اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

تیراژ کتاب در کشور کم است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران گفت: تیراژ کتاب در کشور کم است.

تیراژ کتاب در کشور کم است
به گزارش خبرگزاری فارس از فریدونکنار، سومین آیین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی در شهرستان فریدونکنار صبح امروز با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران و مسئولان شهری در سالن آمفی تئاتر فریدونکنار برگزار شد.
محمداسماعیل امامزاده در این آیین اظهار داشت: سخن گفتن بدون تحقیق و مطالعه، جفای به شنونده است و آنچه سخن گفتن را قابل بیان کرده انعکاس اطلاعات و افزایش معلومات است.
امامزاده با اشاره به اینکه سخنرانی بدون مطالعه نوعی جنایت است، تصریح کرد: هیچ دینی از ادیان الهی بیش از اسلام به امر مطالعه تاکید نکرد و نزول کتاب نیز به‌عنوان معجزه دین برای پیامبر اسلام است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه اسلام دین تکامل یافته ادیان الهی است که به شکل‌گیری فطرت انسانی و آفرینش اولین پیامبر الهی باز می‌گردد، بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تمدن غرب خودش را باید مدیون اسکندر مقدونی بداند.
وی خاطرنشان کرد: موقعی که نبی مکرم اسلام در مدینه حکومت تشکیل داد، سفیرانی را به نقاط مختلف از ‌جمله ایران فرستاد که به قرآن و تفسیر تسلط داشت و فرمود مردم ایران اهل فرهنگ و کتاب هستند و تو باید با کتاب آسمانی من با ایرانیان سخن بگویی و اسلام از طریق علم و آگاهی گسترش پیدا کرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با بیان اینکه کتاب مقدس‌ترین میراث ماندگار که جزء صدقه جاریه است، ابراز داشت: هر جایی تمدن اسلام پا گذاشت اقدام به دو کار همزمان یعنی ساخت مسجد و کتابخانه کرد.
این مسئول با اشاره به اینکه توپخانه سپاه اسلام کتابخانه بود، یادآور شد: ابوالفرج اصفهانی یکی از فرماندهان سپاه اسلام کتابخانه خصوصی‌اش 600 بار شتر بود، وقتی وارد اروپا شد از او خواستند کتابخانه‌اش را به همراه بیاورد.
امامزاده با تاکید بر اینکه دانشمند با تولید فکر و اندیشه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته مقام عظمای ولایت مطالعه را یک تکلیف ملی می‌دانست، ولی حالا ایشان مطالعه را یک تکلیف شرعی می‌دانند.
وی با کم دانستن سرانه مطالعه و تیراژ کتاب در ایران گفت: در حال حاضر 3 میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور داریم که اگر فقط یک درصد آنها به مطالعه کتاب بپردازند به تیراژ بیش از 3 هزار و 500 جلدی برای هر عنوان داریم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران تصریح کرد: اگر بخواهیم یک نسخه از هر عنوان را داشته باشیم نمی‌توانیم چون متوسط تیراژ هر عنوان کتاب از تعداد کتابخانه‌های کشور هم کمتر است.
این مسئول گفت: در مازندران در بخش شهری 12 کتابخانه با اعتبار اولیه 670 میلیون تومان و 60 کتابخانه روستایی با اعتبار اولیه 500 میلیون تومان شروع به ساخت کرده است.
امامزاده ادامه داد: در سال 57 نشر کتاب 257 عنوان بود اما در سال گذشته 60 هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده که این آمار رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه پدران و مادران ما هم باید کتاب‌خوان باشند تا زمینه لازم برای کتابخوان شدن و ترویج فرهنگ کتاب را برای فرزندان خود فراهم آورند، بیان داشت: مظلومیت کتاب برگرفته از مظلومیت اسلام است.
این مسئول اذعان داشت: در سال 57 سرانه مطالعه در کشور دو دقیقه بود و در سال گذشته سرانه مطالعه در کشور 83 دقیقه و 30 ثانیه و در مازندران یک دقیقه بیشتر از سرانه کشور است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول