اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی بر مراسم علم‌بندان؛

علم‌بندان؛ آغازی بر سوز دل مردم در فراق امام حسین(ع)

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تبلیغات اسلامی درمیان گفت: عزاداران حسینی در شهرستان درمیان با فرارسیدن ماه محرم دوباره سکوت تاریخ را در هم می‎شکنند و بغض ناله‌ها را با برپایی مراسم عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی از تنگنای حنجره‎ها آزاد می‎کنند.

علم‌بندان؛ آغازی بر سوز دل مردم در فراق امام حسین(ع)
حجت‌الاسلام هادی نودهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در درمیان گفت: بانگ چاووش خوانان کاروان کربلا در شب اول محرم فرا رسیدن ماه عزای فرزند امیرالمومنین را در کوی و برزن اعلام کرده با نواهایی حزن‌انگیز شیدائیان را دوباره به مهمانی شور و حماسه فرا می‎خواند و جان عشاق را از جام گریه سرمست می‎کند.
وی علم بندان را آغازی بر سوز دل‌ها در فراق امام حسین(ع) دانست و ادامه داد: چهارم محرم‌الحرام، روز علم بندان در این شهرستان است، علم از مهم‌‌ترین و اصیل‌ ترین علائم عزاداری است و مردم برای آن احترام زیادی قائل هستند به طوری که وقتی علم‌ها را می‌بندند انگار که دوباره با آن جان می‌‌گیرند و هرگز به علم پشت نمی‌‌کنند.
 نودهی ادامه داد: حرکت 63 هیئت عزاداری در غالب دسته‌جات سنگ‌زنی، سینه‌زنی و زنجیرزنی از دیگر مراسم مردم در این شهرستان است که البته حرکت هیئت سنگ‌زنی مخصوص شهر قهستان بوده و در دیگر نقاط این شهرستان به چشم نمی‌خورد.
یکی از فرهنگیان درمیان نیز گفت: علم‌بندان در درمیان بدان معنی است که راه بر کاروان دلدادگی بسته شده و وادی نینوا آماده دیدن حادثه‌ای به نام کرب و بلا می‌شود و در خصوص آیین علم‌بندی نیز باورها متفاوت است.
عباس علیپور در مورد آیین علم‌بندان در روستای بورنگ و تفاوت آن با دیگر مناطق شهرستان اظهار داشت: مردم بورنگ پنج علم به نام پنج تن دارند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این موقوفات فراوانی در شهرستان برای این مهم وجود دارد که برخی ویژه تأمین هزینه‌های مراسم عزاداری، بعضی برای اطعام عزاداران و گروهی نیز برای تأمین مایحتاج نخل و اطعام نخلیان است به طور مثال در روستای بورنگ بیش از 40 رقبه موقوفات به این امر اختصاص دارد.
یکی از اهالی شهر قهستان نیز به خبرنگار فارس گفت: مردم قهستان 14 علم به عنوان 12 امام و 2 علم نیز به نام حضرت زهرا (س) و سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس ساخته در مسجد جامع این شهر جمع‌آوری می‌‌کنند.
محمد فاضلی افزود: بعد از آن پارچه‌‌هایی که مردم محل برای برطرف شدن گرفتاری‌ها و مشکلاتشان نذر علم‌ها کرده‌اند، با نظم و رنگبندی خاصی بر روی علم‌ها بسته می‌شود و در همین زمان نوحه سرایی و مداحی در مجلس برپا است با برافراشته شدن علم‌ها مراسم سینه‌زنی و عزاداری امام حسین (ع) هم آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه هرکدام از علم‌ها علاوه بر اینکه دارای صاحبی موروثی است، عنوان کرد: مراسم نسل به نسل از پدر به پسر بزرگتر خانواده انتقال می‌‌یابد.
فاضلی گفت: نگهداری طوق بالای علم در تمام سال بر عهده علم ‌گردان است، علم‌ گردان در زمان مراسم، حراست و مواظبت از علم را بر عهده دارد و به اعتقاد اهالی روستای درخش اگر علم دچار خسارت شود و یا بر زمین بیفتد، صاحب علم باید قربانی کند در غیر این صورت برای خانواده صاحب علم اتفاق ناگواری در سال رخ می‌‌دهد.
این شهروند شهر قهستان آمدن علم‌ها به منزل اهالی روستا بسیار خوش یمن و نیامدن آنان بد یمن است، بنابراین اهالی روستا مواظب هستند در این چند روز علم‌ها به درب منازل آنان آمده و برای لحظاتی جلوی منزل آنان توقف کنند.
 وی با بیان اینکه هر علم‌ گردان برای خود یک جارچی و یا همراه استخدام می ‌کند که وظیفه جارچی همراهی با علم‌ گردان و جمع‌ آوری نذوراتی است که مردم به علم‌ ‌گردانان اهدا می‌کنند، یادآور شد:  پس از جمع شدن علم‌ها همراه با کاروان اشتران که نمادی از کاروان کربلا است به دور شهر حرکت کرده ورود کاروان را به نینوا اعلام می‌کنند در ضمن مردم نیز نذورات خود را برای پذیرایی و اطعام عزاداران به سرپرستان کاروان می‌دهند.
کارشناس مذهبی اداره تبلیغات شهرستان درمیان نیز گفت: تعزیه‌خوانی در درمیان قدمتی 700 ساله دارد و مردم بخش قهستان را از قدیم‌الایام اول محرم‌الحرام تا پایان صفر را رسم این بوده ولی اکنون در اکثر مناطق تعزیه‌خوانان تعزیه خوانی را به ده روز اول تا غروب خورشید عاشورا خلاصه کرده‌اند.
وی نخل گردانی، ورود ذوالجناح به قتلگاه و آتش زدن خیام اباعبدالله را از دیگر آداب و رسوم مردم درمیان در ظهر عاشورا دانست و ابراز داشت:  نخل نمادی از حجله تازه داماد صحرای کربلا قاسم بن الحسن، اسب نمادی از اسب مجروح امام در ظهر عاشورا و اعلام شهادت آن حضرت به دست اشقیا است که این هردو از آداب مردم در قهستان و اطراف آن است و آتش زدن خیمه‌ها شبیه‌ساز تجاوز لشکر اشقیا به خیام امام و اسارت زنان و کودکان است که جزو آداب و رسوم مردم شهر اسدیه است.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول