اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان:

علنی‌شدن فساد نشانی از بیماری حاد اقتصادی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: علنی‌شدن فساد نشانی از بیماری حاد اقتصادی است.

علنی‌شدن فساد نشانی از بیماری حاد اقتصادی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن رنانی عصر امروز در همایشی با عنوان "یک سه جلویش بی نهایت صفر" که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی بسترهای فساد دراقتصاد ایران پرداخت و اظهار داشت: از نگاه سیستمی فساد نشانه‌ای از بیماری است.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: زمانی که فساد علنی می‌شود و قبح آن می‌ریزد آن زمان فساد به مرز تمسخر می‌رسد که این حالت می‌توان گفت که فساد حاصل شده در مرحله حاد یک بیماری قرار دارد.
وی ادامه داد: هر نظام سیاسی دارای تولد است که در این راستا تولد نظام‌های سیاسی در انقلاب‌ها با با شکل‌گیری انقلاب به وقوع می‌پیوندد.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در این میان و پس از تولد، یک نظام سیاسی همانند یک کودک دارای رشد است که مراحلی مانند مراحل رشد یک کودک از کودکی به بلوغ تکامل، تعادل و کهولت را سپری می‌کند.
رنانی گفت: دوران کودکی نظام سیاسی ایران از انقلاب اسلامی ایران تا پایان جنگ شکل گرفت که پس از آن وارد دوران رشد سریع و تکاملی خود شد.

اولویت‌بندی مسائل ملی
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه به اهمیت اولویت‌بندی مسائل ملی اشاره کرد و گفت: آنچه که اکنون باید مورد نظر قرار بگیرد چیدمان و اولویت‌بندی مسائل ملی است که بر این اساس مشخص شود اولویت اول تا پنجم نظام چیست.
وی با اشاره به اینکه اکنون اولویت‌بندی و رتبه‌بندی مشخصی در ارتباط با مسائل نظام وجود ندارد گفت: این اولویت‌بندی و رتبه‌بندی نظام بدان معنا نیست که تغییری در قانون اساسی ایجاد شود.
 عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان درادامه به بیان پیشنهادی پرداخت و گفت: بر این اساس می‌توان در یک نظر خواهی عمومی پنج اولویتی که به تصویب می‌رسد پرسیده و نظر خواهی شود.
وی در ادامه و در ارتباط با راهکارهای اجرایی در حوزه مبارزه با فساد اقتصادی اظهار داشت: یکی از عواملی که می‌تواند در این امر نقش بسزایی داشته باشد آمار ارائه شده است.

برخورد با فساد مستلزم شفاف‌سازی
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: آنچه که در برخورد با فساد می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد شفاف‌سازی امور و نیز ارائه آمار و گزارش‌های سالانه از اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است.
رنانی گفت: فساد اقتصادی مانند یک بیماری دارای یک زمان گذار از بیماری است که در این راستا و در زمان گذار از یک بیماری ممکن است آبروی برخی از افراد به دلیل اقدامت خود و ناشایستگی‌هایی که داشتند برود.

تاثیر انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در فساد اقتصادی

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: شاید یکی از عوامل این امر انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باشد چرا که این سازمان شاخصی برای شفاف‌سازی و بررسی اعتبارات بود.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: این سازمان بررسی می‌کرد که اعتبارات به کجا رفته و هزینه شده است و در این میان نیز گزارشاتی را نیز ارائه می‌داد.

سرعت در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها
وی در ادامه و در ارتباط با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: من با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت آن به صورت نقدی مخالف نیستم اما سرعتی که در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بکار گرفته شد سبب می‌شود که این طرح جواب ندهد.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در برخی از کشورها که اجرای این طرح دارای یک نتیجه مطلوب بوده است طرح با یک زمان‌بندی طولانی اجرایی شده است که در برخی از کشورها اجرای نهایی این طرح درحدود 16سال طول کشید.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول