اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

2 لنگه کفش منحصر به فرد دوره سلجوقی مرمت شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: دو لنگه کفش منحصر به فرد متعلق به دوره سلجوقی، مکشوفه در قلعه کوه قاین مرمت شد.

2 لنگه کفش منحصر به فرد دوره سلجوقی مرمت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند حمید حلاج‌مقدم شنبه‌شب در نشست خبری اظهار داشت: در جریان آواربرداری قلعه کوه قاین (قلعه حسین قاینی) واقع در چهار کیلومتری جنوب شهرستان قاینات در سال 1385 دو لنگه کفش و تعدادی مشک چرمین یافت شد.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده تاکنون آثار چرمین با این قدمت در کشور یافت نشده و احتمالا این آثار قدیمی‌ترین آثار چرمین موجود در کشور به شمار می‌روند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: با توجه به نایابی نمونه مشابه، قدمت بالا و نفاست هنری یکی از لنگه کفش‌های مکشوفه، مرمت این کفش‌ها در دستور کار واحد مرمت تزئینات معماری و اشیای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفت.
ناظر مرمت آثار و تزئینات معماری خراسان جنوبی نیز گفت: لنگه اول دارای رویه‌ای نسبتا سالم بوده و کف آن کاملا از بین رفته و قسمت جلوی این کفش دارای تزئیناتی از چرم با طرح هندسی در زمینه‌ای تیره‌تر است و قطعه‌ای چرمی به صورت پینه به قسمت پنجه و سمت راست پاشنه این لنگه متصل شده است.
محمدعلی بزرگمهر یادآور شد: لنگه دوم نیز تقریبا از بین رفته و تنها بخشی از رویه سمت راست آن باقی مانده است.
وی افزود: نقوشی که بر روی لنگه اول قابل مشاهده است از نقوش رایج در عصر سلجوقی بوده که البته در ادوار قبل و بعد نیز کاربرد داشته و با توجه به تزئینات زیبت و ساخت پیچیده آن و امکانات آن دوره احتمالا مربوط به یکی از طبقات مرفه بوده که پس از تعمیر مجدد مورد استفاده قرار گرفته است.
ناظر مرمت آثار و تزئینات معماری خراسان جنوبی اظهار داشت: لنگه دوم مشابه کفش‌های آن دوره در مینیاتورها است و دارای رویه‌ای کوتاه بوده و از تکنیک ساخت پایین‌تری برخوردار است.
وی ادامه داد: ابعاد این کفش گویای آن است که شخص استفاده کننده مردی بالغ بوده است.
بزرگمهر گفت: با توجه به آزمایش‌های به عمل آمده از پوست گوسفند برای ساخت چرم استفاده شده و این پوست به روش پوست پیرایی با زاج یا آلوم دباغی شده است و الیاف به کار رفته در نخ دوخت از انواع سلولزی و از جنس پنبه است.
ناظر مرمت آثار و تزئینات معماری خراسان جنوبی تصریح کرد: پس از آزمایش‌های متعدد و بررسی انواع مواد شیمیایی مطرح در مرمت چرم از پلی اتیلن گلیکول برای تیمار، افزایش نرمی و استحکام بخشی این آثار استفاده شده است.
وی یادآور شد: این آثار به زودی در موزه باستان شناسی بیرجند به نمایش در می‌آید.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول