اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

ایدز در زندان‌ها با استفاده از متادون کنترل می‌شود/حدود 40هزار نفر در زندان‌های ایران متادون دریافت می‌کنند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر حدود 40هزار نفر در زندان‌های ایران متادون دریافت می‌کنند و این موضوع به عنوان یکی از موارد کاهش انتقال ویروس ایدز به معتادان است.

ایدز در زندان‌ها با استفاده از متادون کنترل می‌شود/حدود 40هزار نفر در زندان‌های ایران متادون دریافت می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آذرخش مکری در حاشیه همایش درمان سوء مصرف مواد‌ محرک آمفتامین با عنوان شیشه با اشاره به اینکه در حال حاضر نیمی از افراد موجود در زندان‌ها با مواد مخدر در ارتباط هستند، اظهار داشت: این افراد به صورت صرف معتاد نیستند و استفاده از متادون در زندان‌ها گرایش این افراد را به مواد مخدر کاهش می‌دهد.
وی به فعالیت مراکز ترک اعتیاد در سطح کشور اشاره کرد و افزود: درمان اعتیاد در حوزه علمی و پزشکی به صورت عمده و جدی از 15 سال پیش در سطح کشور آغاز شده است و مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه به زمان راه‌اندازی و آغاز فعالیت مراکز درمان متادون باز می‌گردد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به اینکه این مراکز از سال 1380 تا‌کنون در این زمینه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: طی این مدت بیش از 4هزار پزشک در این زمینه آموزش دیده‌اند و حدود 2هزار و 200 مرکز درمان متادون در سطح کشور راه‌اندازی شده است.
وی به مجموعه‌های فعال و موثر در راستای راه‌اندازی این مراکز اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران، ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز ملی مطالعات اعتیاد از مجموعه‌های فعال در این زمینه محسوب می‌شوند.
مکری با اشاره به اینکه درصد بالای افراد معتاد زیر پوشش درمان متادون سبب شرمندگی کشوری نمی‌شود، بلکه این موضوع به عنوان یکی از شاخص‌های موفقیت‌آمیز در راستای درمان معتادان است، تاکید کرد: در حال حاضر 200 هزار نفر از معتادان موجود در سطح کشور زیر پوشش مراکز درمان متادون قرار گرفته‌اند و ایران در این زمینه پس از آمریکا رتبه دوم را در دنیا به خود اختصاص داده است.
وی به یکی از ویژگی‌های ایران در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از این مراکز موجود در سطح کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و اداره این مراکز توسط بخش خصوصی بودجه‌های دولتی را افزایش نمی‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تعداد افراد فعال در مراکز درمان اعتیاد اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود 10هزار نفر در این مراکز فعالیت می‌کنند و در هر یک از این مراکز حدود دو نفر پزشک و سه نفر پرستار و روان‌شناس در راستای درمان معتادان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه تولید متادون در ایران یک صنعت بومی است و به منظور خرید آن ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد نمی‌شود، گفت: دارو‌های متادون در سطح کشور به صورت کامل تولید داخلی ایران است و ارزی بابت خرید متادون از کشور خارج نمی‌شود.
مکری اظهار داشت: رشد HIV در ایران از روش اعتیاد تزریقی به شدت کنترل می‌شود و تعداد افرادی که از طریق اعتیاد به این ویروس مبتلا می‌شوند به میزان بسیاری کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه جلوگیری از انتقال ویروس ایدز در زندان‌ها با استفاده از متادون محقق شود، اضافه کرد: در حال حاضر حدود 40هزار نفر در زندان‌های ایران متادون دریافت می‌کنند و این موضوع به عنوان یکی از موارد کاهش انتقال ویروس ایدز به معتادان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برنامه متادون یکی از دستاورد‌های مناسب سازمان بهداشت جهانی است، تصریح کرد: استفاده از این برنامه بدون بهره‌برداری از بودجه کلان دولتی و تحمیل هزینه به مردم در راستای نگه‌داری از حجم وسیع معتادان به میزان بسیاری موفق بوده است.
وی به نتایج این برنامه در راستای جلوگیری از رشد ویروس ایدز در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: رشد این بیماری و معضل مهم اجتماعی با استفاده از این روش متوقف شده است و این موضوع یکی از موفقیت‌های درخشان کشور در زمینه کنترل رشد ایدز در کشور محسوب می‌شود.
مکری با بیان اینکه در حال حاضر ماده جدیدی به نام آمفتامین یا شیشه در کشور در حال افزایش است، تاکید کرد: بیش از 100 سال از زمان کشف این ماده مخدر می‌گذرد اما از 10 سال گذشته تا‌کنون این ماده در تمام دنیا در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌ها در حال مبتلا به این ماده مخدر هستند، ادامه داد: مصرف شیشه پس از حشیش مقام دوم را به خود اختصاص داده و در حال حاضر شیشه یا آمفتامین به یک ماده مخدر جهانی تبدیل شده است.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با بیان اینکه این ماده به متادون جواب نمی‌دهد، بیان داشت: شیشه علاوه بر اعتیاد‌آور بودن جنون‌آور نیز است و بسیاری از افراد پس از شش ماه از مصرف شیشه دیوانه و مجنون می‌شوند.
وی گفت: نیازی نیست که شیشه از خارج از کشور وارد شود و سیاست بستن مرز‌ها راهکار مناسبی برای کنترل رشد مصرف آن در کشور نیست.
مکری با اشاره به اینکه روش‌های دارویی پاسخگوی کنترل درمان و کنترل مصرف شیشه نیست، اظهار داشت: آمفتامین زیر‌ساخت‌های اجتماعی خاصی را می‌طلبد و این ماده بر خلاف سایر مواد مخدر پر‌تحرکی و جنون می‌آورد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول