعلیم و تربیت و فضای فرهنگی و دینی موجود در اصفهان را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزشی کشور تصریح کرد: از ابتدای شکل‌گیری نهضت سواد‌آموزی و این جریان مهم فرهنگی در کشور حدود 530 هزار نفر به عنوان آموزش‌یار، کارمند، مسئول، مشاور و صاحب نظر در این مجموعه و عرصه تعلیم و تربیت فعالیت کرده‌اند.
وی به تلاش‌های این افراد در راستای تحقق فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: این افراد در عرصه فعالیت خود با سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری مواجه شده‌اند و مجاهدت‌ها و تلاش‌های آنها منشأ آثار بسیاری در سطح کشور شده است.
باقر‌زاده با اشاره به اینکه بخشی از اهمیت فرمان امام خمینی (ره) ناشی از جایگاه علم و  دانش است، تاکید کرد: فراگیری علم و دانش در سطوح مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است و در تمامی نظام‌ها علم و دانش در سطوح و ابعاد مختلف دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه جایگاه علم در تمامی نظام‌های آموزشی عنصر اصلی عزت، کرامت، پیشرفت، تعالی و ماندگاری تمدن‌ها و ملت‌ها در طول تاریخ بوده است، اضافه کرد: آنچه که از انسان‌های گذشته در تاریخ کشور‌ها به جای مانده، آثار علمی این افراد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جایگاه علم و دانش در معماری، ساخت و ساز‌ها، توسعه و پیشرفت کشور‌ها نیز مشاهده می‌شود، بیان داشت: اگر امروز اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی شناخته می‌شود و آثار به جای مانده در اصفهان به وجود اندیشه‌ و علم، آگاهی و اطلاعات سازندگان این آثار باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه تمدن‌ها و فرهنگ‌های بسیاری در طول تاریخ در تمام دنیا ایجاد شده‌اند، گفت: ماندگاری تمام این تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به واسطه شأن، کرامت، علم، دانش و میزان اطلاعات آنها بوده است.
باقر‌زاده با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برخواسته از یک‌هزار و 300 سال تلاش مجاهدان و عالمان در طول تاریخ است، ادامه داد: تعلیم و تربیت به عنوان اصلی‌ترین وظیفه هر حکومتی است و بنا به فرموده امام خمینی (ره) سواد‌آموزی به عنوان یک تکلیف دینی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولان کشور به صورت جدی در راستای ریشه‌کن شدن بی‌سوادی تلاش می‌کنند، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته هیچ‌گونه عقب‌نشینی از فرمان امام خمینی (ره) در راستای اهمیت و توجه به رشد با‌سوادی در کشور صورت نگرفته است.
رئیس سازمان نهضت سواد ‌آموزشی کشور به اهمیت یادگیری و آموزش علم در کشور اشاره کرد و افزود: این موضوع به عنوان حیات هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و در صورت نبود یادگیری، توسعه و تولید علم و دانش در کشور‌ها به معنای نبود حیات در آن جوامع است.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی به عنوان عنصر اصلی پیشرفت محسوب به شمار می‌رود، تصریح کرد: بخشی از آن شامل نظام آموزش عمومی و تحصیلی است که به افراد شش تا 18 سال باز می‌گردد و در حال حاضر این نظام به سوی تحول و پیشرفت به مرز‌های علم و دانش حرکت می‌کند.
باقر‌زاده با اشاره به اینکه بخشی از این نظام نیز نظام آموزش غیر‌رسمی است، اضافه کرد: این نظام به آموزش بزرگسالان اختصاص دارد و جزو حلقه‌های مفقوده در کشور است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگسالانی وجود دارند که شرایط حضور در آموزش رسمی را از دست داده‌اند، تاکید کرد: عده‌ای از افراد نیز وجود دارند که در بی‌سوادی مطلق بسر می‌برند که این قشر از جامعه طی سال‌های گذشته مورد هدف سازمان نهضت سواد‌آموزی بوده‌اند.
رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزشی کشور با اشاره به اینکه عده‌ای افراد نیز تحصیلات عمومی خود را به پایان نرسانده‌اند، ادامه داد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی تحصیل تا پایان دوره متوسطه در سطح کشور رایگان اعلام شده و این موضوع بیانگر اراده کشور در راستای فراهم شدن زمینه تحصیل برای تمامی افراد تا پایان دوره متوسطه است.
وی بیان داشت: وضعیت تحصیل افرادی نیز که با توجه به شرایط مختلف از تحصیل باز‌ مانده‌اند باید به صورت نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده ساماندهی شود و بیشتر کشور‌های پیشرفته از این موضوع با عنوان آموزش بزرگسالان یاد می‌کنند.
باقر‌زاده با اشاره به اینکه آموزش بی‌سوادان بخشی از نظام آموزش بزرگسالان محسوب می‌شود، ادامه داد: در سال صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ریشه‌کنی بی‌سوادی حدود 50 درصد از مردم از حداقل مهارت سواد بی‌بهره بوده‌اند.
وی با بیان اینکه با صدور فرمان امام خمینی (ره) تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفت، گفت: مدرسه‌ای شدن ایران از مطالبات امام خمینی (ره) بوده است و در حال حاضر تمامی امکانات برای سواد شدن افراد مایل به سواد‌آموزی در سطح کشور وجود دارد.
رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزشی کشور با اشاره به اینکه به صفر رسیدن بی‌سوادی در کشور طی برنامه پنج ساله از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی میان بخش‌های مختلف آموزش و پرورش در راستای دستیابی به رشد با‌سوادی و ریشه‌کن شدن بی‌سوادی ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه تمام بخش‌های آموزش و پرورش باید به تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در راستای رشد بی‌سوادی تلاش کنند، اضافه کرد: تحقق فرمان رهبری محور فعالیت‌های این افراد قرار دارد و بی‌سوادی باید در گروه سنی 10 تا 49 سال ریشه‌کن شود.
باقر‌زاده با بیان اینکه تحقق بخشی از این موضوع در گرو وحدت و یکپارچگی مدیریت در سطح کشور است، تصریح کرد: اصلاح برنامه درسی نیز در این زمینه بسیار موثر است و در طول یک سال گذشته برنامه درسی تدوین شده و هم‌اکنون مبنایی برای تولید محتوای آموزشی در کشور وجود دارد.
وی به اصلاح ساختار آموزش سواد‌آموزان اشاره کرد و افزود: در برنامه و ساختار جدید آسیب‌های نهضت سواد‌آموزی شناسایی شده‌اند.
رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزشی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز به نیروی انسانی در نظام آموزش بزرگسالان نیست، تاکید کرد: آموزش حضوری نیز در این زمینه در سال‌های آتی کاهش می‌یابد و آموزش‌ها به سمت آموزش‌های مجازی حرکت می‌کند.
وی با بیان اینکه استقلال در یادگیری باید ایجاد شود، ادامه داد: افراد باید خود را به سطوح بالای آموزشی برسانند و تحقق استقلال افراد در یادگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است.
باقر‌زاده با اشاره به اینکه روش‌های سواد‌آموزی تغییر یافته است، بیان داشت: با توجه به این روش‌ها 40 درصد از مأموریت‌های این سازمان توسط نیرو‌های رسمی صورت می‌گیرد و 60 درصد از مأموریت‌های نیز باید به صورت برون‌سپاری انجام شود.
وی با بیان اینکه تمام معضلات کشور به نوعی با دانش و آگاهی مردم گره خورده است، گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده 81 درصد از افراد موجود در زندان‌ها زیر دیپلم و 30 درصد از آنها نیز زیر پنج ابتدایی هستند.
رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزشی کشور به ارتباط میان بزهکاری و میزان دانش و اطلاعات افراد اشاره کرد و اظهار داشت: بی‌سوادی باید به صورت کامل در سطح کشور ریشه‌کن شود و تمام مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی کشور با میزان سواد افراد گره خورده است.
وی با بیان اینکه استخدام نیرو در سال جاری به صورت ویژه دنبال شده است، افزود: تمام افراد دارای مدرک دانشگاهی که به صورت مستمر 60 ماه در این نظام فعالیت کرده‌اند در نهضت سواد‌آموزی استخدام شده‌اند.
باقر‌زاده تصریح کرد: آموزش‌یاران و حق‌التدریسی‌ها از نظر استخدام خود نگران نباشند و در سال آینده این افراد استخدام می‌شوند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول