اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان:

فقدان آموزش مهم‌ترین عامل گسترش ایدز است

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: فقدان دسترسی به آموزش و خدمات پیشگیری یکی از عوامل اصلی گسترش بیماری ایدز است.

فقدان آموزش مهم‌ترین عامل گسترش ایدز است
به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، صبح امروز به همت شبکه بهداشت و درمان گلپایگان و کانون هلال احمر دانشگاه پیام نور گلپایگان، همایش ایدز و رفتارهای پرخطر در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور گلپایگان برگزار شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان در این همایش اظهار داشت: تنها سه دهه از شناخت بیماری ایدز می‌گذرد و حدود 40 میلیون نفر در دنیا با ابتلا به این ویروس زندگی می‌کنند و حدود 30 میلیون نفر از این بیماری جان باخته‌اند.
محمدصادق فیاضی افزود: بیماری ایدز در کشورهای جهان سوم با بیماری‌های مقاربتی، قرص‌های روان‌گردان و مصرف تزریقی مواد مخدر آغاز شد.
وی گفت: فقدان دسترسی به آموزش و خدمات پیشگیری یکی از عوامل اصلی گسترش این بیماری است و برای کاهش روند ابتلا به ایدز باید تمام افراد را از حق دسترسی به اطلاعات صحیح و پیشگیری و درمان بهره‌مند کنیم. 
وی بهترین راه پیشگیری را آموزش بیان کرد و گفت: آموزش مبارزه با ایدز را باید از مهدهای کودک‌ و از سنین کودکی به فرزندانمان بیاموزیم که این افراد در بزرگسالی درگیر اینگونه معضلات نشوند.
 
*‌ کشور ما در آستانه ورود به موج سوم قرار گرفته است
در ادامه پزشک مشاور شبکه بهداشت و درمان گلپایگان به وضعیت ایدز در ایران اشاره کرد و گفت: ایدز یک چالش بزرگ دهه سوم است و توسط ویروسی به نام اچ‌آی‌وی منتقل می‌شود، این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند به طوریکه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
ناصر رستمی تصریح کرد: طبق آخرین آمار از سال 1365 تا 1390 تعداد 23 هزار و 125 نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور وجود دارند که 91.5 درصد مرد و 8.5 درصد زن هستند و از این تعداد 3 هزار و 53 نفر وارد فاز پیشرفته شده‌اند و 4 هزار و 311 نفر نیز فوت کرده‌اند.
وی اضافه کرد: بیشترین موارد مبتلا به ایدز مربوط به گروه سنی 25 تا 34 سال است و این افراد با 46.5 درصد بیشترین موارد ابتلا به ایدز را به خود اختصاص داده‌اند.
پزشک مشاور شبکه بهداشت و درمان گلپایگان تاکید کرد: ویروس اچ‌آی‌وی از طریق مادر به جنین، تماس جنسی با فرد مبتلا به ویروس، استفاده مشترک از وسایل تزریق و سوزن‌های خال‌کوبی و از راه انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده به فرد سرایت می‌کند.
رستمی گفت: از زمانی که فرد به ویروس مولد اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شود تا آغاز بیماری ایدز ممکن است 10 سال به طول بکشد و فرد در این مدت در ظاهر سالم بوده و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد اما احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.
وی ادامه داد: ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی مانند دست دادن، روبوسی، عطسه، سرفه، استفاده از حمام مشترک و استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود.
پزشک مشاور شبکه بهداشت و درمان گلپایگان در ادامه با بیان اینکه جوانان در معرض خطر بیشتری قرار دارند، گفت: نیمی از عفونت‌ها در جوانان رخ می‌دهد و همچنین جوانان به کارهای پرخطر بیشتر دست می‌زنند و کمتر از اطلاعات و آگاهی و مهارت‌های زندگی برخوردار هستند، بنابراین باید جوانان در کانون توجهات قرار گیرند. 
وی همچنین به موج نخست این بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: موج نخست با خون و فرآورده‌های خونی آغاز شد و چون متولی آن مشخص بود، خیلی زود با آن برخورد شد، اما موج دوم با رفتارهای پنهان که شامل سرنگ مشترک آلوده در بین معتادان به مواد مخدر آغاز شد و در حال حاضر کشور ما در آستانه ورود به موج سوم و گسترش اچ‌آی‌وی از راه جنسی قرار گرفته است.
رستمی اضافه کرد: در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد، وجود ندارد و درمان‌های موجود می‌تواند طول عمر بیمار را افزایش داده و یا کیفیت زندگی را بهتر کند.

*‌ مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری ایدز آموزش است
در ادامه رضا طبیبی متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار بیان کرد: مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری ایدز، آموزش است و آموزش باید از سنین کودکی در مدرسه‌ها آغاز شود و به تدریج این آگاهی افزایش یابد و جوانان بدانند در برخورد با همنوع و جنس مخالف خود چگونه برخورد کنند و چه رفتاری باید داشته باشند.
وی تاکید کرد: بیشترین مشکل ناآگاهی و عدم شناخت یک جوان از خود است، جوان نمی‌داند نیازهای جسمی و جنسی و روحی خود را چگونه کنترل کند و یا در برابر جنس مخالف چگونه برخورد کند.
طبیبی ادامه داد: آموزش مقابله با بیماری‌های پرخطر تنها به شبکه بهداشت و درمان مربوط نمی‌شود و همه نهادهای اجتماعی مانند آموزش و پرورش، هلال احمر، مساجد و ائمه جماعات در آموزش رفتارهای پرخطر باید کمک کنند، متأسفانه قسمت عمده‌ای از موارد ابتلا به این بیماری ناشی از نداشتن اطلاعات ضروری و کمبود آگاهی گروه‌های مختلف مردم در مورد راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری است.
وی همچنین به دوستی والدین با فرزندان اشاره کرد و گفت: توجه به نیازهای عاطفی فرزندان از جمله روش‌هایی است که می‌تواند فرزندان را از ابتلا به رفتارهای پر خطر نجات دهد و همچنین والدین می‌توانند با تقویت عزت نفس و مهارت‌های زندگی در جوانان آنها را در برابر ایدز مصون بدارند.  
طبیبی اظهار داشت: امروزه ایدز در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است و تأثیر ویژه‌ای در سلامت و توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشورها گذاشته است و شیوع ابتلا به اچ‌آی‌وی در بین جوانان افزایش یافته است و جوانان آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در مقابل بیماری ایدز هستند.
این متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار افزود: خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، پرهیز از مواد مخدر یا محرک، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر و عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مانند تیغ اصلاح، سوزن خال‌کوبی و وسایل مشترک تزریقی می‌تواند ما را در برابر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی محافظت کند.
وی اظهار داشت: توجه ویژه به زندان‌ها، کمپ‌های ترک مواد مخدر، دبیرستان‌های شبانه‌روزی پسران از جمله مکان‌هایی است که باید آموزش‌های ویژه در آنجا صورت گیرد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول