اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشکده پزشکی نیشابور:

ایدز در نیشابور وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه پیگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: ایدز در نیشابور وجود ندارد.

ایدز در نیشابور وجود ندارد
محمد آذینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار کرد: ایدز بیماری است که عامل آن ویروسی به‌نام اچ‌آی‌وی (HIV) است.
وی افزود: این ویروس پس از ورود به بدن به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند، به‌طوری که فرد به انواع عفونت‌ها مبتلا می‌شود.
آذینی توضیح داد: ویروس اچ‌آی‌وی از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا، استفاده مشترک از وسایل تزریق یا سایر ابزار تیز و برنده مانند تیغ، سوزن خالکوبی و...، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده و از مادر مبتلا طی حاملگی، زایمان و دوران شیردهی، انتقال داده می‌شود.
این مقام مسئول بهداشتی نیشابور با بیان اینکه فردی که ویروس عامل بیماری (HIV) وارد بدنش شده را اچ‌آی‌وی مثبت می‌گویند، اظهار کرد: این فرد به‌طور متوسط حدود 10 سال هیچ گونه علامتی ندارد و ظاهرا سالم است ولی عامل بیماری را می‌تواند به دیگران انتقال دهد.
مدیر گروه پیگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: پس از طی مرحله بدون علامت، فرد وارد مرحله پیشرفته بیماری می‌شود که به آن مرحله ایدز گفته می‌شود.
آذینی عنوان کرد: از ظاهر افراد نمی‌توان تشخیص داد که آنها آلوده به ویروس عامل ایدز هستند یا خیر و بنابراین باید مراقب باشیم.
وی با اشاره به اینکه ویروس عامل ایدز افراد را نمی‌شناسد و هر کسی ممکن است مبتلا شود، اضافه کرد: تمام افراد باید مراقب رفتارهای‌شان باشند و حتی یک بار تماس جنسی محافظت نشده یا تزریق با وسایل آلوده به خون خطر انتقال اچ‌آی‌وی را دارد.
آذینی از معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی و همسران آنها، افرادی که تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده دارند و مصرف‌کنندگان الکل و داروهای روان‌گردان به‌عنوان افرادی نام برد که بیشتر در معرض ابتلا به اچ‌آی‌وی هستند.
به گفته وی، استفاده‌کنندگان از وسایل مشترک آلوده به خون برای خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، وسایل آرایش مشترک، بیماران مبتلا به بیماری‌های آمیزشی مانند سوزاک، سیفلیس و... افرادی که از ازدواج‌های موقت متعدد دارند.
آذینی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به ویروس عامل ایدز، مجرم و گناهکار نیستند و نباید بیماری خود را پنهان کنند، تصریح کرد: با این افراد باید ارتباط دوستانه داشت و آنها را حمایت کرد و انگ و تبعیض و طرد این افراد به‌طور غیرمستقیم سبب گسترش بیماری می‌شود.
وی عنوان کرد: بسیاری از افرادی که مثبت شده‌اند، هیچ‌گاه تصور آن را نمی‌کردند.
مدیر گروه پیگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور راه‌های حفاظت از ابتلا به ایدز را پرهیز (خویشتن داری در زمان تجرد)، پایبندی (وفاداری به همسر)، پوشش محافظ جنسی، استفاده نکردن از مواد مخدر، الکل، داروهای روان‌گردان، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک مثل تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی، وسایل تزریق ایدز، عنوان کرد.
مدیر گروه پیگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور تصریح کرد: هرگز افراد مشکوک به بیماری‌های خونی چون ایدز برای کنترل آلودگی خود به پایگاه انتقال خون مراجعه نکنند.
آذینی گفت: آزمایش رایگان و محرمانه اچ‌آی‌وی «ایدز» در پایگاه مشاوره بیماری‌های معاونت بهداشتی این دانشکده انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از سوی سازمان بهداشت جهانی 10 آذر ماه روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است، عنوان کرد: شعار این روز «دسترسی مناسب به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان» است.
وی خاطرنشان کرد: با مشارکت در اطلاع‌رسانی، گسترش خدمات پیشگیری و درمان، پرهیز از انگ و تبعیض همه را از این حق بهره‌مند سازیم.
آذینی اظهار کرد: در کشور حدود80 تا 100 هزار آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی وجود دارد که بیشتر از 75 درصد آنها شناسایی نشده‌اند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول