اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

8/7 درصد مردم استان مرکزی دیابت دارند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: 8/7 درصد از جمعیت استان مرکزی به بیماری دیابت مبتلا هستند.

8/7 درصد مردم استان مرکزی دیابت دارند
غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت: 14 نوابر، 23 آبان هر سال روز جهانی دیابت نامیده می‌شود.
وی با بیان اینکه دیابت یک بیماری هزار چهره است و در هر بیمار به شکلی ظاهر می‌شود، تصریح کرد: برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سوء تغذیه، اضافه وزن و کم تحرکی از علل مهم این بیماری است که زمینه افزایش این بیماری را روز به روز گسترش داده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: هر ساله 10 میلیون نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و هر 10 ثانیه یک نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهد و در هر 30 ثانیه در دنیا یک پا به علت دیابت قطع می‌شود و پنج درصد مرگ و میرهایی که هر ساله در جهان اتفاق می‌افتد، بر اثر دیابت است.
فتح‌آبادی با اشاره به اینکه تا سال 2025 تعداد دیابتی‌ها به 280 میلیون نفر خواهد رسید، گفت: 50 درصد موارد دیابت بزرگسالان با کنترل تغذیه و ورزش قابل پیشگیری است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 5/5 میلیون نفر از جمعیت ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند که 8/7 درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد که برای جلوگیری از افزایش این بیماری نیاز به عزم و اراده عمومی و ملی است و در این زمینه باید دستگاه‌های مختلف دست به دست هم بدهند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص وضعیت استان در زمینه بیماری دیابت گفت: براساس دو دوره غربالگری که در جمعیت روستایی به عمل آمد، شیوع این بیماری در استان با 5/2 درصد رشد روبه‌رو بوده و هم اکنون نیز طبق برآوردهای صورت گرفته 8/7 درصد مردم استان بیمار دیابتی هستند که می‌تواند زنگ خطری برای سلامت جامعه باشد.
وی ابراز داشت: با توجه به برنامه غربالگری کشوری که در نظر است طی فاز 3 غربالگری دیابت در شهرهایی با جمعیت صد هزار تا یک میلیون نفر اجرایی شود طی دو سال آینده در استان نیز این مهم اجرا خواهد شد.
به گفته وی در مرکز استان در کلینیک امام رضا(ع) واحد دیابت فعال بوده و در هشت بیمارستان در شهرهای مختلف استان نیز این قسمت مشغول به فعالیت است و با حضور پزشک متخصص و همچنین کارشناس تغذیه، خدماتی چون مشاوره تغذیه، آموزش برنامه‌ریزی غذایی و ورزش منظم برای تثبیت قند خون، کنترل تغییرات وزن به بیماران ارائه و در زمینه تحویل رایگان سرنگ انسولین و... نیز با بیماران نیازمند مساعدت می‌شود.
فتح‌آبادی اذعان داشت: با توجه به بسترسازی به عمل آمده در زمینه ایجاد انجمن غیردولتی برای حمایت از این بیماران ان‌شاالله به زودی این امر در استان اجرایی خواهد شد و اقدامات اولیه برای صدور مجوز فعالیت این انجمن به عمل آمده است تا هم گامی باشد در راستای حمایت از بیماران دیابتی و هم بستری برای پیشگیری و جلوگیری از روند رو به رشد این بیماری.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول