اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه مازندران:

تناسب محورهای پژوهش و نیازهای جامعه باید رعایت شود

خبرگزاری فارس: سرپرست دانشگاه مازندران گفت: باید بین پژوهش‌هایی که انجام می‌شود و نیازهای پژوهشی جامعه تناسبی وجود داشته باشد.

تناسب محورهای پژوهش و نیازهای جامعه باید رعایت شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور سرپرست دانشگاه مازندران با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری استان مازندران گفت: آفریننده جهان و انسان که در نخستین طلیعه آفرینش عقل را آفرید تنها کردار بندگانی را می‌پذیرد که از روی دانش، معرفت و آگاهی باشد.
وی افزود: بدیهی است محبوبیت علم و پژوهش و دانش برای پدیده‌هایی سود بخش آن که به انسان‌ها رفاه مادی می‌بخشد، نیست.
احمدپور ادامه داد: اگر علم و پژوهش را ابزار شناخت مسائل مادی و وسیله مبارزه با عوامل احاطه کننده در طبیعت برای تنازع بقا و تسلط بر آسمان‌ها، افلاک و جنگیدن با ستارگان بیانگاریم، به عظمت و ارزش عقل که برانگیختن حیرت، شگفتی، تفحص و دانش پژوهشی است بی‌حرمتی کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: پژوهشگران باید به دنبال انسان، جهان، حقایق آفرینش، شناخت معنای هستی، راز خلقت، آگاهی و معرفت به ذات جهان آفرین بروند تا به عصر بحران و ابزارگرایی و دودلی و اضطراب پایان داده و به انسان‌ها آرامش ببخشند و تردیدها را که مقتضیات زمان به وجود آورده است، همراه با شک علمی و پرسش و جستجوگری تحقیقی به یقین تبدیل سازند و همواره به دنبال پژوهش و تحقیق علمی و دست‌یابی به نتیجه و حقیقت، این سرود جاودانی را با صدای شور انگیز و رسا در گیتی طنین اندازند.
سرپرست دانشگاه مازندران گفت: احسن بر مردانی که به دنبال حقیقت روان هستند، کلید طلایی به نام پژوهش و تحقیق در دست دارند تا درب‌های بسته جهل و ابهام را بگشایند و با انوار روشنی بخش پژوهش و خرد راه دانش و حکمت را نورانی کنند.
احمدپور با اشاره به اینکه دستیابی انسان به روش منظم برای حل مشکلات و به خدمت گرفتن آن، به پیشرفت‌های چشمگیری می‌انجامد، خاطرنشان کرد: کشورهایی که به مسئله پژوهش توجه خاصی مبذول کرده و به طور جدی به آن پرداخته‌اند در جدال با مشکلات موفق بوده‌اند و به ریشه اقتصادی و صنعتی قابل توجهی دست یافته‌اند.
وی در ادامه با اذعان به اینکه اهمیت تفکر و تعقل در زندگی آدمی تا بدانجاست که از آن به عنوان وجه تمایز بین انسان و سایر جانداران نام می‌برند، گفت: در واقع آنچه انسان را از سایر موجودات متمایز می‌سازد، توانایی قدرت تفکر و تعقل اوست.
احمدپور با اشاره به قرآن کریم که انسان را به تفکر و تعقل دعوت کرد و ایمان را بر پایه آن می‌داند، ادامه داد: بر همین اساس قرآن کریم موضوع هایی را که شایسته تفکرند، بیان می‌فرماید که این موضوع ها را می‌توان از دیدگاه قرآن به دو بخش کلی آیات انفسی(خودشناسی) و آیات آفاق(جهان‌شناسی، تاریخ‌شناسی و آگاهی از سنن و نظامات الهی) تقسیم کرد.قرآن کریم در ده‌ها آیه نشانه‌های خود را با هدف به تفکر واداشتن مردم بیان می‌ کند.
احمدپور با بیان اینکه از دیدگاه قرآن سه منبع اصلی برای تفکر وجود دارد، گفت: طبیعت (تفکر و تعقل در طبیعت عالم)، تاریخ و ضمیر انسان از منابع اصلی تفکر در قرآن هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه برای تفکر و تعقل صحیح اصولی مطرح شده است، افزود: اقامه و دلیل و برهان روشن که پذیرفتن هر ادعایی منوط است به اقامه دلایل روشن، پشتوانه علمی که مایه تفکر علم است، ژرف‌نگری که بر این اساس تفکر اگر سطحی و پراکنده باشد فایده و اثری بر آن مترتب نیست و دوری از تعصب که حقیقت‌جویی و پرهیز از تعصب کور و جاهلانه را شامل می‌شود، از عمده‌ترین اصولی است که برای تفکر و تعقل صحیح بیان شده است.
احمدپور ادامه داد: بدیهی است تکیه بر ظن و گمان به جای علم و یقین، پیروی از امیال و هواهای نفسانی، شتاب زدگی و .. از جمله آفات تفکر و تعقل است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری بدون تحقیق، بدون تعمق و فتح سرزمین‌های تازه هیچ کاری نمی‌شود انجام داد.
احمدپور ادامه داد: ایشان شجاعت علمی، نوآوری، پرهیز از نگاه تقلیدی به پیشرفت‌های علمی غرب و پرکاری را از ویژگی‌های لازم استادان دانشگاه برای ایفای وظایف سنگین خود خواندند.
سرپرست دانشگاه مازندران یادآور شد: باید بین پژوهش‌هایی که انجام می‌شود و نیازهای پژوهشی جامعه تناسبی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: همانطوری که رشته‌های پزشکی و یافتی سازمان‌های صنعتی و پزشکی ما توقع دارند، پژوهش‌ها پاسخگوی نیازهای آنان باشد، در حوزه علوم انسانی هم باید چنین باشد.
احمدپور گفت: در حوزه علوم انسانی پژوهش‌هایی که انجام می‌گیرد، غالباً نظری و مفهوم محور و موضوع محور هستند و کمتر مسائل مبتلا به جامعه را هدف خود قرار می‌دهند.  
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول