اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کاشان:

همه چیز به ولایت گره خورده ‌است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به جایگاه پربرکت ولایت، آغاز و پایان خلقت را به نام ولایت و همه چیز را گره خورده به ولایت دانست.

همه چیز به ولایت گره خورده ‌است
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان،  آیت‌الله عبدالنبی نمازی عصر امروز در جمع روحانیان شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اظهار کرد: یکی از وظایف روحانیت شناخت معرفت تفصیلی و عالمانه مقام ولایت است.
وی تدریس دروس حوزوی را برای روحانیت ناکافی خواند و افزود: درس‌های ولایت را که در باب اعتقادات و معرفت‌شناسی است باید مورد مطالعه قرار گیرد.
امام جمعه کاشان عنوان کرد: در آستانه نهضت عاشورا، نهضت اسلامی نیز در کشورهای منطقه آغاز و دامنه آن تا کشورهای کفر اتحادیه اروپا و حتی آمریکا را گسترش یافته ‌است و هیچ ظالم و ستمگری از شعاع نهضت حسینی دور نخواهد ماند.
به گفته وی محرم برکتی است که خداوند نصیب پیروان مکتب اهل بیت کرده و عاشورا و تاسوعا را خداوند از ازل مورد توجه قرار داده ‌است و اگر عاشورا نبود امروز اثری از اسلام نبود و این کربلاست که همه ساله تکرار می‌شود.
نمازی تصریح کرد: عاشورا و کربلا دارای پیام‌های فراوانی است که نه تنها در محرم بلکه باید در طول سال نیز موارد مکتبی عاشورا توسط روحانیون استخراج و برای مردم بیان شود.
وی با اشاره به وظیفه روحانیت در شرایط و زمان کنونی بیان کرد: روحانیت شیعه دارای ذخائر و سرمایه بزرگ و پایان‌ناپذیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است که دست او را برای نقش‌آفرینی در تاریخ باز گذاشته ‌است.
عضو خبرگان رهبری نهضت امام حسین(ع) را متکی به احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: یکی از پیام‌های مهم عاشورا و کربلا امر به معروف و نهی از منکر است چیزی که در مدت 32 سال از عمر انقلاب و در حکومت اسلامی مظلوم مانده ‌است.
به گفته وی چنانچه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بر همین منوال باشد جامعه به سوی بی‌تفاوتی پیش می‌رود.
نمازی تاکید کرد: روحانیت باید با استخراج پیام‌های عاشورا، مکتب کربلا، آثار و برکات اجرای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین نتایج ترک آن از آیات و روایات آن را نه تنها در محرم بلکه در طول سال برای مردم بیان کنند.
به گفته وی بیان هنرمندانه امر به معروف و نهی از منکر توسط روحانیت موجب می‌شود جوانان عاشق قرآن و نماز باشند و نگذارند نمازشان که مهم‌ترین پیام عاشورا است قضا شود. 
امام جمعه کاشان در ادامه اضافات و رقابت‌های کاذب و رایج برخی از هیئت‌های مذهبی را از آسیب‌های عزاداری‌های محرم ذکر کرد.
وی‌ رقابت برخی هیئت‌ها در تعداد مهتابی‌ها ‌دیگ‌های غذا، پرچم‌ها‌ ذبح گوسفند، روحانی و مداح و پرداخت پول‌های کلان را از جمله اضافات عزاداری‌ها‌ی محرم برای رقابت کاذب بین هیئت‌ها برشمرد.
نمازی همچنین رسالت روحانیت را در زمینه مبارزه با اضافات و خرافات در عزاداری‌‌ها سنگین خواند و گفت: روحانیون نباید به آنچه خواسته هیئت‌های عزاداری است تن داده و سکوت کنند بلکه باید برای اصلاح آن هنرمندانه و حکیمانه برخورد کرده و اصلاح کنند.   
وی با تأکید بر اقتدار خطیب برای مقابله با خرافات و اضافات در عزاداری‌های محرم عنوان کرد: اگر خطیب مطالعه نداشته باشد فاقد اقتدار است و نتیجه آن دوری جوانان از مسجد در زمان سخنرانی خطیب است.  
نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین اختلاط زنان و مردان در عزاداری‌های روز عاشورا و تاسوعا را یکی دیگر از آفات عزاداری‌های هیئت‌ها ذکر و اضافه کرد: واقعه کربلا بر اساس امر به معروف و نهی از منکر است اما برخی اوقات زمینه‌های اجرای منکرات در عزادار‌ های امام حسین‌(ع) فراهم می‌شود.     
به گفته وی قیام حضرت مهدی‌(عج) مُتمّم نهضت عاشورا و کربلا است که مقدمات آن در حال بروز و ظهور است و صدای پای او را آنهایی که شنوایی قوی دارند می‌شنوند و یکی از مقدمات آن بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی است.
امام جمعه کاشان شجاعت اهل ایمان و توحید را یکی دیگر از پیام‌های عاشورا دانست و اظهار کرد: شجاعت، شهامت و آزادگی از ویژگی‌های اصحاب امام حسین و الگوهایی هستند که بعد از هزار و 400 سال از واقعه کربلا هنوز زنده است و نمونه‌های آن را می‌توان در حرکت‌های اسلامی منطقه دید.
نمازی خاطرنشان کرد: تاکنون سابقه نداشته که همزمان 10 کشور و 10 ملت به یکباره قیام کنند و به صحنه مبارزه با ظالمان آمده و مبارزه کنند.
وی افزود: در روایات است که در آستانه ظهور امام عصر‌(عج) مردم یمن قیام می‌کنند و در مصر نیز مردم این کشور علیه حاکم ستمگر قیام و او را از بین می‌برند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول