اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آخرین نشست تعیین تکلیف مسکن پیلم‌کتی؛

ساخت مسکن 870 واحدی شرق مازندران اشتباه بود/پول بدهید؛ زیر‌ساخت آماده می‌کنیم

خبرگزاری فارس: 870 متقاضی مسکن در منطقه پیلم کتی شهرستان بهشهر در شرق مازندران در انتظار تحویل کلید خانه هستند

ساخت مسکن 870 واحدی شرق مازندران اشتباه بود/پول بدهید؛ زیر‌ساخت آماده می‌کنیم
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، قرارداد یک‌هزار واحد مسکونی در پیلم‌کتی بهشهر با پیمانکار و سرمایه‌گذار مربوطه بسته شده است و این پیمان زمانی انجام می‌شود که هنوز 870 واحد فعلی در مرحله آزمون و خطا به سر می‌برند و از طرفی هنوز دستگاه‌های اجرایی نظیر آموزش و پرورش، اداره ورزش، تبلیغات اسلامی، اوقاف و شبکه بهداشت که باید فکری برای احداث مدرسه، سالن ورزشی، مسجد و درمانگاه بکنند کار خود را آغاز نکردند.
همچنین هنوز سهم یک میلیارد تومانی استانداری مازندران برای احداث این پروژه که فرماندار مسئول پیگیری آن از محل تملک و دارایی است واریز نشده، از یک میلیارد تومان شهرداری هم خبری نیست و تنها وزارت راه و شهرسازی یک میلیارد خود را آماده نگه داشته و تاکنون بیش از یک سوم را به حساب شهرداری بهشهر به‌عنوان پیمانکار واریز کرده که در این مبلغ واریزی هم بحث است.
از طرفی ادارات آب، برق، گاز و مخابرات پای کار هستند اما کمبود منابع اعتباری همچنان مشکل‌ساز است، به‌عنوان نمونه اداره برق از 11 پُست تنها پنج پست آن را احداث کرده، شرکت آب و فاضلاب به تأمین هزینه‌های میلیاردی می‌اندیشد، شرکت گاز بدهکار است و مخابرات هم اعتبارات تکمیلی را دریافت نکرده است.
35 هکتار از اراضی پیلم کتی از منابع ملی بوده و بابت عرصه پولی از متقاضیان دریافت نشد.  
چهل و دومین نشست اعضای شورای مسکن بهشهر حاوی نکته‌های تازه‌ای بود که باید زودتر از اینها مطرح می‌شد و موارد جدید در حالی عنوان می‌شود که کار از کار گذشته و 870 متقاضی مسکن در انتظار تحویل کلید هستند.
براساس قرارداد شماره 243/ت سازمان مسکن و شهرسازی وقت در 12/10/88،  موضوع آماده‌سازی زمین سایت شهرک امام(پیلم کتی) در قالب تفاهمنامه‌ای به امضای رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان، فرمانداری و شهرداری بهشهر رسید.
در این تفاهمنامه که در 26/12/88 بود مقرر شد تا 35 هکتار از اراضی پیلم کتی بهشهر تحویل شهرداری شود، سازمان مربوطه مبلغ 350 میلیون تومان را برای طراحی و آغاز عملیات اجرایی در اختیار شهرداری قرار دهد، مبلغ یک میلیارد ریال که معادل یک سوم هزینه‌های کلی آماده‌سازی زمین است در سه مرحله به ترتیب به مبالغ 300، 300 و 400 میلیون تومان در اختیار شهرداری بهشهر متناسب با پیشرفت فیزیکی قرار گیرد.
همچنین مقرر شد تا 3 میلیارد تومان هزینه آماده‌سازی به طور مساوی به ترتیب توسط شهرداری، استانداری و سازمان مسکن و شهرسازی انجام پذیرد.
یکی از بندهای مهم این تفاهمنامه از این قرار است که به‌منظور ترغیب شهروندان برای اسکان در سایت باید عملیات آماده‌سازی شامل طراحی و اجرای همه عملیات خاک‌برداری، خاکریزی، تسطیح، اجرای جوی و جدول، زیرسازی، آسفالت معابر و شبکه فاضلاب، بتن‌ریزی پیاده، تصفیه‌خانه فاضلاب با توجه به استعداد واحدهای مسکونی، احداث شبکه‌های آب، برق، گاز و تلفن برای هر کدام از قطعات تفکیکی در کنار خدمات شهری به شیوه درست و مناسب انجام شود.

  
* هنوز یک میلیارد تومان توافق اولیه به حساب شهرداری واریز نشد
 شهردار بهشهر در چهل و دومین نشست اعضای شورای مسکن بهشهر از نادرست بودن روند ساخت 870 واحد مسکن مهر در« پَیلم کُتی» گفت و اینکه اگر مسئولان به وعده‌های خود در قبال تأمین بودجه‌ها عمل کنند زیرساخت‌ها با سرعت بیشتری آماده می‌شوند.
قاسم جعفری گفت: هنوز همه یک میلیارد تومانی که در توافقنامه آمده است به حساب شهرداری واریز نشده در حالی که شهرداری بیش از آن و مقداری هم از سهم خود را هزینه کرده است.
وی مدعی است که تنها 350 میلیون تومان به حساب شهرداری واریز شده و از طرفی سید عباس رهگشا معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان از واریز 700 میلیون تومان به حساب شهرداری می‌گوید که قرار است طی نشستی ابهام در این فاصله رقمی برداشته شود.
جعفری گریزی به مطالبات شهرداری زد و از طلب 300 میلیون تومانی خود بابت پروانه‌های ساختمانی بافت فرسوده و کاهش بودجه تملک و دارایی از 400 میلیون تومان به یک‌صد میلیون تومان در سال جاری گفت و اینکه بابت بیش از 90 درصد پروانه‌های مسکن مهر هنوز یک ریال به حساب شهرداری واریز نشده و شهرداری باید چیزی داشته باشد تا هزینه کند.
شهردار بهشهر روند ساخت 870 واحد مسکونی در پیلم کتی را از ابتدا اشتباه خواند و گفت: تنها برای سیستم فاضلاب باید میلیاردها تومان هزینه کنیم و هنوز زیرساخت‌ها انجام نشده است.
جعفری تصریح کرد: با این پول می‌توانستیم در بهترین نقطه شهر زمین تهیه کنیم و مسکن بسازیم.
عضو شورای مسکن شهرستان بهشهر تنها راه حلّ فعلی را واریز مبالغی دانست که در تفاهم‌نامه آمده است و هرگونه تعلل در پرداخت آن را خسارت در صرف هزینه‌ها عنوان کرد.
شهردار بهشهر گفت: اگر آنچه را که مدّ نظر وزارت راه و شهرسازی برای واحدهای عنوان شده است به سرانجام برسد شاهد بافت زیبایی در ضلع شمالی شهرستان بهشهر خواهیم.
در ادامه، فرماندار بهشهر از وضعیت فعلی این واحدها ابراز نگرانی کرد و عنوان داشت: بر اساس تفاهم‌نامه، همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند مطابق قانون و آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید و عرضه مسکن اولویت اعتبارات عمرانی خود را درباره تأسیسات روبنایی سایت مذکور اجرا کنند.
محمدرضا البرزی که در زمان امضای این تفاهم‌نامه فرماندار دامغان بود، اکنون و با توجه به موارد مطرح شده، ادامۀ روند ساخت و ساز و تحویل کلید به متقاضیانی که چشم امید به خدمات دولت بسته‌اند را در گرو تعامل و همبستگی بیشتر مسئولان مربوطه دانست.
=============
گزارش از آزاده بابانژاد
=============
‌انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول