اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد رشت:

برخورد خوب نخستین راه ترویج حجاب است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: برخورد خوب و داشتن صبر و حوصله نخستین راه ترویج حجاب و عفاف است.

برخورد خوب نخستین راه ترویج حجاب است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اکرم رحمانی ظهر امروز در سومین همایش ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که با همکاری پایگاه مقاومت حضرت رقیه (س) و ستاد همایش ترویج فرهنگ عفاف و حجاب شهرداری رشت سالن اجتماعات بانک ملی این شهر برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته بسیج اظهار داشت: زنان در طول تاریخ حیات دین اسلام همواره در زمینه‌های علمی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای داشته است.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) در اسلام به زن اهمیت و جایگاه ویژه‌ای عنایت فرمودند، افزود: حضرت فاطمه (س) جایگاه نظری زن را نزد رسول اکرم (ص) به جایگاه عملی مبدل کردند.
این مسئول برخی از رویکردهای موجود در جهان را درباره زنان برشمرد و عنوان داشت: از ابتدای آفرینش تا کنون سه رویکرد مهم درباره زنان در جوامع مطرح بوده که یکی از این رویکردها «رویکرد سنتی» است.
وی درباره زن در رویکرد سنتی تصریح کرد: در این رویکرد زن منحصر به خانه بوده و حاکمیت مطلق مرد بر خانه یا همان مرد سالاری در زندگی خانوادگی حکم‌فرما بوده و زن فی‌النفسه از خود هیچ اختیاری نداشته و این امر در کتاب‌های قدیمی ادب فارسی مانند کیمیای سعادت امام محمد غزالی و قابوسنامه کیکاوس بن وشمگیر نیز به وضوح به چشم می‌خورد.
رحمانی با اشاره به اینکه در گذشته داشتن زبان کوتاه یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های زنان به شمار می‌رود، اذعان داشت: گذشتگان زنانی را که اصیل، با حیا، زیبا، دارای تدبیر منزل‌داری و توانایی ادامه نسل را داشتند شایسته می‌دانستند.
وی، با تاکید بر اینکه هیچ‌کدام از این ملاک‌ها و نظریه‌ها عمدتا نظریه‌های فکری بنیادی در باره زنان نبوده است، ابراز داشت: نگاه به زن در رویکرد سنتی در ایران، رم، یونان و اروپای قبل از قرن 17 میلادی نگاهی شکل انگارانه و ابزاری بوده است.
به گفته استاد زبان و ادبیات فارسی واحد رشت، رویکرد سنتی موجب اختلافات و تفاوت‌هایی بین زنان و مردان می‌شده است.
وی، رویکرد افراطی یا رادیکال را دومین رویکرد در باره زنان دانست و گفت: این رویکرد خاستگاه غربی دارد و از قرن 17 میلادی به بعد در اروپا شکل گرفت که مشکلات زیادی را برای زنان به ارمغان آورد.
استاد دانشگاه آزاد واحد رشت با بیان اینکه در این رویکرد زن و مرد را کاملا با هم مساوی دانسته و از زنان در کارهای سنگین صنعتی همپای مردان و مشابه آنها کار کشیده شده است، ابراز داشت: این امر موجب شده تا زنان در این رویکرد افراطی لطمه‌های بسیاری ببینند.
رحمانی نشر اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور سازمان ملل و کنوانسیون محو تمام تفاوت‌های بین زن و مرد را در این راستا خواند و گفت: این رویکرد تا جایی ادامه داشت که سخن از آزادی برای زنان انزجار آور شد.
 
*رویکرد اسلامی به تمام ابعاد آفرینش زنان توجه دارد

این مسئول با بیان اینکه سومین رویکرد، رویکرد اسلامی درباره زنان است، خاطرنشان کرد: از آنجا که دین مبین اسلام یک دین الهی است و با شناخت کامل از ابعاد انسان راه و رسم زندگی را به او می‌آموزد به تمام ابعاد وجودی آفرینش انسان به ویژه زنان توجه دارد.
وی، رویکرد اسلامی را کامل‌ترین رویکرد درباره زنان دانست و اذعان داشت: در این رویکرد زن و مرد از نظر ساختمان بدنی و توانایی جسمی با یکدیگر متفاوتند و در یک پازل اجتماعی تکمیل کننده یکدیگر هستند و این امر موجب می‌شود تا بتوانند سالیان دراز در کنار هم زندگی کنند.
رحمانی تصریح کرد: از نظر اسلام زنان و مردان از حقوق مساوی برخوردارند و جوانان به ویژه دانشجویان باید قوانین مربوط به حقوق زن و مرد را در احکام اسلامی مورد مطالعه قرار دهند.
وی، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امامی فرزانه در جهان را موجب فراهم شدن بستری برای رشد و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان به‌ویژه زنان مسلمان در جهان دانست و اظهار داشت: زنان ایرانی مسلمان نیز حقیقتا ثابت کردند که مظهر قداست و پاکی در جهانند و قابلیت اعتماد امام خمینی (ره) را از این تحول بزرگ به خوبی ادا کردند.
 
* برخورد خوب نخستین راه ترویج حجاب است
 
استاد دانشگاه واحد رشت با بیان اینکه زنان باید الگوهای خود را به تمام زنان دنیا معرفی کنند، تصریح کرد: زنان ما ثابت کردند که از الگوهایی مانند حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب (س) که با خطبه‌های سیاسی و آتشین خود کاخ یزیدیان را در هم کوبید پیروی می‌کنند.
وی افزود: امروز وظیفه زنان محجبه تنها این نیست که تنها پوشش خود را حفظ کنند بلکه باید آن را به دیگر زنان جامعه به ویژه دختران جوان منتقل کند.
رحمانی، خود باوری زنان و مشارکت آنان در دیگر امور سیاسی و اجتماعی را از دیگر نتایج پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: زنان برای حضور در جامعه نیازمند ابزار و شرایط هستند تا از آسیب‌های اجتماعی محفوظ بمانند.
وی، رعایت حجاب و عفاف را یکی از ضروری‌ترین ابزار حضور زنان در جامعه دانست و تصریح کرد: زنی که اصل حجاب و عفاف را درک کرده باید فلسفه حجاب را معطوف به اعضای خانواده خود کند تا از نتیجه شیرین آن بهره‌مند شود.
این مسئول با اشاره به اشاعه فساد در خیابان‌ها و چگونگی مقابله با آنها متذکر شد: ترویج فرهنگ حجاب یکی از سنگین‌ترین وظایف نیروهای بسیجی است که باید با صبر و تحمل و برخورد خوب انجام شود.
وی، نخستین راه ترویج حجاب  و عفاف را برخورد خوب دانست و اذعان داشت: ادب و شعور در جامعه همواره باید رعایت شود فرد بی‌حجاب فکر نکند که با بی‌حجابی خود به کسی یا چیزی کاری ندارد زیرا او نمی‌داند که خواسته یا ناخواسته جامعه‌ای را زیر سئوال برده است.
رحمانی، مادران را اصلی‌ترین قطب در خانواده دانست و افزود: تربیت معنوی باید از کودکی در خانواده صورت پذیرد که این امر نیز مستلزم آموزش مادران است.
وی، عمل امر به معروف را نیازمند صبر و حوصله خواند و یادآور شد: پیامبر (ص) برای دعوت افراد به اسلام بسیاری از مشکلات و بی‌احترامی‌ها را تحمل و در این راه صبوری کردند.
 انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول