اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

بیمارستان‌های استان همدان داروساز بالینی ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در بیمارستان‌های استان همدان، داروساز بالینی نداریم.

بیمارستان‌های استان همدان داروساز بالینی ندارند
محمدعلی دانشمهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: دانشکده داروسازی بر اساس رسالتی که در ایران تعریف شده وظیفه تربیت داروساز را در مقطع دکترای عمومی یا حرفه‌ای بر عهده دارد که معادل کارشناسی ارشد به دانشجویان در یک دوره پنج ساله و نیمه مدرک داروسازی را ارائه می‌دهند.
وی بیان کرد: مشخصه و ممیزه دانشکده داروسازی این است که عملاً نتیجه تحصیلات چند ساله دانشجویان در آخر دوره به یک تز کاربردی یا پایه‌ای قوی و قابل استناد تبدیل می‌شود که بحث پژوهش را به واقع تقویت می‌کند.
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای هر دوره تحصیلی سال 89 و 90، حدود 30 دانشجو جذب شده است، خاطرنشان کرد: شورای داروسازی بهمن‌ماه سال گذشته تصویب کرد که در دانشکده داروسازی نباید کمتر از 40 دانشجو گرفته شود که بر این اساس تعداد دانشجویان دانشکده داروسازی همدان از 27 دانشجو در سال 89 به 33 دانشجو در سال 90 رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 60 دانشجو در دانشکده داروسازی همدان حضور دارند، گفت: برای سال آینده تعداد ورودی‌ها به 40 نفر می‌رسد که مصوب شورای داروسازی است و باید هر سال بین 10 تا 20 درصد به این تعداد نیز اضافه ‌شود که بر این مبنا در نظر گرفته‌ایم در یک دوره پنج ساله حداقل، 60 دانشجو در هر سال ورودی داشته باشیم.
دانشمهر با بیان اینکه در حال حاضر پنج گروه اصلی در دانشکده داروسازی همدان فعال است، تصریح کرد: گروه داروسازی بالینی که مقداری مغفول مانده بود نیز چند سالی است بر اساس اهتمام در حال تقویت است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیمارستان‌های کشور داروساز بالینی بسیار مورد احتیاج است، عنوان کرد: مشکل عمده این است که در بیمارستان‌های ما داروساز به صورت همکار نزدیک پزشک عملاً خیلی کمرنگ است و پزشکان در این زمینه به کمک نیاز دارند چون مشاوره تخصصی داروساز می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد و خیلی از درمان‌ها را مؤثرتر کند.
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر لزوم وجود داروساز بالینی در کنار کادر پزشکی، ادامه داد: ممکن است پزشک در بحث تداخل‌های برخی از داروها که در سرم‌ها زده می‌شود یا تعیین دزی که برای بیمار نیاز است اشراف کامل نداشته باشد چون یک سری از بدیهیات را انجام می‌دهد اما نمی‌توان این کار پر ریسک را به دست کادر پزشکی داد چون فقط به صورت تجربی در این زمینه کار کرده‌اند و باید از مشاوره داروساز نیز بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: وجود داروسازان بالینی بر اساس تعداد تخت‌های بیمارستان تعریف می‌شود که این مهم در کشورهای دیگر در ازای هر چند تخت یک داروساز بالینی باید در بیمارستان حضور داشته باشد که در حال حاضر در بیمارستان‌های ما، وجود ندارد.
دانشمهر با بیان اینکه در بیمارستان‌های استان همدان، داروساز بالینی اصلاً نداریم، ابراز کرد: یکی از محاسن دانشکده داروسازی در همدان این است که در این زمینه متخصصان را جذب می‌کند که در این راستا شهریورماه جاری فراخوان جذب دو داروساز بالینی را دادیم تا اساتید را جلب کنیم اما تاکنون کسی مراجعه نکرده است.
وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که داروساز بالینی در جامعه و بیمارستان‌ها داشته باشیم، گفت: علت این مهم این است که داروسازان بالینی به درستی می‌توانند در امر درمان به پزشک و جامعه پزشکی کمک کند.
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در دانشکده داروسازی همدان گروه اقتصاد و مدیریت دارویی نداریم، در حالی که این گروه در دانشگاه تهران فعال است، خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصاد دارو چند سالی است که رشته تخصصی گذاشتند و در سیاست‌های داخلی و استانی نیز وجود دارد چون این مهم باید مدیریت تخصصی شود.
وی اضافه کرد: اگر بیمارستان‌ها را در بحث آمار بدهی‌ها مورد توجه قرار دهیم، متوجه می‌شویم که عمده بدهی‌های بیمارستان‌ها در قسمت دارو است چرا که از بیمار طلب دارند و به شرکت‌های دارویی بدهکار هستند که این روند یک اقتصاد و مدیریت تخصصی می‌خواهد تا این ضعف حتی‌‌الامکان کمتر شود.
دانشمهر در پایان با بیان اینکه گروه اقتصاد و مدیریت دارویی در بیمارستان‌ها بسیار موثر عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیمارستان‌هایی وجود دارند که بدهی چند میلیاردی دارند و این در حالی است که توان مالی این بیمارستان‌ها بسیار بالا است و سالانه پول زیادی در آن جریان دارد اما با این حال در حال ضرردهی بوده و بدهکار هستند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول