اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در پژوهش‌های باستان‌شناسی قلعه تپه ابهر مشخص شد؛

قدمت 6 هزار ساله چاقوی زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی ابهر و خرم‌دره گفت: با توجه به پژوهش‌های باستان‌شناسی در قلعه تپه شهرستان ابهر قدمت چاقوسازی در استان زنجان به 6 هزار سال می‌رسد.

قدمت 6 هزار ساله چاقوی زنجان
داوود آبیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: کشف یک نمونه استخوان حیوانی با تکه‌ای از فلز مفرغی که احتمالا چاقو است، تاریخ چاقو سازی در استان زنجان را به عقب برمی‌گرداند.
وی با اشاره به اینکه بررسی‌های باستان‌شناسی در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره شامل سه فصل حفاری است، خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت کاوش در قلعه تپه ابهر اعتبار مورد نیاز کاوش در سال جاری توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تامین شد.
مدیر میراث فرهنگی ابهر و خرم‌دره با بیان اینکه سرپرست کاوش در قلعه تپه شهرستان ابهر دکتر نقشینه است، ادامه داد: این کاوش به‌صورت آموزشی و با حضور دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دو فصل کاوش بنا به ضرورت قلعه تپه در تابستان سال جاری صورت گرفت، ادامه داد: این دو فصل کاوش منجر به شناخته شدن دوره‌های متنوع تمدنی در استان زنجان شد.
آبیان با تاکید بر اینکه فرهنگ یانیق به هزاره چهار ق.م تعلق دارد، تصریح کرد: ویژگی‌های ظروف یانیق شامل سفالینه‌هایی به رنگ خاکستری و مشکی براق با نقوش کنده می‌شود..
وی با اشاره به اینکه نمونه کامل یک ظرف سفالی مربوط به فرهنگ یانیق در قلعه تپه ابهر به‌دست آمده است، اضافه کرد: ظرف سفالی فرهنگ یانیق در کف یک فضای معماری کشف شده است.
مدیر میراث فرهنگی ابهر و خرم‌دره با بیان اینکه بزرگترین دست‌آورد کاوش‌های سال جاری در قلعه تپه ابهر کشف فضای معماری مرتبط با فرهنگ یانیق است، افزود: این فضا همچنین شامل اجاقی است که در کنار آن ظروف ذخیره مواد غذایی وجود داشته است.
وی با تاکید داشت: کشف شیوه معیشت ساکنان قلعه تپه در عصر مفرغ یکی دیگر از دستاوردهای مهم کاوش در سال جاری محسوب می‌شود.
آبیان با اشاره به اینکه تعدادی دور ریز خرچنگ نیز در کاوش سال جاری در قلعه تپه به‌دست آمده است، ‌خاطر نشان کرد: این دور ریزها بیانگر صید خرچنگ توسط ساکنین قلعه تپه و مصرف آن به عنوان ماده غذایی است.
وی با اشاره به اینکه کاوش و بررسی‌های باستانشناسی قلعه تپه در بستر یک خیابان در حال احداث صورت گرفته است، ادامه داد: بعد از گسترش گمانه‌های باستانشناسی این خیابان مسدود شد.
شایان ذکر است که این خیابان در حال حاضر نیز مسدود است و پیش‌بینی می‌شود در آینده این سایت به عنوان یک سایت موزه شناخته شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول