اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

نباید عزاداری سیدالشهدا خرج گروه خاصی شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: نباید عزاداری سیدالشهدا خرج شخص، جریان و گروه خاصی شود و ما معتقد هستیم که با باورهای مردم نباید بازی کرد.

نباید عزاداری سیدالشهدا خرج گروه خاصی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: ماه محرم بخش اعظم هویت دینی و مذهبی ما را شکل داده است و محرم و عاشورا خونی در رگ‌های جامعه مذهبی ماست.
وی ادامه داد: ما هرچه داریم از محرم و عاشوراست و درس آزادی را از سیدالشهدا یاد گرفتیم و جای بسیار افتخار است یک شخصیت آسمانی را در دل فرهنگ غنی و مذهبی خود داریم و نه تنها ما بلکه همه بزرگان و اندیشمندان عالم به امام حسین (ع) افتخار می‌کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: عاشورا و محرم را باید آنگونه که است، گرامی داریم، فرهنگ غنی ما که بخشی از آن تبلورش در حادثه عاشوراست، همواره در کانون توجه دشمن بوده و آنها همواره درصدد بودند که به این فرهنگ آسیب برسانند.
 
* دشمن به دنبال گرفتن هویت محرم و عاشورا از ماست
وی تصریح کرد: گرفتن هویت محرم یعنی گرفتن پیام‌های عاشورا یعنی گرفتن ماهیت، علت و فلسفه قیام سیدالشهدا که اگر بتوانند ما را درگیر مسائل فرعی کرده و از این پیام و فلسفه غافل کنند، توانسته‌اند به اهداف شوم خود نزدیک شوند از این‌رو همه باید مراقب باشیم و تلاش کنیم فرهنگ عاشورا را همانگونه که است در قالب‌های سنتی بدون تحریف در جامعه جاری و ساری کنیم و برداشت‌های معنوی را از این فرهنگ غنی داشته باشیم.
نعمت‌الهی افزود: در همین راستا، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از نهادهای مهم و موثر در برنامه‌ریزی مناسبت‌های مذهبی به ویژه برای ماه محرم به عنوان یکی از برجسته‌ترین مناسبت‌ها، ویژه برنامه‌هایی را داشته است و با نشست‌ها و همایش‌هایی به استقبال این ماه رفته است و نشست‌ها و همایش‌هایی را با حضور هیئت‌های مذهبی، مداحان، ائمه جمعه و جماعات داشتیم که بیش از 10 همایش در این راستا برگزار شده است.
وی عنوان کرد: در این همایش‌ها توصیه‌هایی به مداحان شده است و همچنین کارگاه آموزشی نیز برای مداحان برگزار و مباحث خوب و مفیدی در این جلسات طرح شد.
 
* اعزام 900 مبلغ به مناطق مختلف استان
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اعزام مبلغ در ماه محرم توضیح داد: با توجه به فرارسیدن ماه محرم، نزدیک به 900 مبلغ ساماندهی و به مناطق مختلف استان اعزام شدند که 500 نفر از این مبلغان از قم و دیگر شهرها وارد استان شدند و 400 روحانی نیز از استان هستند که مسئولیت تبلیغ را بر عهده دارند.
وی یادآور شد: ما در استان قزوین یک‌هزار و 200 مسجد داریم که با توجه به وجود حسینیه‌ها و تکایا قطع یقین این حضور مبلغان پاسخگوی همه هیئت‌ها نیست و اگر بخواهیم صد درصد پوشش را در سطح استان داشته باشیم حداقل یک‌هزار و 500 مبلغ در استان لازم است.
 
* اعطای مجوز به 200 ایستگاه صلواتی و تکیه
نعمت‌الهی خاطر نشان کرد: ما حمایت‌هایی را از هیئت‌های مذهبی داشتیم که با توجه به برگزاری نمایشگاه و فروشگاهی در آستانه ماه محرم با همکاری شهرداری که ابزار و تجهیزات لازم برای برپایی مراسم عزاداری در این نمایشگاه عرضه می‌شد، بن‌هایی بین هیئت‌های مذهبی برای خرید از این نمایشگاه توزیع شد.
وی اضافه کرد: در این نمایشگاه سعی شد ابزار و وسایلی که با شئون محرم سازگاری ندارد، نداشته باشیم، در استان قزوین یک‌هزار و 200 هیئت مذهبی داریم که حمایت‌هایی در قالب‌های مختلف از این هیئت‌ها صورت می‌گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اعلام کرد: همچنین همکاری خوبی را با نیروی انتظامی داشتیم و بحث همیاران محرم شکل گرفت که این موضوع در سال جاری برای سومین سال در سطح استان اجرا می‌شود.
وی عنوان کرد: هماهنگی و تشکیل جلسه با بازرگانی برای توزیع نذورات، هماهنگی برای برگزاری اجتماع عاشورائیان در روز تاسوعا در قزوین، برگزاری گردهمایی رابطان فرهنگی هیئت‌ها و برگزاری دو ستاد ساماندهی شئونات مذهبی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
نعمت‌الهی گفت: در خصوص ایستگاه‌های صلواتی و تکیه‌ها نیز به 200 مورد مجوز داده‌ایم و توصیه ما رعایت ضوابط ایمنی و بهداشتی است تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.
 
* راه انداختن عَلم در شأن تشکیلات سیدالشهدا نیست
وی با اشاره لزوم رعایت برخی نکات از سوی هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: در برگزاری مراسم عزاداری تا آنجا که ممکن است باید شئون اسلامی صورت گیرد، هیئت‌ها از آوردن ابزار اضافی پرهیز کنند و راه‌انداختن عَلم‌ها و کتل‌ها که در شأن تشکیلات سیدالشهدا نیست به شدت پرهیز شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تأکید کرد: مداحان باید سعی کنند از متونی استفاده کنند که عزت اهل بیت و سیدالشهدا را بالا ببرد و توجه داشته باشند که سیدالشهدا در اوج عزت، مظلوم بود.
وی یادآور شد: هیئت‌های مذهبی در سطح شهر و همچنین در حسینیه‌ها و مساجد در خصوص سیستم صوتی که استفاده می‌کنند توجه لازم را داشته باشند که مزاحمتی برای مردم ایجاد نکنند و باید توجه داشت عزاداری مستحب ولی اذیت مردم کاری حرام است از این‌رو سعی کنند که در ساعت اعلام شده یعنی 12 شب مراسم را به پایان برسانند.
نعمت‌الهی گفت: هیئت‌های عزاداری و تکایا توجه داشته باشند که مبادا اسراف در نذور صورت گیرد، ما افراد نیازمند و گرسنه‌ای را در جامعه داریم و سعی شود این نذور به سمت این افراد هدایت شود.
 
* تشکیلات سیدالشهدا نباید آلوده گروه بازی شود
وی با تأکید بر دوری مداحان از جریان و جناح بازی در مراسم‌ عزاداری بیان کرد: اشکالی ندارد که مداح اهل سیاست‌ورزی باشد ولی سیاسی به معنای واقعی کلمه که منظور از سیاست، درایت، هوشمندی در خط امام، انقلاب، نظام و رهبری است و به این معنا همه باید سیاسی باشیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: ولی اگر سیاست به معنای گروه و جریان بازی و این دسته و آن دسته باشد، به شدت باید از این امر پرهیز شود زیرا جایگاه یک مداح، هیئتی و حتی روحانی رفیع است.
وی تأکید کرد: شأن عزاداری سیدالشهدا نباید پایین آید و نباید عزاداری سیدالشهدا خرج شخص، جریان و گروه خاصی شود و ما معتقد هستیم که با باورهای مردم نباید بازی کرد و باورهای مردم بازیچه نیستند که چند صباحی سوار بر این موج‌ها شده و از این باورها به نفع جریان‌هایی استفاده کنیم که معلوم نیست وضعیت‌شان چگونه باشد.
نعمت‌الهی یادآور شد: بر اساس اصول کلی، ما معتقد هستیم که هیئت باید سیاسی باشد و حرکت سیدالشهدا عین سیاست است اما اگر سیاسی به معنای باندبازی و جریان بازی باشد بهتر است دستگاه سید‌الشهدا را آلوده این مسائل نکنیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول