اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش «یک سه جلویش بی‌نهایت صفر» مطرح شد

تحلیل خوش‌چهره از ‌اقتصاد زیرزمینی ‌و گستردگی قلمرو فسادهای اقتصادی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در ادبیات آماری مجموعه از فعالیت‌های اقتصادی زیر زمینی در ردیف فسادهای اقتصادی قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به قاچاق انسان و سایر کارکردها و فعالیت‌های اقتصادی که در چرخه‌های زیر زمینی صورت می‌گیرد اشاره کرد.

تحلیل خوش‌چهره از ‌اقتصاد زیرزمینی ‌و گستردگی قلمرو فسادهای اقتصادی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد خوش‌‌چهره عصر امروز در همایشی با عنوان "یک سه جلویش بی‌نهایت صفر" که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی بسترهای فساد در اقتصاد ایران پرداخت‌ اظهار داشت: نقش نخبگان در بررسی و آسیب‌شناسی این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این راستا احساسی دنبال کردن موضوع و نیز نبود آسیب‌شناسی عمیق از این امر می‌تواند سبب شود که کسی که در این جریان مسئول است خودش مدعی شود.

*نبود درک صحیحی از مفهوم‌ها

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: ریشه خیلی از مشکلات در سایه نبود درک صحیحی از اصلاحات و مفهوم‌ها است.
خوش‌چهره ادامه داد: این نبود درک صحیح است که متاسفانه این رویه در حال حاضر و در سطح نظام‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها به یک امری عادی اکنون تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این نبود درک صحیح از واژه‌ها سبب می‌شود که در یک واژه که ممکن است اشتراک‌های لفظی وجود داشته باشد در مفهوم تناقض‌های بروز کند.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: به عنوان مثال می‌توان به واژه عدالت اشاره کرد که در طول تاریخ به کرات این واژه مطرح شد، اما همین عدالت از سوی برخی از دیکتاتورها در طول تاریخ دستمایه‌ای برای آزار اذیت مردم و ملت‌ها شد.
وی در ادامه به مفهوم‌شناسی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: نبود درک مشخص از واژه‌ها سبب می‌شود که در برخی از شاخص‌ها انحرافات ایجاد شود.

*پولشویی و تطهیر کردن پول‌های تولید شده در جریان‌های اقتصادی زیر زمینی
خوش‌چهره به پدیده پولشویی اشاره کرد و افزود: یکی از مسائلی که در جریان تولید پول در عرصه و چرخه‌های اقتصادی زیر‌زمینی مطرح شده است مسئله پولشویی است.
وی اظهار داشت: در این راستا پول‌هایی که از راه‌های اقتصادی زیر‌زمینی نظیر قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و یا قاچاق اسلحه ایجاد شده است با مصرف کردن آن در بخش‌های اقتصادی مانند بورس و یا بانک اقدام به پولشویی می‌کنند حال آن که ورودی این پول از مبدا اقتصادی آن دارای جریانی انحرافی است.

پول‌های هنگفت؛ تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن چهره‌های نظام
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: پول‌های هنگفت و تمرکز ثروت کسب شده در این حوزه، برای افرادی که در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند قانع کننده نیست که این امر سبب می‌شود که به سمت عناصر تصمیم‌گذار در نظام در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و یا سایر بخش‌های مهم مراجعه کنند تا آنان را تحت تاثیر خود قرار دهند.
وی ادامه داد: این افراد با تحت تاثیر قرار دادن برخی از چهره‌های نظام سعی دارند جریان  سیاست‌گذاری‌های دولت در بخش‌های مانند اقتصاد را به گونه‌ای هدایت کنند که بر‌اساس منافع آنان شکل گرفته باشد.

*قاچاق اسلحه، مواد مخدر دو فعالیت برجسته اقتصادی در جهان
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: از منظر اقتصاد کلان در جهان 10 فعالیت برجسته اقتصادی وجود دارد که این 10 فعالیت بخش عمده از اقتصاد کشورها بر‌اساس آن در جریان است.
خوش‌چهره گفت: از این 10 فعالیت برجسته اقتصادی سه فعالیت آن اقتصادی زیرزمینی است که از این فعالیت‌‌ها می‌توان به قاچاق اسلحه و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد در ردیف این 10 فعالیت برجسته اقتصادی جهان به عنوان فعالیت‌های اقتصادی زیر‌زمینی در حال انجام است.

‌* 18 درصد اقتصاد ایتالیا زیرزمینی است
وی تاکید کرد: در حال حاضر حجم قابل توجهی از اقتصاد جهان را این فعالیت‌های برجسته اقتصادی به خود اختصاص داده‌اند که در این راستا و در کشور ایتالیا در حال حاضر 18 درصد اقتصاد این کشور از فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی حاصل می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به رقم قابل توجه اقتصاد کشورها مطرح در حوزه اقتصادهای زیرزمینی گفت: همچنین 9 درصد اقتصاد آلمان را فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی به خود اختصاص داده است که این رقم در استرالیا در حدود 13است.

*گستردگی قلمرو فسادهای اقتصادی
وی ‌با بیان اینکه فرار از مالیات نیز می‌تواند در تقسیم‌بندی‌های فسا‌دهای اقتصادی قرار گیرد اظهار داشت: قلمرو فسادهای اقتصادی در ادبیات گسترده است که در این میان نبود درک مشخص برای مقابله از این گونه مسائل می‌تواند آسیب‌های را ایجاد کند.
وی آسیب‌شناسی در پدیده‌های اقتصادی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر آسیب‌شناسی از پدیده‌های فساد اقتصادی به شکل سطحی و احساسی صورت گیرد این می‌تواند خود منشای برای مشکلات بعدی باشد و ایجاد انحراف‌ها از مسئله باشد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول