اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار انجام شد

برداشت مکانیزه از 40 هکتار از اراضی پنبه در خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 40 هکتار از اراضی پنبه در شهرستان مانه و سملقان این استان برای نخستین بار به صورت مکانیزه برداشت شد.

برداشت مکانیزه از 40 هکتار از اراضی پنبه در خراسان شمالی
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، الله‌وردی خادمی اظهار داشت: برداشت پنبه پرهزینه‌ترین و طاقت‌فرساترین مرحله تولید است که با استفاده از ماشین مناسب می‌تواند سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام پذیرد.
وی افزود: با افزایش نرخ دستمزد کارگری و متمرکز بودن برداشت پنبه در زمانی محدود، امر برداشت به صورت دستی دشوار و تا حدی ناممکن جلوه می‌کند.
خادمی مزایای برداشت ماشینی پنبه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برداشت ماشینی سه میلیون و 800 هزار ریال صرفه اقتصادی عاید تولید کننده می‌شود و پنبه قبل از سرما، برف و باران برداشت می‌شود.
وی اضافه کرد: با برداشت مکانیزه همچنین، زمین برای کشت محصول بعدی سریع‌تر آماده شده، در نتیجه کشت بعدی به موقع انجام می‌شود و در مصرف بذر صرفه‌جویی شده و در نتیجه عملکرد افزایش می‌یابد.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با اشاره به معایب برداشت دستی پنبه گفت: برداشت پنبه به صورت دستی به دلیل کمبود کارگر و هزینه بالا، مقرون به صرفه نیست، همچنین به لحاظ طولانی بودن زمان در برداشت دستی در اثر بارش و سرما کیفیت وش کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به دلایل برتری برداشت ماشینی نسبت به برداشت دستی اظهار داشت: کمباین پنبه قادر است طی مدت دو ماه فصل زراعی حداقل 700 تا هزار هکتار مزارع پنبه را برداشت کند و به دلیل کمبود کارگر و مشکلات برداشت وش در مناطق پنبه خیز کشور، کشاورزان اشتیاق چندانی به کشت پنبه ندارند.
خادمی صرفه اقتصادی برداشت وش با کمباین پنبه چین، برداشت به موقع مزرعه به دلیل سرعت عمل زیاد کمباین پنبه، آماده شدن زمین برای کشت به موقع محصولات پاییزه که خود باعث افزایش عملکرد و بهره‌وری تولیدکنندگان و افزایش کیفیت محصول پنبه به دلیل برداشت به موقع می‌شود را از دیگر مزایای برداشت ماشینی پنبه برشمرد.
انتهای پیام/و۳۰/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول