اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام وزیر کشور:

اجرای ملی طرح تحول اجتماعی از ابتدای سال آینده/ آیین‌نامه سازمان عمران سواحل در حال نهایی شدن است

خبرگزاری فارس: قام مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از اجرای طرح تحول اجتماعی از ابتدای سال 91 خبر داد و گفت: آیین نامه سازمان عمران سواحل در حال نهایی شدن است.

اجرای ملی طرح تحول اجتماعی از ابتدای سال آینده/ آیین‌نامه سازمان عمران سواحل در حال نهایی شدن است
علیرضا افشار در حاشیه همایش منطقه‌ای طرح تحول اجتماعی استان‌های شمالی کشور در مجتمع نفت محمودآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در محمودآباد با تسلیت به مناسبت ایام عاشورای حسینی طرح تحول اجتماعی را برنامه‌ای ملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی دانست که به تصویب شورای اجتماعی کشور رسیده است.
افشار تصریح کرد: شورای اجتماعی که در اصل 138 قانون اساسی بر آن تاکید شده است، در حقیقت مصوباتی در راستای مصوبات دولت دارد که در آخرین جلسه این شورا که با حضور ریاست جمهور تشکیل شد، طرح تحول اجتماعی در جامعه را تصویب کرد.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه طرح تحول اجتماعی در کشور آغاز شده است، افزود: در برخی از استان‌ها اجرای مقدماتی و آزمایش این طرح صورت پذیرفته و در برخی از استان‌های دیگر نیز نهایی شده و در حال بستن قراردادهای لازم با نهادهای ذی‌ربط هستیم.
 
 * برون سپاری یکی از رویکردهای مهم طرح تحول اجتماعی
افشار یکی از رویکردهای مهم طرح تحول اجتماعی را برون سپاری عنوان کرد و گفت: سعی شده است تا در اکثر طرح‌ها نقش سازمان‌های سمن(مردم نهاد) و موسسات غیردولتی برجسته شود و از آنها در اجرای این طرح‌ها استفاده کنیم.
وی درباره برگزاری این همایش اظهار داشت: از آنجایی که مباحث اجتماعی و فرهنگی باید به صورت منطقه‌ای صورت پذیرد و چون شرایط اقلیمی و اجتماعی شمال، جنوب، شرق و غرب کشور با هم متفاوت است، همایش‌های توجیهی را به صورت منطقه‌ای برگزار کردیم که سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان به دلیل داشتن ساحل و دریا در یک منطقه قرار گرفتند که این همایش به میزبانی مازندران و در شهر محمودآباد به شکلی مطلوب برگزار شد.
افشار ادامه داد: از دو ماه پیش توجیه طرح تحول اجتماعی در مناطق 9 گانه کشور که مصوب مجلس است آغاز شد و این سومین همایش کشوری است که با حضور کارگروه‌های اجتماعی و فرهنگی سه استان برگزار شد.
  
* یکی از نقاط مهم گردشگری سواحل شمال کشور است
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی ابراز امیدواری کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده درباره برگزاری دوره‌های توجیهی و آمادگی استان‌ها و شهرستان‌ها تا پایان سال امیدواریم از اوایل سال 91 شاهد اجرای ملی طرح بزرگ تحول اجتماعی باشیم.
افشار یکی از محورهای مهم طرح تحول اجتماعی را ارتقای سطح نشاط، امید، شادابی، رضایت عمومی و نشاط کاری عنوان کرد و افزود: نشاط اجتماعی در دو بخش عوامل ارتقای نشاط و جلوگیری از عوامل مخل نشاط حائز اهمیت است که بخش اول شامل مباحثی از جمله گردشگری سیاحتی و زیارتی و ورزش و بخش دوم مباحثی به مانند ایجاد اضطراب، دلهره، یأس و سیاه‌‌نمایی برخی از رسانه‌ها گفته می‌شود و باید به آن توجه ویژه شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مهم گردشگری سواحل شمال کشور است که مقام معظم رهبری نیز بر استفاده مطلوب و سالم از این فضا تأکید دارد.
 
* آیین نامه اجرایی سازمان توسعه و عمران ساحل در شرف نهایی شدن است
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه طرح جامع ساماندهی سواحل را تهیه کرده و اولویت آن را به شمال کشور داده‌ایم، تصریح کرد: در این طرح تمامی نقاط ساحلی که قابلیت توسعه دارند و همچنین نقاط کور و حادثه آفرین ساحل که همه ساله 99 در صد آمار تلفات ناشی از غرق شدن در این مناطق بوده است نقطه‌یابی شده‌اند و با توجه به حجم مسافر به شمال کشور به ویژه مازندران برای افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا برآورد هزینه شد.
افشار یادآور شد: برای اجرای این طرح‌ها 840 میلیون تومان برای پنج سال به سه استان شمالی اختصاص داده‌ایم.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از انجام یک کار حقوقی به موازات طرح جامع ساماندهی سواحل در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: مجلس شورای اسلامی ایجاد سازمان توسعه و عمران ساحل را به مانند سازمان مناطق آزاد در برنامه پنجم توسعه به تصویب رساند و به صورت قانون درآورد و وزارت کشور نیز موظف شد تا آیین نامه اجرایی آن را تهیه کند که در شرف نهایی شدن است تا در اختیار دولت قرار گیرد.
 
* رقمی از اعتبار 180 میلیارد تومان برای سواحل شمالی کشور جذب نشد
افشار سه رویکرد زیرساخت‌ها، خدمات رفاهی و بخش فرهنگی را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان دانست و اذعان داشت: هدف در این طرح این است که با در نظر گرفتن این رویکردها از فضای سواحل شمال کشور به عنوان یک فرصت برای ارتقای فرهنگی جامعه استفاده شود.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی یکی از مشکلات اجرایی این طرح را کمبود اعتبارات پیش بینی شده عنوان کرد و ابراز داشت: در بودجه سال 90 مبلغ 180 میلیارد تومان برای سواحل شمالی کشور و برنامه‌های فرهنگی در این زمینه در نظر گرفته شده است که تاکنون هیچ رقمی از این اعتبار حاصل نشده و با پیگیری‌های صورت گرفته با معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهور درصدد هستیم تا هر میزان که ممکن است از این اعتبار را جذب کنیم.
 
* مطلوب بودن سواحل امسال نسبت به سال‌های گذشته
وی اضافه کرد: امیدواریم از سال آینده که این سازمان فعال می‌شود با یک برنامه‌ریزی جامع‌تر و قوی‌تر کارها را دنبال و اعتبار لازم را دریافت کند.
افشار با اشاره به تقدیر از مدیران موفق طرح‌های سالم‌سازی دریا در سه استان شمالی اذعان داشت: این مدیران با وجود کمبود امکانات تلاش‌های خوبی انجام دادند که مطلوب بودن سواحل امسال نسبت به سال‌های گذشته گواه این مسئله بود ولی باید تلاش کنیم بهترین شرایط چه از نظر ارائه خدمات و چه کیفیت برنامه‌های فرهنگی در سواحل شمالی کشور ایجاد شود.
 
* قرارداد بین برای تولید برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با رسانه‌ها
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در پایان با توجه به افزایش برنامه‌های صدا و سیمای استان‌ها از ایجاد قرارداد بین برای تولید برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در راستای طرح تحول خبر داد و افزود: از آنجایی که بعد از آموزش و پرورش صدا و سیما و رسانه‌ها مهم‌ترین نهاد اثرگذار در ترویج فرهنگ عمومی جامعه است، قراردادی برای تولید برنامه‌هایی در راستای مسائل اجتماعی همچون تحکیم خانواده، کاهش طلاق، تبلیغ ازدواج آسان، کاهش اعتیاد و دیگر مباحث فرهنگی و اجتماعی با عنوان صدای مهر و سیمای مهر فی مابین به انجام رسیده که در آینده‌ای نزدیک جزئیات آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/م10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول