اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

تولید نرم‌افزارهای آموزشی همسو با برنامه درس ملی

خبرگزاری فارس: مدیر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تولید نرم‌افزارهای آموزشی همسو با برنامه درسی ملی برای استفاده دانش‌آموزان و معلمان از اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش است.

تولید نرم‌افزارهای آموزشی همسو با برنامه درس ملی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محسن باهو عصر امروز در پنجمین جشنواره تولید و حمایت از پدید آوردندگان محتوای الکترونیکی که در سالن کوثر قزوین برگزار شد، بیان کرد: با نیم نگاهی به تاریخ، زندگی بشر به سه دوره تقسیم شده است دوره اول تا قرن نوزدهم است که عصر کشاورزی نامگذاری شده و قدرت بدنی قدرت اصلی و رسانه اصلی هم رسانه دیداری و شنیداری بوده است.
وی ادامه داد: با ظهور صنعت در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که تنها حدود 500 سال طول کشید، قدرت بدنی جای خود را به تفکر داد که در این دوره انسان موفق به ساختن وسایلی شد که در کنار قدرت بدنی به او کمک می‌کرد تا تولیدات خود را ارتقا دهد و در این دوره نیز رسانه دیداری و شنیداری بود.
مدیر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: این دوران مقدماتی شد برای تحولاتی دیگر که قدرت تفکر، جایگزین قدرت بدنی شد و بشر فرصت پیدا کرد که به فکر و مطالعه بیشتر توجه کند.
وی عنوان کرد: با آغاز قرن 21 شاهد تحولات زیادی هستیم که به عصر دانایی نامگذاری شده و فقط فکر و تفکر منبع همه کارهاست و تبادل اطلاعات مرز و زمان نمی‌شناسد و هر کشوری که دارای قدرت اندیشه و انسان‌های مستعد باشد قوی تر محسوب می‌شود.
باهو توضیح داد: سر منشأ این تحولات سه جنبش و انقلاب است که پایه و اساس پیوند خوردن ارتباطات انسانی، انقلاب اینترنت است، دومین انقلاب بحث دیجیتالی شدن است برای اینکه فضا بتواند نگاه انسان امروزی را پاسخ دهد خلاقیت انسان را به سوی دیجیتالی شدن کشاند و ماحصل این دیجیتالی شدن انقلاب سوم یعنی کارآفرینی و نو آفرینی را پدید آورد و در دنیای امروز نوآوری و کارآفرینی حرف اول را می‌زند و آنچه در نوآوری مد نظر است تغییر رویکرد و نگاه به مسائل است.
وی تصریح کرد: همانگونه که فضای الکترونیکی در زندگی امروزی ما تأثیرات مثبت زیادی دارد به همان نسبت هم تهدیدات‌ و چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد؛ حال در این عصر دانایی، مأموریت آموزش و پرورش، آموزش دانش‌آموزان را در فضای شبکه مجازی ، آموزش فکرکردن با افکار خلاق و حفظ و تکمیل هویت دینی و ملی، پرورش و شکوفایی قابلیت‌ها، استعدادها و پرسشگری دانش‌آموز است.
مدیر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش این چنینی پویا و با انعطاف روزافزون خواهد بود و قابلیت دسترسی به آن در هر زمان و هر مکان مهیا است که آن هم منجر به تقویت شهروند جهانی با حفظ هویت دینی و ملی می‌شود.
وی توضیح داد: از تهدیدهای آی سی تی در آموزش و پرورش عدم نظم‌پذیری و اتلاف وقت، گریز از اجتماع و عدم مسئولیت‌پذیری، حجم انبوه اطلاعات غیر مفید و مخرب، جدایی از گذشته و هویت دینی و ملی که همان بحران هویت است، مواجهه کودکان معصوم با سایت‌های مبتذل، اعتیاد به اینترنت، ناهنجاری‌های خستگی از اطلاعات، شکست تعامل معلم و دانش‌آموز، تخریب فرهنگ بومی و تهدید ارزش‌ها و تهدید جایگاه مدرسه به عنوان محور تعلیم و تربیت است.
باهو افزود: وظیفه ما معلمان این است که در تربیت نسلی خلاق و توانمند بکوشیم تا در عرصه‌های زندگی و جامعه موفق باشند، امروز سازمان و دستگاهی موفق است که بتواند دانش خود را ارتقا دهد و بداند مخاطب او چه جیزی می‌خواهد و امروز ما به عنوان معلم باید بدانیم دانش‌آموز که مخاطب ماست از ما چه می‌خواهد.
وی خاطر نشان کرد: کارهای زیادی انجام گرفته تا ان‌شاالله بتوانیم جمهوری اسلامی ایران را به جایگاه و شأن خود برسانیم که یکی از این کارها ایجاد شبکه ملی مدارس ایران (رشد) و تولید نرم‌افزارهای آموزشی هم سو با برنامه درسی ملی برای استفاده دانش‌آموزان و معلمان از اقدامات انجام شده در خصوص تولید محتوای الکترونیکی و نرم‌افزار آموزشی است.
مدیر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این شبکه در پنجمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال کشور از نظر ارائه محتوای غنی در بخش‌های دانشنامه، فرهنگ واژگان یادگیری و سایر سرویس‌های محتوایی به عنوان سایت اول کشور شناخته شد.
در ادامه دبیر پنجمین جشنواره تولید و حمایت از پدیدآوردندگان محتوای الکترونیکی بیان کرد:
امروز آموزش و یادگیری به صورت یک فرایند مستمر در طول زندگی شخصی و شغلی افراد در جریان است سرعت زیاد تولید علم و تغییر مداوم در عرصه فناوری‌های مختلف یک نظام آموزشی مستمر و مداوم را برای افراد سازمان‌ها ضروری ساخته است.
علی پیشرویان عنوان کرد: یکی از این عرصه‌های بسیار مهم و ضروری جنبش نرم‌افزاری در زمینه علم یعنی تولید علم و شکستن مرزهای علوم و یک حرکت عظیم در زمینه تولید علم است که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری علم وسیله اقتدار در دنیای امروز است و ما در همه امور احتیاج داریم که ارتقا علمی پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: امروزه با ظهور عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی مبانی نظریه تغذیه‌کننده مدل آموزشی تغییر یافته و نشانه آن در عرصه آموزش به صورت یادگیری الکترونیکی به روز شده است.
دبیر پنجمین جشنواره تولید و حمایت از پدیدآوردندگان محتوای الکترونیکی اعلام کرد: در تولید محتوای الکترونیکی باید مجموعه دانش، تجربه، تخصص مدرس و قواعد آموزشی با فناوری نوین ترکیب شده و به صورت یک محتوای آموزشی در محیطی الکترونیکی به فراگیر عرضه شود تا منجر به همپوشانی روش‌ها، افزایش انگیزه‌ها و کاهش نقاط ضعف شود.
وی با اشاره به اهداف پنجمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی اظهار کرد: اهداف این جشنواره شامل ایجاد زمینه جهش علمی و جنبش نرم‌افزاری، توسعه و تعمیق تولید محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش، ایجاد زمینه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری و ترغیب معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان با استفاده از محتواهای الکترونیکی در فرایند آموزش و حمایت از پدید آورندگان تولید محتوای الکترونیکی است.
پیشرویان گفت: تولید درس‌افزارهای آموزشی مناسب با موضوعات کتاب‌های درسی، تولید اجزای آموزشی، تولید نرم‌‌افزارهای پرورشی و قرآن، تولید نرم‌‌افزارهای بازی و سرگرمی و آموزشی و نرم‌افزار آزمون‌ساز از محورهای این جشنواره است.
وی یادآور شد: تعداد آثار دریافت شده 293 اثر که از این تعداد 224 اثر راه یافته به بخش داوری است که از این تعداد 55 اثر شرایط لازم را برای ارزیابی کشوری کسب کردند که از میان آنها دو هنرجو رتبه اول کشوری را در رشته بازی‌های رایانه‌ای به دست آوردند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول