اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان:

ایران هنوز وارد موج سوم بیماری ایدز نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهداشت زنجان با اشاره به اینکه دنیا وارد موج سوم بیماری ایدز شده است، گفت: ایران هنوز وارد این مرحله نشده و در همان مرحله دوم که انتقال از طریق معتادان تزریقی است به سر می‌برد.

ایران هنوز وارد موج سوم بیماری ایدز نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان محمدرضا صائینی ظهر امروز در همایش اطلاع‌رسانی ایدز که در سالن اجتماعات بیمارستان ولی‌عصر زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه دنیا وارد موج سوم بیماری ایدز شده است، اظهار داشت: ایران هنوز در دوره موج دوم بیماری ایدز است.
وی بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وارد شدن ایران به مرحله موج سوم بیماری ایدز که همان انتقال از طریق ارتباطات جنسی است، تاکید کرد و افزود: باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام شود.
رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان آمار اعلام شده بیماران مبتلا به‌ ایدز را در ایران 23 هزار و 125 نفر اعلام کرد و افزود: باید در نظر گرفت که این آمار باید در عدد پنج ضرب شود.
وی 8.5 درصد از بیماران مبتلا به ایدز را در ایران بانوان عنوان و تصریح کرد: 91.5 درصد از مبتلایان هم آقایان هستند.
صائینی اضافه کرد: بیشتر مبتلایان به ایدز در ایران در سنین بین 25 تا 34 سال هستند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار انتقال ایدز در ایران هنوز از راه معتادان تزریقی صورت می‌گیرد، گفت: 70 درصد انتقال بیماری از طریق معتادان تزریقی است.
رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان آمار انتقال ایدز از طریق روابط جنسی را در ایران 10 درصد اعلام کرد و اضافه کرد: انتقال بیماری از طریق مادر به کودک در ایران 8 دهم درصد است.
وی آمار ابتلا به ایدز را از طریق خون و فرآورده‌های خونی یک و یک دهم درصد اعلام کرد و گفت: آمار مبتلایان نامشخص هم 18.3 درصد است.
صائینی درباره چگونگی آمار مبتلایان به ایدز در استان زنجان تصریح کرد: 89 درصد مبتلایان در استان زنجان آقایان و بقیه بانوان هستند.
وی ادامه داد: 75 درصد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده‌اند، ضمن اینکه دلیل ابتلای 12 درصد مبتلایان هم مشخص نیست.
رئیس اداره بهداشت شهرستان زنجان آمار پراکندگی بیماران را در استان زنجان به ترتیب ،زنجان، ابهر، خرم‌دره، خدابنده و ایجرود اعلام کرد.
وی آمار انتقال بیماری ایدز از طریق مادر به کودک را در استان زنجان یک درصد عنوان کرد و افزود: در حدود 11 درصد از مبتلایان هم از طریق روابط جنسی به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.
در ادامه همایش متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه بیماری ایدز مرحله بروز بیماری است، اظهار داشت: hiv مرحله ورود ویروس به بدن را می‌گویند.
احمد رضا مبین اعلام قطعی ابتلای فرد به بیماری ایدز را منوط به انجام چهار مرحله آزمایش اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در مرحله ورود ویروس به بدن افراد دچار تحولات درونی خاصی شده و علائم بیماری آنفلوآنزا در آنها بروز می‌کند، گفت: بعد از بهبود علائم آنفلوآنزا بیماری در بدن پنهان شده و هیچ علائمی ندارد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: اگر فرد مبتلا به بیماری ایدز بیماری خود را پنهان نکرده و اقدام به گرفتن کمک‌های پزشکی بکند می‌تواند، مانند یک فرد عادی زندگی کند.
وی با اشاره به اینکه اگر فرد بیماری خود را پنهان کند عمری در حدود 9 ماه تا دو سال خواهد داشت افزود: بیماری ایدز در صورت عدم کنترل آسیب‌هایی به ریه، چشم، دستگاه گوارش و حتی مغز هم وارد می‌کند.
متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: زخم‌های عادی مانند تب خال در افراد مبتلا به بیماری ایدز منجر به آسیب‌های جدی شده و ناهنجاری‌های خاصی را در افراد بیمار موجب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار بهداشت جهانی ابتلای 10 درصد از جمعیت یک جامعه به ایدز می تواند برای آن جامعه فاجعه محسوب شود، گفت: ایران فاصله زیادی با این آمار دارد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول