اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه پزشکی کرمان:

روزانه 7 هزار نفر در جهان به ایدز مبتلا می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: روزانه 7 هزار نفر در جهان به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند که یک‌هزار نفر کودکان زیر 15 سال هستند.

روزانه 7 هزار نفر در جهان به ایدز مبتلا می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محسن گرکانی‌نژاد پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد با موضوع کنترل ایدز و رفع انگ و تبعیض آن در جامعه با اشاره به 10 آذر ماه روز جهانی ایدز اظهار داشت: 30 سال از آغاز همه‌گیر جهانی ایدز می‌گذرد و 65 میلیون نفر مبتلا به ایدز شده‌اند.
وی با بیان اینکه تاکنون 30 میلیون نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ایدز از دست داده‌اند، افزود: ایدز ابتدا در کشورهای غربی آغاز شد، اما با انجام برنامه‌های پیشگیری آمار ابتلا کاهش یافت.
گرکانی‌نژاد با اشاره به اینکه 97 درصد مبتلا به این بیماری در کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط و درآمد پایین هستند، عنوان کرد: برآورد این است که تا سال 2010 این رقم به 34 هزار نفر برسد که 17 درصد افزایش را نسبت به سال 2001 را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به ایدز موجب افزایش عمر این بیماران شده است.
گرکانی‌نژاد بیان کرد: موارد ابتلا به ایدز در آسیای مرکزی و اروپای شرقی 250 درصد افزایش نسبت به سال 2001 را نشان می‌دهد و در منطقه ما وضع مطلوبی نیست زیرا 460 هزار مورد بیمار مبتلا به ایدز در این مناطق زندگی می‌کنند.
وی تصریح کرد: 7 هزار مورد جدید هر روز به آمار مبتلایان به ایدز افزوده می‌شود که از این تعداد یک ‌هزار نفر کودکان زیر 15 سال و بقیه افراد بالغ هستند.
گرکانی‌نژاد افزود: 51 درصد موارد جدید ابتلا به ایدز در زن‌هاست و 41 درصد افراد مبتلا به ایدز 15 تا 24 ساله هستند.
وی با بیان اینکه احتمال رفتارهای جنسی پرخطر با استفاده از ماده‌های محرک افزایش می‌یابد، گفت: این امر موجب آغاز موج سوم اختلال ایدز در کشور می‌شود.
گرکانی‌نژاد به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به ایدز، انگ زدن و تبعیض به بیماران و مرگ ناشی از بیماری ایدز را از جمله موارد چشم‌انداز 2015 در زمینه ایدز ذکر کرد.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در بهار سال جاری، 23 هزار و 125 مورد بیمار مبتلا به ایدز در ایران ثبت شده و برآورد تعداد بیماران مبتلا به ایدز در سال جاری 93 هزار و 250 مورد و پیش‌بینی این رقم برای پنج سال آینده 126 هزار و 300 نفر است.
گرکانی‌نژاد با اشاره به اینکه از مجموع مبتلایان به ایدز 91.5 درصد مرد و 8.5 درصد زن هستند، تصریح کرد: شیب مربوط به ابتلای زنان به ایدز در حال افزایش است.
وی بیان داشت: از مجموع مبتلایان به ایدز 69.8 درصد مربوط به معتادان تزریقی، 10 درصد به موارد جنسی، 0.8 درصد ابتلا از مادر به کودک و 18.3 درصد موارد نامشخص است.
گرکانی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون 810 مورد بیمار مبتلا به ایدز در کرمان ثبت شده، افزود: 90 درصد این افراد را مردان و 10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و تاکنون 90 مورد فوتی بر اثر ابتلا به ایدز در کرمان گزارش شده است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه ایدز به برنامه استراتژیک پایدار نیاز است، بیان کرد: برنامه درازمدت در کرمان تدوین شده است.
گرکانی‌نژاد با بیان اینکه ایدز چهارمین علت مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود، اذعان کرد: 60 درصد جمعیت اطلاعات کاملی در باره ایدز ندارند.
وی با اشاره به انجام اقدامات تشخیصی ایدز در استان کرمان بیان کرد: آزمایش‌های غربالگری اولیه در این خطه انجام شده است و خدماتی در کرمان، سیرجان، بم و جیرفت به بیماران مبتلا به ایدز ارائه می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول