اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی کشور:

پژوهشگران به صداهای رسانه‌های بیگانه توجه نمی‌کنند

خبرگزاری فارس: دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی کشور گفت: مهمترین ویژگی یک پژوهشگر این است که از صداهای بلند و بی‌پایه‌ای که امروز از طریق رسانه‌های بیگانه بسیار به گوش می‌رسد، پیروی نکند.

پژوهشگران به صداهای رسانه‌های بیگانه توجه نمی‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، علیرضا واسعی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره گرامیداشت هفته پژوهش وفناوری استان مازندران که در دانشگاه مازندران برگزارشد، بیان داشت: پژوهشگر باید پژوهش‌های خود را بدون حب و بغض و بدون ترس و بدون اتباع از انسان‌هایی که نامشان در عالم پیچیده است انجام دهد و همواره به جایگاه اخلاق در فعالیت‌های خود توجه ویژه داشته باشد.
 دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی کشور به موضوع آفرینش انسان در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند هنگام خلقت انسان به خود تبریک گفت زیرا وجه تمایز آدم از سایر موجودات خروجی علمی وی بود و این خروجی با با آنچه فرشتگان عرضه داشته بودند بالاتر و والاتر بود.
وی ابراز داشت: انسان به خاطر ویژگی‌های خاص خود اطلاعات را فرآورده می‌کند و چیزی را ارائه می‌کند که متفاوت است با داده‌ها و اطلاعات سایر موجودات است و این همان پژوهش است.
دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی کشور در ادامه با اشاره به اینکه پژوهش دارای دو رکن و ساخت است، اظهار داشت: رکن اول آن گردآوری داده‌هایی است که وارد ذهن عالم می‌شود و گام دوم داوری است.
وی در این زمینه ادامه داد: باید توجه داشت که صرف گردآوری داده‌ها کافی نیست چون سیستم‌های مختلف در طبیعت این کار را انجام می‌دهند اما تفاوتی که انسان با سایر سیستم‌ها دارد این است که این داده‌ها را تبدیل به فرآورده‌ای جدید می‌کند و موضوعی نو را می‌آفریند.
واسعی گفت: چیزی که پژوهنده را برجسته می‌کند و او را در میان سایر جستجوگران متمایز می‌سازد، بعد فرآورده سازی است که فرد آن را با خرد و دانش خود انجام می‌دهد و اگر این کار به درستی انجام بگیرد پژوهشگر می‌تواند در راستای رشد علم موثر باشد و پژوهش او مرز علم را یک گام به جلو ببرد.
وی در ادامه به سخنی حضرت علی (ع) که می فرمایند: "قلب‌ها ظرف‌هایی هستند و بهترین این قلب‌ها آن است که گنجایش بیشتری دارد" اشاره کرد و بیان داشت: انسان‌ها از دیدگاه حضرت علی (ع) به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول دانشمندان الهی هستند که فیض وجود الهی متصل به آنان است و علم آنان علم حضوری و لدنی است که چراغ خداوند همواره در دل‌های آنان است.
دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی کشور گفت: دسته دوم انسان‌ها دانش‌پژوهان، دانشجویان و افرادی هستند که برای کسب علم در طریق دانش هستند و دسته سوم نیز نابخردانه هستند که هیچ هویت و اصالت و پایه‌ای ندارند و این افراد پیرو هر صدایی هستند که بر می‌آید و بدون تفکر از آن صدا پیروی می‌کنند.
واسعی در پایان اظهار داشت: پژوهشگران باید توجه داشته باشند کارهای پژوهشی خود را با هدف تعالی مملکت و خدمت به آدمیان انجام دهند و با استفاده از فرصت‌هایی که با حمایت مسئولان در اختیارشان قرار می‌گیرد مرزهای دانش را جلوتر برده و دایره دانش را گسترده‌تر کنند.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول