اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اتمام فصل دوم کاوش به‌ دست آمد؛

کشف آثار فرهنگ یانیق در تپه "علیورد" صائین‌قلعه

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی ابهر و خرمدره گفت: کشف آثار فرهنگ یانیق از مهم‌ترین دست‌آوردهای دومین فصل کاوش در تپه "علیورد" صائین قلعه است.

کشف آثار فرهنگ یانیق در تپه "علیورد" صائین‌قلعه
داوود آبیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت:‌ با توجه به خلأ مطالعاتی در زمینه فرهنگ‌های باستانی حوزه ابهررود با کشف و مقایسه آثار فرهنگ یانیق و فرهنگ‌های دیگر در تپه علیورد و قلعه تپه سهم مطالعاتی استان زنجان در دنیای باستان افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه سبک کاوش‌های باستانشناسی در تپه علیورد صائین قلعه به سبک پلکانی انجام گرفت، خاطرنشان کرد: این کاوش با حضور و نظارت میراث فرهنگی شهرستان ابهر انجام شد.
رئیس میراث فرهنگی ابهر و خرم‌دره با تاکید بر اینکه کاوش تپه علیورد با اعتباری نزدیک به 40 تا 50 میلیون تومان پایان یافت، تصریح کرد: این میزان اعتبار توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تامین شد.
وی با اشاره به اینکه سایت علیورد یکی از محوطه‌های ارزشمند پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: لایه‌های شناخته شده تمدنی این سایت در قسمت فوقانی شامل دوران اسلامی از جمله اسلامی میانی (سلجوقی) و در لایه‌های زیرین شامل آثار دوران مفرغ و پیش از تاریخ می‌شود.
آبیان با بیان اینکه نتیجه کاوش تپه علیورد در فصل‌ گذشته کشف آثاری از فضاهای معماری دوره اسلامی به همراه داده‌های باستانی به‌ ویژه ظروف سفالی بود، ادامه داد: در فصل جدید کاوش دراین تپه آثاری از دوره مفرغ کشف شده است.
وی با اشاره به اینکه حجم لایه‌های مربوط به دوره مفرغ در تپه علیورد صائین قلعه بیش از چهار متر است، اضافه کرد:‌ این میزان حجم بیانگر غنای فرهنگی و تمدنی این سایت است.
رئیس میراث فرهنگی ابهر و خرم‌دره با بیان اینکه آثاری مشابه آثار کشف شده از قلعه تپه ابهر در سایت علیورد به‌دست آمده است، افزود: داده‌های قلعه تپه غنی‌تر از داده‌های تپه علیورد است.
وی با تاکید بر اینکه مساحت محوطه علیورد 15 هکتار است، خاطرنشان کرد:‌ این محوطه می‌تواند به عنوان یک پایگاه مطالعاتی مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
آبیان با اشاره به اینکه کاوش فصل دوم تپه علیورد به‌صورت کاوش آموزشی دانشجویان و با حضور 40 دانشجو انجام شد، یادآور شد: دانشجویان به‌صورت دو گروه مجزا و در 45 روز به سرپرستی دکتر نقشینه به حفاری در این سایت پرداختند.
شایان ذکر است که تپه علیورد در شهر صائین قلعه و در مجاورت ابهررود قرار دارد که ارتفاع این سایت از سطح زمین‌های اطراف به 22 متر می‌رسد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول