اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ماجرای آبادی 20 ساله‌ای که دو سال پیش کشف شد؛

راهکار فرمانداری بندرعباس برای اهالی "49 درگز"

خبرگزاری فارس: در پی بازدید تعدادی از فعالان رسانه‌ای به آبادی "49 درگز" از توابع فین بندرعباس، فرمانداری این شهرستان با اعلام اینکه "در واقع نمی‌شود سرمایه گذاری خاصی برای این آبادی انجام داد"، ضمن اعلام آمادگی برای رفع نیازها و ملزومات اولیه اهالی این آبادی، گزینه انتقال مردم این آبادی به روستاهای اطراف را مطرح کرده است.

راهکار فرمانداری بندرعباس برای اهالی "49 درگز"
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آبادی "49 درگز" به فاصله کمتر از 30 کیلومتری شمال غربی مرکز استان هرمزگان قرار دارد که مردمانش از ابتدایی‌ترین امکانات زیست انسانی محرومند و کماکان سقف بالای سر ساکنان این آبادی کپر است.
مردم آبادی "49 درگز" که محل زندگیشان تنها چند کیلومتر دورتر از بندرعباس دروازه تجارت ایران و آخرین نقطه از بخش فین قرار دارد، خدمات معدودی از روستای "هرمودر" می‌گیرند.
این آبادی که می‌توان به جرات و یقین کلمه محروم نیز را برای آن به کار برد، به طور دقیق در پایین دست ایستگاه راه آهن"تیکو سرلکو" در محور بندرعباس کرمان به بافق که به خط آهن سراسری متصل می‌شود، قرار دارد.
گزارش شده است که در این آبادی تعداد 10 خانوار در آلونک‌های ابتدایی بدون آب و برق در کنار احشام شان زندگی می‌کنند.
کودکان این آبادی که بدون مدرسه است به دلیل مشکلات مالی خانوارها از رفتن به مدارس در روستاهای همجوار نیز محرومند.
مردمان این آبادی تا اواخر دهه 60 کوچ نشین بوده‌اند ولی اکنون 20 سال است از یکجا نشینی آنان در محلی به 94 درگز می‌گذرد که آنگونه که دیده و از زبان مردم این آبادی شنیده می‌شود، تاکنون آن گونه که باید اقدامی از سوی مسئولان برای خدمات‌رسانی به این محل انجام نگرفته است.
وضعیت این آبادی به گونه‌ای است که مردم آن از کودک گرفته تا زن و مرد پابرهنه عبور و مرور می‌کنند.
از سوی دیگر، به دلیل عدم برخورداری از امکانات بهداشتی، بیماری‌های واگیرداری مانند تب برفکی در دام‌های این روستا بیداد می‌کند، به گونه‌ای که سال پیش تعداد زیادی از دام‌های اهالی روستا تلف شدند.
در پی سفر تعدادی از فعالان رسانه‌ای هرمزگان به 49 درگز در کوهستان‌های شهرستان فین مسئولان نیز در راستای بررسی مشکلات این روستا بدان جا سفر کرده‌اند.
فرماندار بندرعباس در این بازدید که به همراه اسماعیل موحدی بخشدار مرکزی بندرعباس، حسین فینی بخشدار فین و تعدادی از مدیران و مسئولان شهرستان محقق شد، با بیان اینکه آبادی "49 درگز" قدمت زیادی ندارد و در واقع یک آبادی کوچک است که کار مردم آن دامداری است، اظهار داشت: در واقع نمی‌شود سرمایه گذاری خاصی برای این آبادی انجام داد و تنها راهکار موجود و عملیاتی برای بهبود وضعیت این آبادی انتقال ساکنان آن به یکی از روستاهای همجوار است تا پس از تجمیع با یکی از روستاها، اهالی روستای 49 درگز از امکانات مناسبی برخوردار شوند.
عباس امینی‌زاده بیان داشت: اهالی این روستا می‌توانند به هر کدام از روستاهای همجوار که تمایل داشته باشند منتقل شوند و با اسکان در هر کدام از این روستاها از امکانات مناسبی همچون آب، برق، مدرسه و امکانات بهداشتی برخوردار شوند.
فرماندار بندرعباس همچنین آمادگی دستگاه تحت نظارت خود را در راستای آمادگی برای واگذاری امکانات لازم برای اهالی این آبادی اعلام کرد.
وی افزود: بخشدار فین نیز موظف شده تا اهالی این روستا را به لحاظ بهداشتی، عمرانی و آموزشی برای انتقال توجیه کند.
بخشدار فین نیز در این راستا گفته است: این آبادی در دی ماه سال 88 و در حاشیه بازدید مسئولان بخشداری از روستاهای منطقه به صورت اتفاقی شناسایی و در همان زمان نیز طی سه مرحله کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی کمیته امداد فین به اهالی روستا صورت گرفته است.
حسین فینی در ادامه سخنانش اما گفته است: که هنوز پس از دو سال، به لحاظ تقسیمات کشوری دقیقا نمی دانیم که روستای "49 درگز" جزو بخش مرکزی بندرعباس است یا بخش فین.

*هر چند طبق تعاریف و قوانین موجود، شاخصه بهر‌ه‌مندی از امکانات دولتی و خدمات برای روستاها و آبادی‌ها متاثر از به حد نصاب رسی جمعیتی تعریف شده است، اما امید می‌رود مسئولان همانطور که در اسرع وقت در این آبادی مذکور حاضر و از نزدیک امور را مورد بررسی قرار دادند، مشکلات اهالی را در قالب پیشنهاد فرمانداری و یا دیگر طرح‌ها قابل توجیه در کوتاه‌ترین زمان حل کنند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول