اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه:

مصرف مواد روانگردان احتمال ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: مصرف مواد روانگردان و الکل از آنجا که موجب می‌شود افراد کنترل و آگاهی خود را از دست بدهند، از رفتارهای پرخطری است که خطر ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد.

مصرف مواد روانگردان احتمال ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد
حسین بیگلری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه تصریح کرد: در استان کرمانشاه 3 هزار نفر مبتلا به ایدز هستند.
وی اظهار کرد: نخستین مورد مبتلا به HIV در کشور در سال 65 شناسایی شده است و این آمار روند رو به افزایش دارد.
بیگلری ادامه داد: ایدز یا ویروس HIV در اثر تکثیر و فعالیت از طریق ورود به گلبول‌های سفید خون در بدن ایجاد می‌شود.
وی از جمله عوارض این بیماری را کاهش قدرت سیستم دفاعی‌، ایجاد انواع میکروب‌های فرصت‌طلب در بدن، انواع سرطان عنوان کرد که در نهایت پس از گذشت سال‌ها انتظار فرد مبتلا به  HIV منجر به مرگ وی می‌شود.
مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: ویروس HIV از بدو ورود به بدن چهار مرحله را طی می‌کند.
وی مرحله اول ورود این ویروس را دو تا چهار هفته عنوان کرد و گفت: در این مرحله در صورت تست آزمایشگاهی معمولا جواب منفی است چون ویروس هنوز فرصت مشخص شدن را پیدا نکرده است.
بیگلری مرحله دوم را مرحله تکثیر ویروس در بدن عنوان کرد که فرد در این مرحله قابلیت انتقات ویروس را به دیگران دارد.  
وی اضافه کرد: فرد در سومین مرحله از سیر ورود این ویروس به بدن با کاهش سیستم ایمنی‌، اسهال‌های طولانی مدت بی‌دلیل و تبخال مواجه می‌شود.
مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: مرحله چهارم و در واقع آخرین فاز از زمان ورود HIV به بدن ایدز است که در این مرحله ایدز قادر به کاهش گلبول‌های سفید در خون است که می‌تواند‌‌ F‌CD را به زیر 200 برساند و فرد در این مرحله مستعد انواع بیماری‌ها‌، برفک‌های دهانی، عفونت‌، سل و انواع سرطان خواهد شد که در نهایت منجر به فوت فرد می‌شود.
بیگلری با بیان اینکه طول عمر فرد بعد از ابتلا بسته به سیستم ایمنی بدن، تغذیه‌، حمایت‌های اجتماعی و خدمات ضد ویروسی که موجب افزایش طول عمر گلبول های سفید می‌شود از پنج تا 15 سال متفاوت است‌.
وی تصریح کرد: مصرف مواد روانگردان و الکل خطر ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهد برای اینکه فرد در اثر مصرف این مواد از کنترل منطقی باز می‌ماند و در این حالت ممکن  است دست به ارتباط جنسی پر‌خطر، تزریق مواد و استفاده از سرنگ مشترک بزند که از راه‌های عمده انتقال ویروس ایدز است.
مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از آنجا که این بیماری با انگ اجتماعی و در نتیجه پنهان کاری همراه است دسترسی آسان به خدمات مشاوره‌ای رایگان و محرمانه از نکاتی خواهد بود که در پیشگیری و کنترل ایدز در جامعه موثر است.
وی اضافه کرد: آنچه موجب افزایش میزان ابتلا به ایدز می‌شود رفتارهای پر‌خطر و نه زندگی در کنار فرد HIV مثبت است. 
وی تنها راه تشخیص این بیماری را انجام آزمایش‌ اختصاصی خون عنوان کرد و ادامه داد: نخستین راه پیشگیری از ابتلا به ایدز، اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم نسبت به ماهیت بیماری‌ HIV است.
بیگلری تصریح کرد: پرهیز از مصرف مواد روانگردان و الکل دومین راه موثر در پیشگیری از ابتلا به ایدز است؛ همچنین پرهیز از انجام رفتارهای پر‌خطر جنسی از جمله موارد پیشگیری از انتقال ویروس ایدز خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تا‌کنون هیچ دارو و واکسنی برای درمان قطعی ایدز پیدا نشده است اما داروهای ضد ویروسی وجود دارند که از طریق افزایش گلبول‌های خون موجب افزایش طول عمر بیماران و همچنین جلوگیری از انتقال بیماری از مادر مبتلا به جنین می‌شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول