اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

4 هزار تن وش از پنبه زارهای خدا آفرین برداشت می شود

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود آسیب مزارع پنبه در اثر بارش برف و افت دما، 4 هزار تن وش از پنبه زارهای خدا آفرین برداشت می‌شود.

4 هزار تن وش از پنبه زارهای خدا آفرین برداشت می شود
به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، سعید سلیمانی صبح امروز در حاشیه بازدید از مزارع پنبه در جمع خبرنگاران از برداشت پنبه از یک هزار و 700 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان خداآفرین خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسی انتظار می‌رود بیش از 4 هزار تن وش پنبه از مزارع زیر کشت این محصول برداشت و برای فرآوری در اختیار دو واحد کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه قرار گیرد.
وی با اشاره به بارش برف و باران طی آبان‌ماه سال‌ جاری و افت دما در منطقه خداآفرین افزود: به دلیل تاخیر در برداشت مرحله چین اول پنبه، بیش از 30 تا70 درصد از مزارع آسیب دیده و بین 2 هزار تا 2 هزار و 500  تن از محصول زیر کشت، در مزارع از بین رفته و غیرقابل برداشت شده است.
سلیمانی همچنین از زیر پوشش قرار گرفتن 100 درصد سطوح کشت پنبه زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی خبر داد و گفت: به دلیل زیر پوشش قرار گرفتن اراضی زیر کشت در امر بیمه و مساعدت‌های کارشناسان سازمان و صندوق برای تشویق زارعان به عقد قرارداد بیمه در فصل کشت، مزارع خسارت دیده توسط کارگزاران بیمه و نماینده سازمان مورد بازدید قرار گرفته و پس از بررسی همه جانبه و ارزیابی میزان خسارت، منجر به تنظیم صورتجلسه وقوع خسارت ناشی از تغییر آب و هوایی شد و میزان غرامت توسط کارگزاران صندوق بیمه مورد توجه قرار شد که پس از بررسی و تعیین میزان خسارت وارده به زارعان، غرامت آنان پرداخت خواهد شد.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی مبنی بر خرید تضمینی پنبه از کشاورزان گفت: بر مبنای رقم دو سفید وش 9000 ریال به ازای هر کیلو تعیین شده و دو واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی در منطقه خداآفرین مشغول خرید نقدی از کشاورزان هستند.
وی همچنین از حضور و استقرار کارشناس رقم‌بندی پنبه در مرکز جهادکشاورزی خداآفرین در کارخانه‌جات مذکور به منظور نظارت بر وش‌های وارده و انجام عملیات رقم‌بندی پنبه محلوج خبر داد و افزود: وش‌های مرغوب و عاری از هرگونه ضایعات و قوزه‌های نارس به قیمت 12000 تا 13000 ریال به ازای هر کیلو از زارعان خریداری و مبلغ آن به صورت نقدی یا حداکثر با چک 15 روزه پرداخت می‌شود.
منطقه خدا آفرین در آذربایجان‌شرقی به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رودخانه ارس و شرایط مناسب آب و هوایی یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید پنبه در شمال‌غرب کشور  به حساب می‌آید و با توجه به احداث سد خداآفرین و تامین آب مطمئن، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی سطح زیر کشت پنبه به بیش از 7 هزار هکتار افزایش یابد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول