اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان قزوین خبر داد:

اجرای طرح مدیریت چرا در 853 هزار هکتار از مراتع قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین از اجرای طرح مدیریت چرا در 853 هزار هکتار از مراتع این استان خبر داد.

اجرای طرح مدیریت چرا در 853 هزار هکتار از مراتع قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین، یدالله بغدادی بیان کرد: هدف از اجرای طرح مدیریت چرا، تولید حداکثر فرآورده‌های دامی توام با حفظ و اصلاح پوشش گیاهی و قدرت تولید منابع مرتعی است.
وی ادامه داد: همچنین این طرح به منظور کنترل ظرفیت مراتع و شناسایی دام غیرمجاز و خارج از ظرفیت در مراتع، کنترل زمان خروج دام از مراتع ییلاقی اجرا شده است.
بغدادی خاطرنشان کرد: طرح مدیریت چرا با مشارکت مجریان و بهره‌برداران طرح‌های مرتع‌داری و با استفاده از پیمانکاران بومی اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: میزان دام موجود در مراتع استان قزوین بیش از ظرفیت مراتع است که با اجرای طرح مدیریت چرا، سعی داریم تا این میزان را به حداقل مجاز ظرفیت برسانیم.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین توضیح داد: در اجرای این طرح زمان ورود و خروج دام به‌ مرتع تعیین و تقویم کوچ دام‌ها تنظیم و مشخصات صاحبان پروانه چرا و مجریان طرح‌های مرتع‌داری برای کنترل به اکیپ‌های حفاظتی ارائه می‌شود.
وی هنر ایجاد تعادل بین دام، علوفه و سایر نهاده‌ها با زمین، نیروی انسانی و منابع مالی را در حیطه طرح مدیریت چرا دانست و افزود: این تعادل باید به نحوی باشد که بدون اینکه آسیبی به پوشش گیاهی و خاک وارد شود، استفاده بهینه از تمام منابع به دست آید.
بغدادی اجرای طرح مدیریت چرا را در راستای قانون برنامه چهارم و برای حفاظت و حمایت از مراتع عنوان کرد.
همچنین معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اظهار کرد: طرح استعدادیابی و شناسایی توانمندی‌های بالقوه در 17 هزار هکتار از اراضی ملی این استان اجرا شده است.
علی‌اکبر اسداللهی اعلام کرد: این میزان اراضی از زمان تفکیک وظایف و شروع عملیات (نیمه دوم سال 1385 تاکنون) استعداد‌یابی و تحویل مدیریت امور اراضی شده است که استعداد مقوله‌ای است که در آن توانمندی‌های اقلیمی، خاکی و اجتماعی عرصه بررسی می‌شود و پس از بررسی استعداد عرصه و معارضات آن در اختیار کمیسیون‌های واگذاری به دستگاه مربوطه یا به اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: این کمیته بر اساس فرآیندی علمی اراضی آزاد شده را استعداد‌یابی کرده و بهترین کاربری برای این نواحی اعم از جنگلی، مرتعی، باغی و... را تعیین می‌کند، اراضی استعدادیابی شده و اختصاص یافته به مدیریت امور اراضی در سال جاری 222 هکتار بوده است.
معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: متقاضیان درخواست عرصه‌ها می‌توانند با مراجعه به مدیریت امور اراضی درخواست‌های خود را در راستای توسعه کشاورزی و دامداری و سایر موارد در چارچوب ضوابط پیگیری کنند.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول