اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران:

افزایش جهشی ارز و سکه بازی خطرناکی است

خبرگزاری فارس: خوش‌چهره افزایش جهشی سکه و ارز را در بازار اقتصادی کشور جریانی نگران‌کننده دانست و ‌گفت:‌ بازی خطرناک نظام‌های تصمیم‌گیر در خصوص سکه و ارز سبب نگرانی برخی‌ شده و البته افرادی هم به‌دنبال دامن‌زدن به این جریان نگران‌ کننده‌اند.

افزایش جهشی ارز و سکه بازی خطرناکی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمد خوش‌چهره صبح امروز در همایش بررسی بسترهای فساد در اقتصاد ایران که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اظهار داشت: در این راستا می‌توان به بازار سکه و طلا و افزایش آن اشاره کرد که به نوعی سبب تشویق دلالی در این بازار شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران افزود: این نوع سیاست‌های پولی و ارزی سبب شده است که بخش قابل توجهی از نقدینگی مولد به سمت این نوع بازار کشانده شود.

افزایش جهشی ارز نگران‌کننده است
خوش‌چهره در ادامه به بازی خطرناکی که در ارتباط با افزایش جهشی ارز وجود دارد اشاره کرد و گفت: این بازی خطرناک نظام‌های تصمیم‌گیر که در داخل برخی از این موضوع نگران هستند و عده‌ای نیز به دنبال دامن‌زدن به این جریان هستند نگران کننده است.
خوش‌چهره در ادامه به بازار ارز و سکه اشاره کرد و گفت: یکی از جریان‌های نگران‌کننده در حوزه اقتصاد را می‌توان  افزایش جهشی سکه و ارز در بازار اقتصادی کشور .
وی گفت: در این راستا و از ابتدای سال جاری تاکنون جهش قابل توجهی در ارز ایجاد شده است که این جهش در برخی از مقاطع متوقف شده اما دوباره یک سیر جهشی داشته است.

حرکت پلکانی بدترین آهنگ در سیاست‌های پولی است
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در ارتباط با بازار سکه و ارز شاهد هستیم که نرخ سکه و ارز دارای یک افزایش است که در پی اعلام نظراتی از بانک مرکزی و مسئولان، این قیمت تا حدودی کاهش می‌یابد اما دوباره جهش قیمت ارز و سکه شکل می‌گیرد.
خوش‌چهره گفت: این گونه حرکت افزایشی در بازار سکه و ارز به عنوان حرکت پلکانی از آن یاد می‌شود که در نظام‌های اقتصادی این گونه حرکت بدترین نوع آهنگ در افزایش نرخ ارز است که خود می‌تواند بسترساز افزایش تورم در بازار شود.

فقدان تحلیل‌های محتوایی در افزایش جهشی ارز
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از مسائلی که در این حوزه مطرح است این است که در این ارتباط تحلیل‌های محتوایی وجود ندارد و محیط‌های دانشگاهی نیز در این حوزه فعال نیستند.

ادامه این روند و افزایش 50 تا 100درصدی قیمت ارز
وی در ادامه به نگرانی خود در ارتباط با افزایش ارز در بازار اشاره کرد و گفت: بر این اساس و در ارتباط با محیط‌های اقتصادی، نگرانی که من اکنون در این حوزه دارم این است که در صورت ادامه این روند قیمت ارز در حدود 50 تا 100 درصد افزایش می‌یابد.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز در یک مقطع کوتاه مدت ممکن است درآمد ریالی برای دولت حاصل شود اما در ادامه تورمی که از این افزایش نرخ ارز در بازار ایجاد می‌شود هم به دولت و هم به مردم آسیب وارد می‌کند.
خوش چهره در بیان راه حل برای این موضوع گفت: آگاه‌سازی مراجع تصمیم‌گیر دراین حوزه در ارتباط با آسیب‌های فراروی افزایش ارز می‌تواند در این راه نقش بسزایی داشته باشد که باید از سوی صاحب‌نظران حوزه اقتصاد صورت پذیرد.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: نامگذاری این سال به نام سال جهاد اقتصادی نشانی از اولویت نظام در مباحث اقتصادی است.
وی تاکید کرد: در این راستا باید تمام برنامه‌ریزی‌ها و تمرکز نظام‌‌های تصمیم گیر در حوزه اقتصاد معطوف شود چرا که اکنون یکی از چالش‌های ملی ما در حوزه اقتصاد است.

بیکاری یکی از متغیرهای کلان اقتصادی 
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه به بیکاری اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یکی از متغیرهای کلان نظام اقتصادی در ارتباط با بیکاری است که این مسئله اکنون به یک متغیر بحرانی تبدیل شده است.
وی افزود: آنچه که در ارتباط با اشتغال از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است تشخیص صحیح نارسایی‌های موجود در این حوزه است چرا که با دادن شعار نمی‌توان مسئله اشتغال را بر طرف کرد.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول