اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور خبر داد

تأسیس بانک وقف در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور از تأسیس بانک وقف در کشور خبر داد.

تأسیس بانک وقف در کشور
عبدالرضا عابد در حاشیه بازدید از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه موقوفات کشور را به سطح اول، دوم و سوم تقسیم بندی کرده‌ایم، اظهار کرد: سطح اول این تقسیم‌بندی پروژه‌های ملی در استان‌های مختلف کشور است که به لحاظ موقعیت و توجیه اقتصادی دارای اهمیت خاصی هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی جمعیت زیادی برای مشارکت در پروژه‌های ملی وارد عرصه شده‌اند که بر این اساس این سطح از موقوفات در حال حاضر یا آغاز به کار کرد‌ه‌اند و یا در حال انعقاد قرارداد یا مکان سنجی است.
مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور با بیان اینکه سطح دوم موقوفات کشور شامل پروژه‌های استانی اوقاف است، تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی استانی یا برخی از افراد که تمایل به سرمایه گذاری در استان دیگر دارند، در این سطح از پروژه‌های اقتصادی اوقاف مشارکت می‌کنند که بر این اساس نیز آمار بسیار خوبی موجود است.
به گفته وی، سطح سوم پروژه‌های اوقاف و امور خیریه با توجیه اقتصادی، در شهرستان‌ها است که شامل پروژه های کوچک شهرستانی میشود که این سطح نیز در حال حاضر در شهرستانهای کشور در حال اجرا است.
عابد با بیان اینکه بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور یک سال از آغاز به کارش می‌گذرد، عنوان کرد: در هیئت امنای مرکز سازمان اوقاف در رابطه با استان‌ها در تدوین پنج ساله پنجم، مقرر شده که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد را جمع آوری کرده و تصمیم‌سازی کنیم چرا که هر طرح و پروژه باید توجیه اقتصادی داشته باشد تا به تصویب برسد.
وی استان همدان را در رابطه با وجود پروژه‌های مهم اوقاف با توجیه اقتصادی جزو استان‌های خوب کشور ارزیابی کرد و گفت: این استان دارای ظرفیت بالایی است چرا که بر اساس جلسات برگزار شده تا کنون، بین هفت تا هشت پروژه مهم را مصوب کرده‌ایم که به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود.
مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور با اشاره به روند رو به رشد ادارات اوقاف و امور خیریه در استان‌های مختلف کشور در زمینه پروژه های مهم اقتصادی، ابراز کرد: همدان در سال گذشته پروژه‌های نیمه تمام بسیاری داشت که در سال جاری به مرحله بهره برداری رسیده است؛ البته برخی از پروژه ها نیز وجود دارد که از ابتدای سال در همدان شروع به کار کرده اند اما پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و امیدوار هستیم همدان با این روند کنونی، طبق برنامه زمان‌بندی، پروژه ها را به انجام برسانند.
وی با بیان اینکه دغدغه بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در سال 91 بیشتر بر پروژه‌های کلانشهرهایی چون استان همدان است، متمرکز است، اذعان کرد: با توجه به اینکه این‌گونه پروژه‌ها در مرکز شهرها واقع شده و توجیه اقتصادی نیز دارد ممکن است از دید مردم و یا خود واقف شبهه ایجاد شود که درآمد اقتصادی آن به چه صورت هزینه می‌شود که بر این اساس نیز در صدد شبهه‌زدایی و افزایش مشارکت مردم هستیم تا در این زمینه موقوفات را نیز به درستی احیا و بارور کنیم.
عابد با بیان اینکه در اوقاف و امور خیریه سرمایه‌های پراکنده‌ای از موقوفات وجود دارد، ابراز کرد: اگر این سرمایه پراکنده در یک‌جا به‌عنوان یک بانک وقف جمع شود به طور قطع هم مردم می‌توانند در آن مشارکت و سهم داشته باشند و هم اینکه سهم آنها میتواند در راستای استفاده بهینه یا برای پشتیبانی کردن موقوفات باشد.
وی در پایان تأکید کرد: تأسیس بانک وقف در جاهایی که بانکی نداشته و سرمایه دارند امر مهمی است که در اوقاف و امور خیریه مورد توجه قرار گرفته و در برنامه نیز لحاظ شده است چرا که در مرحله نخست برای توسعه موقوفات کشور را در بر داشته و چرخه اقتصادی ایران را نیز رونق میبخشد.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول