اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

دوره‌های آموزش‌ فنی‌ وحرفه‌ای دروس تکمیلی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تمام دوره‌های دو هزار و 800 ساعته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌زودی تبدیل به دروس تکمیلی بین سطوح تحصیلی می‌شوند.

دوره‌های آموزش‌ فنی‌ وحرفه‌ای دروس تکمیلی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کوروش پرند عصر امروز در جریان افتتاح مرکز علمی‌کاربردی فنی و حرفه‌ای شهید انصاری رشت طراحی نظام جامع مهارت و فناوری را از 1.5 سال گذشته با حضور یک تیم منسجم در سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی‌کاربردی عنوان کرد.
وی، هدف از تشکیل این نظام را ایجاد راهنمایی برای ارتقای نظام مهارتی کشور عنوان کرد و افزود: این نظام پس از مدت‌ها فکر و پشتکار به مرحله طراحی پایانی رسید.
پرند، این نظام را شامل سه زیرنظام آموزشی ذکر کرد و اذعان داشت: سلامت حرفه‌ای، آموزش مهارت و فناوری و نظام احراز اشتغال از جمله این نظام‌های محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به حوزه فعالیت نظام آموزش مهارت و فناوری اظهار داشت: این بخش در اوایل آبان امسال مصوبه هیئت وزیران شد و از طرف معاون اول رئیس جمهور، آیین‌نامه و نظام‌نامه آن به تمام دستگاه‌های اجرایی مهارتی ارسال شد.
این مسئول به هرم تحصیلی دانشجویان کشور در سطح کارشناسی و کاردانی اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر هرم تحصیلی دانشجویی کشور در سطح کارشناسی بالغ بر 58 درصد و در سطح تربیت کاردان و فوق دیپلم 26 درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده است.
وی درباره ماده 21 برنامه پنجم توسعه، ابراز داشت: طبق این ماده تربیت کاردان و آموزش کاردانی بر اساس نیاز کشور امری ضروری بوده و مراکز دانشگاهی مهارت علمی‌کاربردی نیز گامی برای رسیدن به این هدف مهم است.
رئیس سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور، پذیرش دانشجو در این مرکز دانشگاهی را در دوره‌های کاردانی ترمی، کارشناسی ترمی و کارشناسی پودمانی عنوان کرد و بیان داشت: این عمل در یک دوره از برنامه دو ساله تحقق رسمی می‌یابد.
وی، افزود: دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی دوره‌هایی هستند که یک فرد با گذراندن پنج تا شش رشته پودمانی مرتبط قادر است با گذراندن واحدهای عمومی و دانش پایه، مدرک دانشگاهی معتبری را در آن رشته دریافت کند.
پرند تصریح کرد: رشته‌های پودمانی گذرانده شده باید در مصوب شورای برنامه‌ریزی متشکل از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مرکز جامع علمی‌کاربردی باشد.
به گفته وی، تمام دوره‌های دوهزار و 800 ساعته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌زودی در حوزه این طرح قرار گرفته و تبدیل به دروس تکمیلی بین سطوح تحصیلی می‌شوند.
این مسئول، با اشاره به بومی‌سازی مهارت‌ها و آموزش‌های اختصاصی در مراکز فنی و حرفه‌ای و مراکز دانشگاهی مذکور، اظهار داشت: در مجموع و به صورت کلی بالغ بر 60 درصد از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عمومی و بقیه اختصاصی هستند.
وی افزود: آموزش‌های اختصاصی در راستای ایجاد اشتغال و ارتقای صنعت گردشگری باید مطابق با حوزه فعالیت و حرفه اصلی مردم همان منطقه صورت گیرد.
پرند با بیان اینکه قبل از این نقشه راه و نظام مهارتی به صورت جامع در کشور وجود نداشت، اظهار داشت: متولیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان‌ها، آموزشکده‌ها و دانشگاه‌های جامع علمی‌کاربردی همگرایی‌های لازم برای آموزش را نداشتند. 
وی با اشاره به اهمیت نظام آموزش مهارت و فناوری بیان داشت: این نظام نقشه راه مناسب برای آموزش‌های مهارتی است که باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه‌ای تعیین و نهایی شده است، اضافه کرد: از حدود 60 منتقد در هفته‌های آینده دعوت می‌شود که این نظام را نقادی کنند و سپس به هیئت وزیران فرستاده می‌شود.
وی، نظام احراز اشتغال را در حال طراحی و تدوین دانست و اذعان داشت: از دنیای بازار کار بحث نظام احراز اشتغال به وجود می‌آید و آموزش‌های مهارتی و فناوری مبتنی بر نیازسنجی و بازار کار خواهد بود.
به گفته پرند، نظام صلاحیت حرفه‌ای پل ارتباطی بین نظام حرفه‌ای اشتغال و نظام مهارتی فناوری است. 
وی از آموزش چهار هزار دانشجو در سطح کاردان در 63 مرکز علمی‌کاربردی فنی و حرفه‌ای در حال حاضر ذکر کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول