اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

ایدز در حال خارج شدن از یک گروه خاص است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آمار ایدز هشدار دهنده است چرا که بر اساس آمار در حال خارج شدن از یک گروه خاص و سرایت به عموم جامعه است.

ایدز در حال خارج شدن از یک گروه خاص است
کامبیز مهدی‌زاده امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس به مناسبت 10 آذر ماه روز جهانی ایدز اظهار داشت: بیماری ایدز یکی از بیماری‌های خطرناک است که تاکنون نه درمان مشخص و نه واکسن قطعی برای آن تولید شده است.
 
*فارس: وضعیت این بیماری در سطح کشورهای جهان چگونه است؟
مهدی‌زاده: امروزه ما شاهد افزایش افراد مبتلای به ایدز در سطح کشورهای جهان هستیم به ویژه در کشورهای آفریقایی ابتلای به این بیماری و رشد مبتلایان سبب شده است که در سال‌های اخیر 10 تا 15 سال امید به زندگی در این کشورها کاهش پیدا کند که این مسئله هشداردهنده‌ای است.
 
*فارس: تاریخچه‌ای از شناسایی عامل این بیماری بیان کنید؟
مهدی‌زاده: در سال 1981 این بیماری برای نخستین‌بار شناسایی شد و از آن زمان تاکنون 30 میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در سطح جهان جان خود را از دست دادند و پیش‌بینی می‌شود این آمار تا 20 سال آینده دو برابر شود که این آمار از تعداد افراد کشته شده در جنگ جهانی دوم در سطح جهان نیز بیشتر است.
 
*فارس: وضعیت این بیماری در کشور ایران چگونه است؟
مهدی‌زاده: بر اساس آمار رسمی تا اول تیرماه سال جاری 23 هزار و 125 مورد مبتلا به این بیماری در سطح کشور شناسایی شده‌ و تحت مراقبت هستند که از این آمار تعدادی وارد مرحله بیماری شده‌اند.
همچنین 4 هزار و 311 نفر نیز در کشور بر اثر ابتلا به این بیماری تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.
از نظر جنسیتی نیز در کشور ایران 91.5 درصد مبتلایان به این بیماری را مردان و بقیه را نیز زنان تشکیل می‌دهند.
 
*فارس: شایع‌ترین روش‌های انتقال این بیماری در ایران چیست؟

مهدی‌زاده: در سطح جهان روش‌های ارتباط جنسی شایع‌ترین راه انتقال این بیماری است ولی در کشور ایران به دلیل تدین مردم و پایبندی به نظام خانواده این روش در رتبه‌های بعدی قرار دارد چراکه در کشور ما شایع‌ترین راه انتقال بیماری ایدز از طریق استفاده از وسایل مشترک و در بین مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر است.
بر اساس آمار 69.8 درصد روش‌های انتقال این بیماری در ایران از طریق استفاده از وسایل مشترک تزریق مواد در بین معتادان بوده است، 10 درصد در اثر ارتباط جنسی غیرایمن و 1.1 درصد از طریق دریافت فرآورده‌های خونی آلوده که این میزان نیز مربوط به سال‌های ابتدایی شناسایی این بیماری در کشور بود همچنین هشت دهم درصد نیز از طریق انتقال مادر به فرزند در حین بارداری یا وضع حمل بوده است.
 
*فارس: در سال‌های اخیر چه تغییراتی از نظر میزان ابتلا به این بیماری در کشور انجام شده است؟
مهدی‌زاده: آمار نگران کننده‌ای که در کشور ما وجود دارد نشان می‌دهد که در سال 89 انتقال این بیماری از طریق ارتباط جنسی آمار بالایی داشته است و این مسئله نشان دهنده این است که این بیماری در کشور ما از گردش در یک گروه خاص در حال خارج شدن است و به سایر گروه‌های مردم نیز در حال انتقال است.
 
*فارس: چه اقداماتی برای کاهش آمار ایدز انجام شده است؟
مهدی‌زاده: مهم‌ترین استراتژی سازمان بهداشت جهانی برای کنترل آمار مبتلایان به ایدز آموزش است و مانور زیادی بر روی این مسئله انجام می‌شود چراکه آگاهی مردم از جدی بودن این خطر می‌تواند آمار مبتلایان جدید به این ویروس کشنده را کاهش دهد.
باید سرمایه‌گذاری زیادی برای امر آموزش در جلوگیری از ابتلای به این بیماری انجام شود تا بتوانیم این آمار را کاهش دهیم.
در بسیاری از جوامع این بیماری مخفی است و سبب بروز مشکلاتی می‌شود به عنوان مثال در کشور هندوستان مخفی بودن این بیماری سبب شده است که تا پنج درصد بودجه‌ جاری این کشور به کنترل این بیماری اختصاص پیدا کند و در این کشور وزارتی با عنوان وزارت ایدز تشکیل شود.
در ایران نیز در بین معتادان جنوب شهر تهران آزمایشاتی انجام شد که نشان داد 31 درصد این معتادان به ایدز مبتلا هستند که این آمار هشدار دهنده است.
 
*فارس: روش‌های انتقال این ویروس کشنده را توضیح دهید؟
مهدی‌زاده: ویروس ایدز از طریق تماس‌های روزانه و عادی مانند دست دادن، بوسیدن یا تماس سطحی منتقل نمی‌شود که از جمله روش‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس جنسی، از طریق مادر به فرزند و استفاده از وسایل مشترک تزریق می‌توان اشاره کرد.
پایبندی به نظام خانواده و وفاداری به همسر عاملی است که می‌تواند انتقال این بیماری از طریق ارتباط جنسی را کاهش دهد که این مسئله باید جدی گرفته شود.
البته نکته قابل توجه این است که در برخی از موارد افراد از انجام آزمایش برای تشخیص این بیماری خودداری می‌کنند و در برخی از موارد اصلا فرد مبتلا از بیماری خود آگاهی ندارد که آموزش می‌تواند تاثیرگذار باشد.
 
*فارس: در مورد علائم این بیماری بیشتر توضیح دهید؟
مهدی‌زاده: مرحله اول این بیماری دو تا سه هفته بعد از ورود ویروس به بدن است که با علائمی مانند تب، سرماخوردگی و درد عضلانی مشخص است بعد از این مرحله با بروز سندروم‌های وابسته به ایدز فرد با علامی از جمله تب طولانی، اسهال طولانی و کاهش وزن شدید مواجه می‌شود.
در مرحله بعد فرد مبتلا سلول‌های دفاعی خود را از دست می‌دهد که راه تشخیص آن از 11 روز تا 65 روز است.
 
*فارس: چه اقداماتی برای مبتلایان به این بیماری انجام می‌شود؟
مهدی‌زاده: قرنطینه در مورد این بیماری توجیه ندارد و پیشگیری تنها راه اصلی برای این بیماری است چرا که تاکنون واکسن موثری برای این بیماری شناخته نشده است.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول