اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن دیابت استان البرز تأکید کرد:

ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به بیماران دیابتی

خبرگزاری فارس:رئیس انجمن دیابت استان البرز گفت: برای کاهش خطرات ناشی از بیماری دیابت لازم است تا آموزش‌های لازم به بیماران دیابتی ارائه شود.

ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به بیماران دیابتی
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، داریوش جلیلی بعد از ظهر امروز در گردهمایی که به مناسبت روز جهانی دیابت در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد اظهار داشت: دیابت بیماری است که بدن قادر به تولید یا استفاده مناسب و ذخیره گلوکز (نوعی قند) نیست. در این حالت میزان گلوکز در جریان خون باقی مانده و در نتیجه قند خون بیشتر از حد طبیعی می‌شود.
وی ادامه داد: ارائه آموزش‌های مفید به این بیماران می‌تواند بسیاری از مشکلات این افراد را کاهش داده و در برخی از موارد از حاد شد این بیماری جلوگیری کند.
این مسئول هدف از برگزاری این گردهمایی را آشنایی هر چه بیشتر بیماران دیابتی با برنامه‌های آموزشی، پیشگیری و درمان ذکر کرد.
جلیلی خاطرنشان کرد: به روز کردن اطلاعات بیماران دیابتی و آگاهی دادن به نحوه کنترل این بیماری بسیار مهم بوده لذا ارائه آموزش‌های رایگان از سوی دستگاه‌های ذیربط یکی از مهمترین اقداماتی است که باید از سوی مسئولان انجام شود.
وی افزود: هنگامی که بیمار وضعیت خود را از این بیماری و روند آن بداند می‌تواند راحت‌تر با این بیماری مقابله و آن را کنترل کند.
رئیس انجمن دیابت البرز تأکید کرد:‌‌ با کنترل روزانه و آموزش دیابت می‌توان از عوارضی چون چشم، کلیه و قلب و عروق و عصب پیشگیری کرد.
جلیلی تشنگی زیاد، تکرر ادرار، کاهش وزن، گرسنگی زیاد، تار شدن بینایی، تحریک‌پذیری، کرخی و سوزش دست‌ها یا پاها، عفونت دائمی پوست، ‌مثانه و لثه‌ها، زخم‌هایی که هرگز بهبود پیدا نمی‌کنند و خستگی شدید را از جمله علائم بیماری دیابت عنوان کرد.
به گفته وی در برخی از بیماران دیابتی هیچ کدام از علائم ذکر شده پیدا نمی‌شود.
جلیلی افزود: براساس آمار موجود در جهان شرکت‌های بیمه برای کاهش هزینه‌های هنگفت ناشی از عوارض بیماران خود مانند دیابت اقدام به آموزش رایگان کرده‌اند لذا لازم است تا این اقدام نیز از سوی شرکت‌های بیمه گر در ایران نیز انجام شود تا بتوانیم گامی مهم و خدمتی اساسی به این بیماران داده باشیم.
این مسئول گفت: اندازه‌گیری و ارزیابی روزانه مشخص می‌کند که برنامه غذایی، برنامه ورزشی و برنامه دارویی تا چه حد در متعادل نگه داشتن میزان گلوکز خون بیمار مؤثر بوده است.
وی این ارزشیابی‌ها را توسط بیماران دیابتی مهم ارزیابی کرد و افزود: با اهمیت بودن این ارزیابی‌ها و آزمایش‌های دقیق و دوره‌ای این است که عدم کنترل و یا کنترل نامناسب می‌تواند منجر به مشکلات و ناراحتی‌های بلند مدت مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نابینایی، مشکلات کلیوی، آسیب رگ‌های خونی، آسیب سلول‌های عصبی و عقیم شدن در مردان شود.
جلیلی ادامه داد: اما خوشبختانه، مطالعات انجام شده در بیش از 10 سال نشان داده است که اگر افراد گلوکز خون خود را تا حد امکان در سطح طبیعی نگهدارند، می‌تواند خطر ابتلا به این مشکلات را تا 50 درصد یا بیشتر کاهش دهند.
در این گردهمایی یکروزه که با همکاری انجمن دیابت کشور، استان البرز، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان و شهرداری کرج یکهزار از بیماران دیابتی استان البرز نیز حضور داشتند.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول