اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار محقق شد؛

آغاز برداشت پنبه در بشرویه با دستگاه

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی بشرویه از برداشت پنبه به صورت آزمایشی برای نخستین بار در شهرستان بشرویه با دستگاه پنبه پاک‌کنی خبر داد.

آغاز برداشت پنبه در بشرویه با دستگاه
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی شفیعی شنبه‌شب در بررسی مشکلات پنبه‌کاران بشرویه اظهار داشت: دستگاه برداشت پنبه با باطری 12ولت کار کرده و توانایی برداشت 6 تا 10 کیلوگرم وش پنبه بسته به مهارت فرد در هر ساعت را دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به سطح قابل توجه پنبه یعنی 4 هزار و 950 هکتار در شهرستان و کمبود کارگر، برداشت مکانیزه پنبه هزینه‌های برداشت را کاهش می‌دهد.
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: برای اینکه بتوانیم برداشت پنبه را مکانیزه کرده و هزینه‌های تولید شامل سوخت، بذر، کاشت و برداشت را کاهش دهیم باید کشت خطی پنبه توسعه یابد.
شفیعی یادآور شد: قدم اول به سمت کاشت مکانیزه در بهار امسال برداشته شد و با کاشت 70 هکتار پنبه با دستگاه کشت مستقیم قسمتی از اهداف مورد نظر تحقق یافت.
وی در معرفی آفت مگس سفید یا عسلک پنبه نیز اظهار داشت: این آفت از نظر میزبان دامنه وسیعی از گیاهان زراعی، باغی، علف‌های هرز و گیاهان زینتی را مورد حمله قرار می‌دهد.
شفیعی افزود: بیشترین تعداد میزبان‌ها در بین گیاهان زراعی، پنبه، جالیز، گوجه‌فرنگی، کنجد، کنف و آفتابگردان مشاهده شده است.
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه ادامه داد: این آفت زمستان را به صورت مراحل مختلف رشدی از تخم،‌ پوره تا حشره کامل می‌گذراند.
شفیعی افزود: طول دوران رشد این آفت بستگی به درجه حرارت محیط دارد و طول یک نسل در حدود 15 روز طول می‌کشد و ممکن است تا 15 نسل در سال داشته باشد.
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه با اشاره به راه‌های مبارزه بیولوژیکی ادامه داد: استفاده از کارت‌های زرد چسبنده و فرمون برای شکار حشره کامل مگس سفید از راه‌های کنترل بیولوژیک است.
شفیعی راه‌های کنترل زراعی را شامل از بین بردن بقایای مزارع پنبه و سوزانیدن آنها بلافاصله بعد از برداشت محصول، از بین بردن بقایای جالیز پس از اتمام برداشت اقتصادی در اواخر مرداد در بشرویه، دور کاشتن زراعت پنبه از جالیز یا آفتابگردان و رعایت فاصله کافی، کشت خطی و رعایت تراکم، قطع آبیاری در شهریورماه، تراکم مناسب، کشت ارقام مقاوم و از بین بردن علف‌های هرز برشمرد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول