اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

ارائه هر داروی جدید یک‌هزار میلیارد تومان هزینه دارد

خبرگزاری فارس: معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: یک‌هزار میلیارد تومان، هزینه عرضه هر داروی جدید است.

ارائه هر داروی جدید یک‌هزار میلیارد تومان هزینه دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ابراهیم صالحی‌فر عصر امروز در سمینار خطاهای دارویی و عوارض ناخواسته دارویی در سالن اجتماعات بیمارستان امام خمینی (ره)شهرستان ساری بیان داشت: هر چند وقت یک بار، اسامی داروهایی اعلام می‌شود که باید از بازار جمع‌آوری شوند چرا که دیگر قابل استفاده نیستند.
وی با اشاره به اینکه عرضه داروی جدید هزینه‌بر و زمان‌بر است، اظهار داشت: ارائه یک داروی جدید هزینه یک‌هزار میلیارد تومانی دارد و نیازمند هشت تا 10 سال زمان مطالعه و بررسی برای ورود به بازار است.
صالحی‌فر با بیان اینکه با ورود دارو به بازار نباید این اطمینان خاطر به وجود بیاید که همه عوارض آن شناسایی شده و عارضه دیگری به همراه ندارد، تصریح کرد: پس از ورود دارو به بازار، وارد فاز چهار بررسی می‌شویم و باید مراقبت بیشتری در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه ممکن است عوارض دارو در یکی دو سال ابتدایی آشکار نشود، ادامه داد: عوارض برخی داروها در نسل‌های بعد مشاهده می‌شود.
صالحی‌فر با بیان اینکه گاهی تعداد افراد در آزمایش دارو برای بروز علائم و عوارض کافی نیست، بیان داشت: تداخل‌‌های دارویی هم از مواردی است که در زمان تولید دارو بررسی نمی‌شود بلکه به دارو به صورت منفعل نگاه می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بروز برخی عوارض به دلیل تداخل‌های دارویی است.
صالحی‌فر یادآور شد: وقتی دغدغه عوارض جانبی داروها را داشته باشیم، در زمان ورود دارو به بازار، نگرانی بروز عوارض به دلیل تداخل‌های دارویی هم وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت اثربخشی و بی‌خطر بودن دارو، گفت: اغلب به اثربخشی دارو توجه می‌کنیم در صورتی که باید عدالت بین دو کفه ترازو برقرار شود.
معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: کمتر به بی‌خطر بودن داروها توجه می‌کنیم.
وی با اشاره به هزینه عوارض جانبی داروها، بیان داشت: هزینه‌های مرتبط با عوارض جانبی داروها از کل هزینه‌های بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول