اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از روند آغاز انتخابات

کارکرد انتخاباتی احزاب و اقوام در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: با به صدا درآمدن زنگ انتخابات مجلس نهم، بار دیگر این پرسش در ذهن‌ها متبادر شده که با گذشت بیش از سه دهه تجربه انتخاباتی در چهارمحال و بختیاری، روند انتخابات و تصمیم‌گیری مردم چگونه خواهد بود؟

کارکرد انتخاباتی احزاب و اقوام در چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی از امروز، اخبار بسیاری از فعالیت‌های روزانه و شبانه انتخاباتی، احزاب، اشخاص و جریانات مختلف به گوش می‌رسد،
افراد و احزاب فقط همین هفته را برای اعلام حضور در عرصه انتخابات فرصت دارند که به نظر می‌رسد جریاناتی که قصد حضور در انتخابات را دارند باید تاکنون اعلام حضور کرده یا همین روزها در انتخابات اعلام حضور کنند وگرنه فرصت چندانی باقی نیست.
وقتی سخن از حزب به میان می‌آید، ذهن‌ها به سوی مسائل متفاوت کشانده می‌شود و حزب بیشتر مفهوم دسته‌بندی‌های گروهی، فرقه‌ای، نژادی و مجموعه‌های قدرت طلب را متجلی می‌سازد.
این دسته هر کدام بسته به شکاف‌های موجود و اهداف مورد تعقیب نقش‌های متفاوت را بازی می‌کند. بسته به پیشینه ذهنی و تاریخی فرد مفاهیم و کار ویژه‌های متکثر از احزاب به درون ذهن رخنه می‌کند.
امروز با توجه به روند دموکراتیزاسیون و جو غالب فضای سیاسی جهان و رواج و شیوع انتخابات و گسترش فعالیت‌های حزبی، یکی از آن نقش‌ها و کار ویژه‌های پر رنگ و چشمگیر، حضور احزاب در فعالیت‌های انتخاباتی است.
حتی گاهی این تصور به وجود می‌آید که احزاب صرفا برای تصمیمات، فعالیت‌ها و سهم خواهی‌های انتخاباتی پدید آمده است اما اینکه احزاب دقیقا چه نقش‌های را در انتخابات ایفا می‌کند و چه کار ویژه‌های را از خود بروز می‌دهند به درستی شفاف و آشکار بیان نمی‌شود.
با توجه به اهمیت حیاتی و ضروری نقش احزاب در انتخابات، این نوشته درصدد آن است که نقش و جایگاه احزاب را در انتخابات از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهد.

کاظمی: انتخابات، معیار فعالیت و حضور در قدرت 
فرماندار شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به نقش احزاب در انتخابات، گفت: در معنای گسترده و رایج سیاسی انتخابات مجموعه عملیاتی است که در راستای گزینش فرمانروایان یا تعیین ناظرانی برای مهار قدرت تدبیر شده است
مراد کاظمی انتخابات را پیوند مستقیم با حق رأی دانست و گفت: عملی حقوقی را که شهروندان با انجام آن، طبق ضوابط و شرائط قانونی به گزینش نماینده یا نمایندگان می‌پردازد، رأی گویند.
وی با بیان اینکه در مورد انتخابات و انتخاب دو نکته مهم و اساسی وجود دارد، گفت: گزینش و آزادی در گزینش، یعنی از یک سو آزادی در کاندیدا شدن وجود داشته باشد و از سوی آزادی در گزینش، یعنی به خاطر وجود کاندیدای مختلف و متعدد برای افراد فرصت گزینش و انتخاب باشد لذا در جای که کاندیدا با محدودیت روبرو باشند چون رقابت قاطع و جدی وجود ندارد از این رو گزینش نیز اهمیت خود را از دست می‌دهد.
کاظمی وجود رأی دهندگان را از دیگر این نکات اساسی برشمرد و گفت: رأی دهندگان منشأ و مرجع مشروعیت برای نامزدهای انتخاباتی است با گزینش و آرای رأی دهندگان، نمایندگان از مشروعیت و اقتدار لازم برای نمایندگی برخوردار می‌شوند، اگر مردم به کسی رأی ندهند نمایندگی مشروع وجود نخواهد داشت.
فرماندار شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: هر چه مردم در انتخابات شرکت شکوهمند داشته باشند به همان میزان مشروعیت نمایندگان و نظام سیاسی از درجه بالایی برخوردار می‎شود.
وی تصریح کرد: اهمیت رأی‌دهندگان و مردم چنان والاست که اگر آنان احساس نارضایتی از نمایندگان‌شان نسبت به تکالیف و مصالح کنند، می‎توانند آنان را مورد باز خواست قرار دهند.

حیدری: برگزاری منظم انتخابات سبب فرهنگ‌سازی سیاسی می‎شود
نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار داشت: با بررسی روند انتخابات از گذشته تاکنون می‌تواند اذعان داشت که در این پروسه انتخاب یک روند تدریجی و تکاملی را پیموده و امروزه به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم مشارکت سیاسی، نقش مهمی را در تعیین نمایندگان و زمامداران و مشروعیت نظام سیاسی بازی می‌کند.
نورالله حیدری افزود: حتی نظام‌های اقتدارگرا برای عقب نماندن از کاروان دموکراسی و مردم سالاری و کسب و حفظ مشروعیت برای خود، از دست زدن صوری به امر انتخابات دریغ نمی‌کنند.
وی با اشاره به مزایای انتخابات، آن را نشانه مشارکت سیاسی و مردم سالاری برشمرد و گفت: مشارکت سیاسی مراحل مختلف دارد و انتخابات یکی از مراحل و کم هزینه‌ترین و پر ثمرترین مرحله است.
حیدری ادامه داد: در کشوری که انتخابات آزاد وجود داشته باشد مردم سالاری در آن کشور وجود دارد.
نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی قاعده‌مند کردن انتقال قدرت، زمینه لازم برای چرخش نخبگان، فرهنگ سازی سیاسی، بستر مناسب برای رقابت تشکل‎ها، نهادینگی مشارکت سیاسی، ایجاد و باز نمای مشروعیت سیاسی، ترغیب فرد باوری و عقلانی سازی رفتار جمعی و خنثی سازی تهدیدات دشمن را از دیگر این مزایا برشمرد.
وی اضافه کرد: وقتی مشارکت سیاسی مردم در انتخابات حداکثری باشد نشانه مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی است و اینکه مردم از نظام سیاسی موجود حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
حیدری تصریح کرد: لذا دشمنان درک خواهند کرد که نظام سیاسی با پشتوانه قوی و قطعی مردم از اهداف خویش دفاع و حمایت خواهد کرد، لذا تهدیدات و توطئه‎های مستقیم و غیر مستقیم دشمن اگر هم پیگیری شود کارای چندانی نخواهد داشت.

حیدری: معرفی نامزدهای شایسته، نقش اصلی احزاب در انتخابات است
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش احزاب در انتخابات، گفت: احزاب کارویژه‎های متعدد دارد و یکی از کار ویژه‌های مهم و اساسی آن انتخابات است.
نورالله حیدری با بیان اینکه نقش احزاب در انتخابات حول دو محور کلی و با توجه به نظام‌های حزبی بررسی می‎شود، افزود: در رابطه با محور اول احزاب نقش و جایگاه متعدد را ایفا می‌کند.
وی معرفی نامزدهای شایسته و جلوگیری از هرز رفتن نیروهای پراکنده، بی‌شکل و نامتحرک را از جمله این نقش برشمرد و گفت: احزاب قادرند که با شناسایی و آشنای افراد نخبه و با تجربه و توانا و معرفی آنها، بهترین افراد را در معرض آراء و گزینش مردم قرار دهند و کار شناخت را ساده‌تر کنند و از سوی از دور ماندن اینگونه افراد از مسئولیت‌های سیاسی و قرار گرفتن در گوشه انزوا نیز جلوگیری به عمل می‌آید.
حیدری تصریح کرد: با محدود شدن عملی تعداد نامزدهای انتخابات با ارائه لیست از سوی احزاب، قدرت آراء مردم کمتر شکسته و خرد خواهد شد، در نتیجه این امر، برنده انتخاباتی دارای تعداد بیشتر آراء خواهد بود تا بتواند مصداق واقعی نماینده مردم به شمار آیند.
وی تأکید کرد: حتی مردم رأی دهنده غیر حزبی نیز می‌توانند با مقایسه برنامه‌های احزاب از استنتاج‌های ناپخته خام و خواسته‌های ناشدنی اعتراضات بیجا و مبارزه‌های بی برنامه اجتناب کنند و به جای گزینش از میان انبوه اندیشه‌ها و روش‌های بی شکل از خلال نظام‌های نظری موجود یکی را انتخاب کند.

حزب فراگیر و تعیین کننده در کشور وجود ندارد

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به نقش احزاب در برگزاری انتخابات صحیح و سالم در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌های کشور است که 100 درصد جمعیت آن شیعه بوده و اعتقادات یکسانی دارند.
نورالله حیدری افزود: در این استان نمایندگان آنها تنها بر اساس جناح راست و چپ مورد حمایت مردم قرار نمی‌گیرند و مردم این استان بعضا تحت تاثیرات قومی- قبیله‌ای و محلی قرار می‌گیرند و سعی در انتخابات افراد هم محله‌ای خود و پیروزی در انتخابات دارند.
وی اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری برای انتخاب کاندیدا‌ها با اندک تفاوتی تصمیمات کمیته 8+7 و تصمیمات دیگر اجرا می‌شوند و علاوه بر آن تصمیمات محلی و قومی نیز در این قضیه تاثیر گذار هستند.
حیدری بر ضرورت یکی شدن تصمیمات کمیته‌ها و قومی‌گرایی تاکید و افزود: کمیته‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که پاسخگوی خواسته‌هایی قومی محله‌ای مردم نیز باشند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی پایدار نبودن کمیته‌ها و فراگیر نشدن احزاب و تشکل‌ها را مهم‌ترین معایب این شیوه انتخاب دانست و خاطر نشان کرد: از این کمیته‌ها در زمان انتخابات به عنوان مسکن استفاده می‌شود.
حیدری با بیان اینکه یک حزب فراگیر و تعیین کننده در کشور وجود ندارد، گفت: در کشور ایران احزاب و تشکل‌ها به طور صحیح وجود ندارد.

ترابی: در چهارمحال و بختیاری نامزدهای حزبی به مجلس می‌‎روند
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری سیستم‌های حزبی فعال هستند، اظهار داشت: هرکسی به راحتی نمی‌تواند اعتماد مردم را کسب کند و کسانی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند باید از حمایت حزبی و تشکیلاتی برخوردار باشند.
نصرالله ترابی افزود: در چهارمحال و بختیاری بحث فرد نسبت به افکار و اندیشه‌ها در سراسر روستاها و شهرهای این استان کمتر مطرح است و افراد تابع، فکر و اندیشه احزاب مختلف به مجلس راه پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه در گذشته نیز افرادی که وارد مجلس شده‌اند از سوی تشکیلات حزبی حمایت می‌شدند، گفت: در انتخابات مجلس هشتم در چهارمحال و بختیاری کمیته 6+5 کاندیدای اصولگرایان را معرفی و از آنها حمایت می‌کرد و اصلاح طلبان نیز کاندیدای مورد قبول خودشان را حمایت می‌کردند.

سیستم حزبی کشور نیازمند اصلاحات است
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت فعال سازی بیشتر تشکیلات حزبی در کشور تاکید و خاطر نشان کرد: با فعال سازی این تشکیلات در کشور اعتماد مردم نسبت به این تشکیلات بیشتر و نمایندگان انتخاب شده توسط حزب مجبور به پیگیری مطالبات مردم و پاسخگویی در برابر آنها هستند.
وی ادامه داد: احزاب نیز به کاندیدای منتخب خود پشتیبانی فکری می‌هند و مشکلات مردم را در غالب طرح بررسی و در آینده را در مجلس توسط نمایندگان خود به قانون تبدیل می‌کنند.
ترابی تصریح کرد: در صورتی که افراد بدون حزب و تشکیلات وارد مجلس شوند، حرکت در مسیر خواسته‌های مردم برای آنها بی‌اهمیت جلوه کرده و نمی‌توانند از مطالبات و حقوق مردم دفاع کنند و فقط به فکر دستیابی به منافع فردی خود هستند.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت پر رنگ‌تر شدن سیستم حزبی در کشور تاکیدکرد.

فرهادی: قومی گرایی نامناسب‌ترین شیوه در انتخاب نمایندگان است
دبیر مجمع نیروهای خط امام در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری شیوه انتخاب کاندیداتوری‌ها برای راه یافتن به مجلس خاص این استان است، اظهار داشت: بعضی از کاندیدا‌ها در این استان وابسته به جناح خاصی بوده، برخی به تفکیک از حمایت منطقه‌ای برخوردار هستند و برخی دیگر نیز منتخب شورای شهر خود هستند.
علی فرهادی افزود: متأسفانه در این استان برخی از کاندیداهایی که وابسته به یک حزب و جناح هستند نیز معمولاً در تعارض با یکدیگر قرار گرفته‌اند، بر این اساس می‏تواند اذعان داشت که پارامتر انتخاب کاندیداتوری‌ها برای راه یافتن به مجلس مطلوب و مناسب نیست.
وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوه دیگر انتخابات استفاده از ملاک قومی گرایی است، گفت: رقابت بین دو کاندیداتوری از قومیت‌های مختلف مردم را به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سوق می‎دهد.
دبیر حزب مجمع نیروهای خط امام در استان چهارمحال و بختیاری انتخاب کاندیداها براساس حمایت حزبی و قومی گرایی را نادرست برشمرد و تصریح کرد: این شیوه انتخاب صحیح نیست و نمی‌تواند بعد از انتخابات خواسته مردم را تامین کند.

کاظمی: شفاف سازی دیدگاه‎ها کارکرد احزاب است
دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نمایندگان مجلس در این استان به دو شیوه حمایت حزبی و حمایت قومی محله‌ای انتخاب می‌شوند، افزود: با این شرایط اشخاص اصلح به مجلس شورای اسلامی راه پیدا نمی‌کنند.
مراد کاظمی با بیان اینکه حمایت قومی منطقه‌ای در سراسر کشور با تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: البته حمایت‌های قومی گرایی بیشتر در شهرستان‌های کوچک وجود دارد و در کلان شهرها این موضوع به‌واسطه پراکندگی جمعیت به چشم دیده نمی‎شود.
وی اضافه کرد: نقش حزب در انتخابات صرفاً به معرفی نامزدهای انتخابات و حمایت از آنها خلاصه نمی‎شود، بلکه حزب علاوه بر نقش رایج فوق کار ویژه‌های مهم دیگری را نیز دارد که نمونه‌های آن را می‌توان، توسعه سیاسی، محدود شدن نامزدها، برنامه محوری، شفاف سازی دیدگاه‎ها، پاسخگویی حمایت‌های مالی و نظارت بر انتخابات ذکر کرد.

شیرمردی: سلایق مختلف به عرصه انتخابات می‌آیند
یک فعال سیاسی در استان نیز با اشاره به فرایند انتخاب شدن در چهارمحال و بختیاری، تفکیک حوزه به حوزه را ضروری دانست و گفت: این فرایند در هر دوره‌ای متفاوت بوده است.
وی شیوه انتخابات در شهرستان‌های این استان را مورد مقایسه قرار داد و گفت: معمولا در روند کلی انتخابات، انتخاب کردن و انتخاب شدن در یک دوره در شهرستان لردگان صرفاً قومیتی بوده و همان دوره در شهرستان بروجن انتخابات به‌صورت جناحی بوده است.
این فعال سیاسی ادامه داد: در دوره‌ای دیگر نماینده لردگان براساس معیارهای جناحی و خط فکری روانه بهارستان شده اما در همان دوره ممکن است مردم مرکز استان قومیت را ملاک انتخاب قرار داده باشند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در چهارمحال و بختیاری که همچنان ترکیب عشیره‌ای و قبیله‌ای خود را حفظ کرده و طایفه گرایی و حفظ گرایشات محض فامیلی همچنان از شاخصه‌های جامعه‌شناسی آن قلمداد می‌شود، نباید انتظار داشت که انتخاباتی شبیه آنچه که در حوزه‌های بزرگ نظیر پایتخت دیده می‌شود در این استان نیز برگزار شود.

*انتخابات مجلس نهم میدانی دیگر برای رقابت اقوام و احزاب
انتظار حرکت در مسیر انتخابات به معنای واقعی آن یعنی تحقق مدینه فاضله و ایجاد آن شرایطی که طی آن فرد شایسته امکان و جسارت ورود به عرصه رقابت را داشته و بتواند برنامه‌های خود را برای همه واجدان شرایط رای در حوزه خود صرف نظر از قومیت و محل زندگی تشریح و مخاطبان نیز شخصیت؛ توانایی و برنامه‌های ارائه شده را ملاک گزینش قرار دهند و از سوی دیگر نماینده‌شان را خود تعیین کنند و از سوی رئیس قبیله یا بزرگ فامیل یا حتی سران حزب هدایت نشوند؛ را نباید چندان هم دور از دسترس دانست، چرا که رصد دقیق و تجزیه و تحلیل خوش‌بینانه خواسته‌ها و تمایلات هم استانی‌هایمان نوید بخش دستیابی به مدینه فاضله است، چیزی که احتمال می‌رود در انتخابات پیش رو حداقل در یکی دو حوزه استان شاهد تحقق آن باشیم.
-----------------------------
گزارش از محمد یزدان مهر
-----------------------------
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول