اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی:

برنامه‌ توسعه‌ اورژانس اجتماعی در سال آینده عملیاتی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: برنامه‌ توسعه‌ اورژانس اجتماعی در سال آینده عملیاتی می‌شود.

برنامه‌ توسعه‌ اورژانس اجتماعی در سال آینده عملیاتی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حبیب‌الله مسعودی عصر امروز در همایش کاربردی کارشناسان مسئول آسیب‌دیدگان اجتماعی استان‌های کشور که در مشهد برگزار شد اظهار داشت: تقویت آموزش به افراد در زمینه‌های مختلف اجتماعی، توسعه‌ آموزش با تکیه بر رسانه‌ها، آموزش به خدمت‌دهندگان رده‌های مختلف در مراکز اورژانس اجتماعی و سایر مراکز مرتبط در کنار آموزش به مددجویان، نظام‌مند کردن همکاری‌های بین بخشی و تعیین سهم هر دستگاه در فعالیت پیش‌بینی شده، تغییر رویه‌های سازمانی در بین دستگاه‌های همکار به‌گونه‌ای که در عمل نشان دهند به تعهدات خود پایبندی دارند و تدوین برنامه‌ها و قوانین متناسب با کاهش و پیشگیری از آسیب‌ها در کل کشور، راهبردهای بهزیستی در برنامه‌ی پنجم در بخش آسیب‌های اجتماعی است.
وی تأکید کرد: این راهبردها در صورتی به نتیجه‌ مطلوب می‌رسد که همراه و هماهنگ با یکدیگر به اجرا درآیند.
وی همچنین برنامه‌های بهزیستی در سال‌های برنامه‌ پنجم در دفتر امور آسیب‌ دیدگان را بازنگری دستورالعمل‌ها، برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور دانش‌افزایی و تبادل نظرهای علمی، کاربردی کردن فعالیت‌های پژوهشی، هماهنگی بین بخشی در مجموعه‌های داخلی سازمان و افزایش مشارکت و همکاری با سازمان‌ها و تشکل‌های غیر دولتی اعلام کرد.
فرید از راه‌اندازی مجدد کمیته‌های تخصصی بین بهزیستی و وزارت بهداشت در بخش اختلال هویت جنسی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این کمیته‌ها اقدامات درمانی این مددجویان به‌صورت هماهنگ و بهتری انجام می‌شود.
وی درباره برنامه‌ بهزیستی برای اورژانس اجتماعی گفت: برنامه‌ توسعه‌ اورژانس اجتماعی، مدون شده و در سال آینده، عملیاتی می‌شود.
وی همچنین از برنامه‌ ساماندهی کودکان خیابانی با نگاه خانواده محور و به صورت فرایندی سخن گفت و افزود: مراکز گذری برای کودکان کار تا اواخر سال در برخی استان‌ها فعال می‌شود.
مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور همچنین از بازآموزی پرسنل مراکز بازپروری زنان آسیب‌دیده به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این دفتر در برنامه‌‌ پنجم خبر داد و گفت: توانمندسازی مددجویان این مراکز نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
در این همایش، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: محرم فرصتی است که همه‌ساله، آموزش‌های دینی و اصول اعتقادی ایستادگی در مقابل مظالم اجتماعی، مورد توجه قرار می‌گیرد.
تهمینه شکیب افزود: هدف امام حسین از زندگی هدایت و پاک‌سازی جامعه بود و دلیل اینکه واقعه‌ کربلا از تمام اعصار و قرون گذشته و تا امروز همچنان زنده مانده است این است که امام حسین تمام زندگی و هستی و خاندانش را به میدان آورد.
وی اضافه کرد: کارشناسان و مددکاران اجتماعی نیز همین کار را انجام می‌دهند و هدف‌شان هدایت و اصلاح آسیب‌دیدگان است.
وی با بیان اینکه تنها بهزیستی متولی آسیب‌های اجتماعی نیست و دیگر سازمان‌ها هم باید سهم خود را در مبارزه و کاهش آسیب‌ها بر عهده بگیرند گفت:
عملکرد بهزیستی استان نشان داده که در هر جا مثل حوزه‌ ساماندهی زنان آسیب‌دیده که مدیریت کار به بهزیستی واگذار شده و دستگاه‌های دیگر همکاری داشته‌اند نتیجه‌ خوبی به‌دست آمده است.
وی در ادامه گفت: عوامل ایجاد آسیب‌ها متعدد است و حتی رفتارهای والدین و به‌ویژه مادر در دوران بارداری و پس از تولد فرزند، نقش مهمی در دچار شدن فرزند به آسیب دارد.
وی در زمینه زنان آسیب‌دیده گفت: عامل اقتصادی برای آسیب‌دیدن زنان یک بهانه است و عمده‌ مشکلات این زنان، فقر فرهنگی و اعتقادی است.
شکیب تأکید کرد: وقتی معرفت دینی بیشتر شود و مشکلات فرهنگی و اعتقادی افراد حل گردد بالا رفتن اعتماد به نفس و امید به آینده را در پی‌دارد که فرد را به سلامت روانی نزدیک و او را از انحراف اخلاقی دور می‌کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت است که باید آن را پذیرفت و با آن به صورت صحیح و علمی برخورد کرد نه اینکه به فکر حذف آسیب‌دیدگان از جامعه باشیم چون آنها انسان هستند و باید از دامی که در آن افتاده‌اند نجات یابند.
یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش درباره آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت:‌ آسیب‌دیدگان نیز مخلوق خداوند هستند و باید از گمراهی و انحراف و آسیب نجات یابند.
حجت‌الاسلام محمدحسن قمصری افزود: حذف آسیب‌دیدگان از جامعه نه ممکن است و نه با نظام خلقت سازگاری دارد.
وی بی‌تفاوتی نسبت به آسیب‌دیدگان را نیز رد کردو گفت: اگر آسیب‌دیدگان به حال خود رها شوند علاوه بر اینکه دیگران را دچار آسیب  می‌کنند جامعه از نیروهای مثبت و استعدادهایی که در بین این گروه از مردم وجود دارد و در صورت تربیت و اصلاح، به خدمت جامعه در می‌آید محروم می‌ماند.
وی اصلاح افراد آسیب‌دیده را مستلزم مداومت و استمرار فعالیت‌های مددکاری دانست و گفت: ما مکلف به انجام وظیفه در مورد اصلاح آسیب‌دیدگان هستیم و باید ضمن ارتقای سطح معرفت اعتقادی و دینی آنان، به آموزش آنان پرداخته و روش‌های درست زندگی را از زندگی پاکان و ائمه‌ خدا استخراج و متناسب با این گروه، به آنان آموزش دهیم.
 همایش دو روزه‌ی کارشناسان مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان‌های کشور با هدف بازنگری دستورالعمل‌ها، تبادل‌نظر در سطوح علمی و کارشناسی، آموزش به کارشناسان و ارائه‌ راهکارها برای کاهش آسیب برگزار شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول