اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در قالب مصوبات سفر سوم هیئت دولت؛

5 کتابخانه استاندارد مرکزی در یزد احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: پنج کتابخانه استاندارد مرکزی در قالب مصوبات سفر سوم هیئت دولت به استان یزد احداث می‌شود.

5 کتابخانه استاندارد مرکزی در یزد احداث می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدحسین پارساییان ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد کتابخانه‌های در دست احداث و نیمه کاره استان یزد اظهار داشت: کتابخانه مرکزی یزد همچنان با مشکلات کوچک و بزرگ خود دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز تکمیل نشده و برخی مسائل و مشکلات آن باید برطرف شود.
وی افزود: کتابخانه مرکزی میبد نیز تکمیل شده و امسال باید تجهیز می‌شد اما به دلیل دیونی که داشت، امسال نیز برای آن بودجه تکمیل در نظر گرفته شد و سال آینده با بودجه تجهیز، تجهیز و راه‌اندازی می‌شود.
پارساییان خاطرنشان کرد: این کتابخانه اکنون به لحاظ عمرانی قابل بهره‌برداری است.
وی یادآور شد: کتابخانه دکتر جوادی نیز از کتابخانه‌های خیرساز استان یزد است که خیر تعهدات خود را در قبال آن انجام داده اما از آنجا که اداره ارشاد به عنوان متولی احداث کتابخانه‌ها، پروژه‌های عمرانی متعددی دارد، هنوز تعهداتش را در قبال این کتابخانه خیرساز انجام نداده است.
پارساییان ادامه داد: کتابخانه شهید مطهری مهریز نیز در حال استانداردسازی است.
وی عنوان کرد: پنج کتابخانه استاندارد مرکزی نیز در سفر سوم هیئت دولت به استان یزد به تصویب رسید که هم‌اکنون در حال پیگیری واگذاری زمین آنها از سوی سازمان مسکن و شهرسازی هستیم.
پارساییان اظهار امیدواری کرد: کار احداث این کتابخانه‌ها هرچه سریع‌تر با بودجه اداره ارشاد استان یزد آغاز شود.
پارساییان در مورد کتابخانه‌های روستایی نیز عنوان کرد: هم‌اکنون 20 کتابخانه روستایی در استان یزد فعال هستند و 20 روستا نیز درخواست راه‌اندازی کتابخانه را داده‌اند اما مشکل اینجاست که این نهاد نمی‌تواند بودجه تکمیل برای این کتابخانه‌ها اختصاص دهد.
وی یادآور شد: در برخی روستاها نیز خانه‌های ترویج که متروک شده‌اند، تجهیز و به کتابخانه‌ تبدیل شده‌اند.
پارساییان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد اعضای کتابخانه‌های استان یزد اظهار داشت: در حال حاضر 98 هزار و 660 نفر عضو کتابخانه‌های استان یزد هستند.
وی همچنین مجموع زیربنای کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی در استان یزد را 61 هزار و 992 مترمربع اعلام کرد و با اشاره سرانه‌های کتابخانه‌ای خاطرنشان کرد: به ازای هر 9هزار نفر در یزد یک کتابخانه وجود دارد که این رقم در کشور به ازای هر 15 هزار نفر یک کتابخانه است.
پارساییان سرانه مطالعه در استان یزد را نیز 1.6 اعلام کرد و افزود: در بیشتر بخش‌ها از جمله سرانه مطالعه، فضای کتابخانه‌ای و تعداد اعضا، رتبه نخست را در کشور داریم.
وی سرانه متراژ کتابخانه به ازای هر نفر 100 نفر را سه متر اعلام کرد و افزود: این میزان در سطح کشور 1.5 مترمربع است.
پارساییان همچنین خاطرنشان کرد: 10 درصد جمعیت استان یزد عضو کتابخانه‌ها هستند که در این زمینه بعد از استان سمنان در رتبه دوم قرار گرفته‌ایم.
وی همچنین با اشاره به نقاط ضعف کتابخانه‌های استان یزد اظهار داشت: جذاب نبودن فضای بصری کتابخانه‌هاو مشکلات عمرانی همچنین کمبود نیروی انسانی از جمله مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان یزد است.
پارساییان همچنین خاطرنشان کرد: نحوه بودجه‌ریزی در قانون کتابخانه‌ها نیز با مشکلاتی همراه است که امکان توسعه زیرساخت‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به نیم درصد درآمد شهرداری‌ها بیان کرد: به عنوان نمونه در شهرستانی نظیر بهاباد، نیم درصد سهم شهرداری‌ در سال گذشته حدود 205 میلیون تومان شده است در حالی‌که تنها هزینه گاز کتابخانه‌های این شهرستان 4.5 میلیون تومان بوده است.
پارساییان ادامه داد: در مقابل در شهرستان دیگری سهم نیم درصد شهرداری در حساب نهاد کتابخانه‌هاست اما امکان برداشت آن و هزینه برای شهرستان‌های محروم‌تر وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به طرح‌های اجرا شده در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان یزد عنوان کرد: طرح "کتاب من" نقایصی دارد که به دنبال برخی هماهنگی‌ها این نقایص برطرف می‌شود و بر اساس این طرح هر عضو می‌تواند تا سه عنوان کتاب که در کتابخانه‌های یزد موجود نیست را سفارش دهد که این کتاب‌ها از تهران ظرف مدت 15 روز بدون هزینه به کتابخانه مورد نظر ارسال می‌شود.
پارساییان عنوان کرد: این زمان 15 روزه نیاز به هماهنگی دارد زیرا اکنون با مشکل ارسال کتاب بیش از زمان یاد شده مواجه هستیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در استان یزد اظهار داشت: از 22 تا 29 آبان‌ماه که به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده، از کتابخانه برتر فرهنگی، کتابداران برتر، کتابخوانان برتر، فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر فعال در حوزه کتاب تجلیل می‌شود.
وی دیدار با ائمه جمعه، نواخته شدن زنگ "نهضت مطالعه مفید" در مدارس، برگزاری کنگره شعر غدیر، برگزاری شب شعر در کتابخانه‌های مختلف، آغاز دوره نویسندگی در کتابخانه‌ها و ... را از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی اعلام کرد.
پارساییان همچنین از عضویت رایگان از 22 تا 29 آبان‌ماه در کتابخانه‌های استان یزد خبر داد و افزود: این امر شامل اعضای جدید می‌شود و تمدید عضویت رایگان نیست.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول