اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن؛

تخریب مراتع 60 درصد کاهش یافته است

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای پروژه ترسیب کربن در دشت حسین‌آباد سربیشه کاهش 60 درصدی تخریب مراتع این منطقه بوده است.

تخریب مراتع 60 درصد کاهش یافته است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا یاری جمعه‌شب در کارگاه بین‌المللی آموزشی مشورتی مدیریت مشارکتی منابع طبیعی در مناطق خشک و نیمه‌خشک که همراه با بازدید از این پروژه در دشت حسین‌آباد غیناب سربیشه برگزار شد، اظهار داشت: این پروژه تاکنون دستاوردهای زیادی داشته است.
وی به برخی از دستاوردهای این پروژه اشاره کرد و افزود: با اجرای پروژه ترسیب کربن و احیای اراضی تخریب شده میزان پوشش گیاهی منطقه از 10 درصد به 22.3 درصد رسیده است.
مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن از افزایش شاخص توسعه انسانی از 441 هزارم به 507 هزارم درصد و افزایش شاخص امید به زندگی در بین مردم این منطقه به عنوان دیگر دستاوردهای این پروژه یاد کرد و ادامه داد: کاهش تخریب مراتع از 80 درصد به 19.4 درصد مهم‌ترین دستاورد اجرای پروژه در منطقه بوده است.
یاری از ایجاد اشتغال مولد، فرهنگ‌سازی مردم منطقه در راستای عدم تخریب مراتع، دخیل کردن آنها در کارهای مشارکتی و مشارکت دادن زنان در اجرای پروژه‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای این پروژه عنوان کرد.
وی اظهار داشت: حدود 60 درصد از تخریب مراتع در این منطقه توسط مردم و در راستای تامین گرما استفاده می‌شده است که این رقم نیز کاهش قابل توجهی داشته است.
مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن با اشاره به احیای 3 هزار هکتار از مراتع تخریب شده طی سال 84 همزمان با آغاز این پروژه گفت: این رقم در حال حاضر به بیش از 13 هزار هکتار رسیده است که طی سه سال باقی مانده از این طرح در فاز دوم این رقم افزایش می‌یابد.
یاری ادامه داد: اصل مشارکت زنان و مردان در این پروژه قابل توجه بوده است به نحوی که مشارکت زنان چشم‌گیرتر است.
وی از کاهش 50 درصدی فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در این منطقه خبر داد و گفت: با اجرای پروژه ترسیب کربن و مشارکت مردم در احیای مراتع فعالیت‌های این اداره کاهش یافته است.
مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن به دلایل اجرای این پروژه در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: 80 درصد اراضی استان در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است که این عامل کاهش دی‌اکسید کربن را تشدید می‌کند.
یاری به دلیل انتخاب منطقه سربیشه برای اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: قرار گرفتن این منطقه در معرض بادهای 120 روزه سیستان، فقر مالی و محرومیت مردم و سابقه درخشان مشارکتی آنها از جمله عوامل انتخاب این منطقه برای اجرای این پروژه بوده است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول