اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره صیانت از حقوق شهروندی وزارت کشور خبر داد:

اجرای طرح آموزش حقوق شهروندی کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره صیانت از حقوق شهروندی وزارت کشور از اجرای طرح آموزش و رعایت حقوق شهروندی در استان‌های کشور خبر داد و گفت: قرارداد این طرح با بسیج حقوقدانان بسته شده است.

اجرای طرح آموزش حقوق شهروندی کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احمد دستمالچی ظهر امروز در نخستین دوره آموزش شهروندی استانداری گیلان در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی واحد رشت با اشاره به توجه به حقوق شهروندی به عنوان اساسی‌ترین توصیه اسلام و قرآن، اظهار داشت: با بررسی در سیره و سنت بزرگان دینی در می‌یابیم که تمام توجه دین اسلام به خدمتگزاری برای مردم است.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در اسلام با عنوان حقوق انسانی و در قانون اساسی به عنوان حقوق ملت تعبیر شده است، افزود: توجه به حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین حقوقی است که هر نظام دموکراتیک در راس و اولویت حکومت خود قرار می‌دهد.
دستمالچی از اجرای طرح کامل و جامع حقوق شهروندی در تمام استان‌های کشور خبر داد و گفت: اخیرا در یک قراردادی با بسیج حقوقدانان طرح کامل و جامع آموزش حقوق شهروندی به امضا رسیده که در تمام استان‌ها توجیه و پیاده می‌شود.
وی به تاکیدات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور درباره رعایت حقوق شهروندی اشاره کرد و اذعان داشت: تمام مسئولان نظام اسلامی خود را خدمتگزاران مردم می‌دانند زیرا نظام ما یک نظام مردمی و مشارکتی بوده که طبق رای مردم استوار شده است.
 
* آشنایی مردم و مسئولان از حقوق شهروندی ضرورت دارد

این مسئول با بیان اینکه شأن مسئولان خدمتگزاری به مردم است، ابراز داشت: اگر بخواهیم مردمی پویا و مشارکت در صحنه و پشتیبان نظام داشته باشیم باید مردم و مسئولان را نسبت به حقوق خود آشنا کنیم.
وی، خوب دانستن را یکی از فلسفه‌های حقوق شهروندی خواند و اذعان داشت: برای اینکه بتوانیم در راستای شکوفایی نظام تصمیم‌گیری‌های درستی انجام دهیم باید مردم را از تکلیف و سرنوشت خود آگاه کنیم تا در برابر تهاجم دشمن و ترفندها و توطئه‌های آنان قرار نگیرند.
دستمالچی با اشاره به اینکه اساس کار ما، شناخت و آموزش و ارتقای آگاهی است، بیان داشت: حکومت‌های خائن در دوران قاجاریه و پهلوی که عمد در جهالت مردم داشتند تمام امکانات کشور را برای خود می‌خواستند و به همین دلیل از زمانی که آنها در حرمسراهای خود شهوترانی می‌کردند، کشورهای اروپایی گوی سبقت را ربودند و به همین دلیل ایران دچار یک عقب ماندگی تاریخی شد.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی کشور طبق رعایت حقوق شهروندی خدمات و پیشرفت‌های قابل توجهی ارائه کرده که رشد صنایع نظامی و موشکی از مهم‌ترین این پیشرفت‌هاست.
رئیس اداره صیانت از حقوق شهروندی وزارت کشور، برخی از موضوعات آموزشی را در این راستا برشمرد و عنوان داشت: آشنایی با حقوق شهروندی سیاسی و مدنی، تعریف حقوق شهروندی از منظر اسلام و غرب، ارتباط حقوق شهروندی با امنیت ملی، نشاط اجتماعی، حقوق اسلامی، اخلاق کارگزاری، فضای سایبری و نظارت همگانی و غیره از موضوعات آموزشی این طرح جامع هستند.

* مهد کودک‌ مهم‌ترین ایستگاه‌های آموزش رعایت حقوق شهروندی است

وی، مهدهای کودک را مهم‌ترین ایستگاه‌های آموزش رعایت حقوق شهروندی دانست و گفت: برای آبادانی نظام باید از این ایستگاه‌ها آغاز کنیم زیرا سن دو سالگی، اساس کار تربیتی و آموزشی ما در جامعه است که در حال حاضر مهد کودک‌ها رها شده‌اند. 
دستمالچی به متن حکم رئیس جمهور درباره رعایت حقوق شهروندی اشاره کرد و اذعان داشت: حفظ حرمت و کرامت حقوق شهروندان در استفاده از شیوه‌های مناسب فرهنگی به عنوان یک دستورالعمل حکومتی از طرف رئیس جمهور صادر شده است.
وی، آموزش و ترویج قانون‌گرایی، روان‌سازی قوانین و نظارت و ارزیابی را از ماموریت‌های اصلی حقوق شهروندی دانست و خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از دیگر بخش‌های آموزش و تریج قانون‌گرایی در جامعه است.
این مسئول با بیان اینکه حقوق شهروندی یک مفهوم نسبتا وسیعی است که شامل حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فردی می‌شود، خاطرنشان کرد: عوامل موثر در نظم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تحول اجتماعی است.
وی، عدم رعایت نظم، وجود فساد و رشوه، سو‌ءاستفاده در دستگاه‌ها، عدم آشنایی با حقوق شهروندی و قوانین دست و پاگیر اداری را از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد نظم عنوان کرد.
 
* فرهنگ ترافیک به عنوان نظم اجتماعی پایلوت شد

دستمالچی با بیان اینکه مسئولان در زمینه اصالت‌بخشی به فرهنگ سازی حقوق شهروندی بیشتر تلاش کنند، تصریح کرد: فرهنگ ترافیک به عنوان یک پایلوت از نظم اجتماعی در نظر گرفته شده و ما معتقدیم که برای ایجاد نظم در جامعه اگر از این ایستگاه آغاز کنیم کار با موفقیت انجام می‌شود.
وی، تاثیر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در نظم بخشی به زندگی روزانه مردم را موثر و مطلوب دانست و گفت: ارشاد همگانی مانند امر به معروف و نهی از منکر نیز در نظم بخشی به جامعه بسیار تاثیرگذار است زیرا اگر معروف‌ها بر جامعه حاکم شوند منکرها از جامعه رخت بر می‌بندند.
رئیس اداره صیانت از حقوق شهروندی کشور، ارتقای نظام سلامت اداری را در مقابله با فساد اداری دانست و یادآور شد: در بهار سال 92 همایش ملی رعایت حقوق شهروندی در تهران با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود تا سند ملی حقوق شهروندی از دل آن بیرون آید.
وی، با بیان اینکه طرح آموزش حقوق شهروندی از مهدهای کودک‌ تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و نیروهای مسلح، اصناف و اقشار، سازمان‌های مردم نهاد و هیئت‌های مذهبی را نیز در بر می‌گیرد، ادامه داد: ساخت انواع فیلم، انیمیشن، پویانمایی و تیزرهای تبلیغاتی در این راستا اهمیت دارد.
دستمالچی، از راه‌اندازی سایت ویژه حقوق شهروندی و ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه خبر داد و ابراز داشت: کمیته اجرایی ستاد صیانت از حقوق شهروندی نیز تشکیل شده که در دسته‌های افکارسنجی و پایش اطلاع رسانی وارد می‌شود.
وی، راه‌اندازی سیستم تلفن همراه برای اطلاع‌رسانی را از دیگر اقدام‌ها در بهمن امسال بیان کرد و افزود: در متون اسلامی به رعایت حقوق شهروندی بسیار تاکید شده از این رو بی‌توجهی به این حوزه جایز نیست.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول