اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات پنبه:

افزایش هزینه‎های تولید مهم‌ترین مشکل پنبه‌کاران

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات پنبه گفت: افزایش هزینه‎های تولید پنبه یکی از مشکلات موجود بر سر راه بهره‎برداری و کشت این محصول صنعتی است.

افزایش هزینه‎های تولید مهم‌ترین مشکل پنبه‌کاران
قربانعلی روشنی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: عدم توزیع به موقع سموم و نهاد های کشاورزی، نبود کمباین‎های مناسب بر برداشت، نرخ خرید تضمینی و عدم کیفیت آفت کش‎ها از دیگر مشکلاتی است که موجب رکود این محصول شده است.
وی تخصیص یارانه به این بخش را یکی از راهکارهای رفع مشکلات دانست و افزود: معرفی ارقام با عملکرد بالاتر، توزیع به موقع نهاده‎های با کیفیت در زمان مناسب، ساخت و یا وارد کردن کمباین برداشت پنبه، معرفی و آزادسازی رقم مناسب برداشت ماشینی که برخی از اقدامات در این خصوص توسط انجام و در حال سلکسیون و تشکیل لاین است و همچنین اختصاص نرخ تضمینی بالاتر نسبت به سایر گیاهان رقیب از جمله راهکارهای است که باعث می‎شود کاشت این محصول دارای صرفه اقتصادی برای کشاورز باشد.
روشنی با اشاره به اینکه کشت گلدانی پنبه  مقرون به صرفه است، بیان داشت: کشت گلدانی یکی از روش‎های است که کارشناسان به آن توصیه می‎کنند که بیشتر در چین رواج دارد و در این کشور به دلیل کارگر ارزان قیمت و بارندگی مناسب کشت گلدانی در اراضی کوچک مقرون به صرفه است.
وی تصریح کرد: طرح‎های اولیه برای ارزیابی و مزایا و معایب کاشت گلدانی توسط موسسه در حال انجام است و طرح‎های تکمیلی در این موسسه در دست اجرا و مطالعه است ضمن آنکه دستگاه گلدان‎ساز برای کشت نشایی نیز توسط محققان این موسسه ساخته شده است.
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در پایان به دیگر مزایایی کاشت گلدانی اشاره کرد و اذعان داشت: کشت گلدانی باعث فراهم شدن زمینه کاشت دو محصول در سال و سبز مطلوب و بهره برداری مناسب از اراضی شور می‎شود به دلیل آنکه حساس‎ترین مرحله رشدی پنبه نسبت به تنش شوری در مرحله جوانه‎زنی و سبز است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول