اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

10.3 درصد جمعیت ایران دیابت دارند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: 10.3 درصد جمعیت ایران دچار بیماری دیابت هستند.

10.3 درصد جمعیت ایران دیابت دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محتشم امیری پیش از ظهر امروز در همایش روز جهانی دیابت در سالن اجتماعات مرکز بهداشت این شهر به بررسی مسئله دیابت در ایران و جهان پرداخت.
وی با بیان اینکه طبق نظر فدراسیون جهانی دیابت، هر 10 ثانیه یک نفر بر اثر مبتلا به دیابت در دنیا می‌میرد، افزود: هر 10 ثانیه دو نفر در جهان دیابت می‌گیرند.
این استاد دانشگاه، میزان پیشرفت بیماری دیابت در دنیا را بسیار صعودی و با شیب بالا خواند و اذعان داشت: در فواصل سال‌های بین 2000 و 2030 نشان می‌دهد که در سال 2000 که جمعیت دنیا حدود 6 میلیارد نفر بود، 2.8 دهم درصد دچار دیابت بودند.
وی ادامه داد: در سال 2030 جمعیت دنیا بالغ بر 8 میلیارد نفر می‌شود و 4.4 دهم درصد کل جمعیت دنیا دچار دیابت می‌شوند و این آمار نشان می‌دهد میزان دیابت در فاصله 30 سال حدود دو برابر افزایش می‌یابد.
امیری اضافه کرد: در سال 2000 کشورهای پرجمعیت مانند هند با 31 میلیون نفر جمعیت دیابتی، چین 20 میلیون نفر، آمریکا 17 میلیون نفر، اندونزی 8 میلیون و 400 هزار نفر و ژاپن 6.8 دهم میلیون نفر دچار بیماری دیابت بودند که در فاصله 2010 این ارقام حدود سه تا چهار برابر شده است.
به گفته وی، در سال 2010 کشور هند 79 میلیون نفر، چین 42 میلیون نفر، آمریکا 30 میلیون، اندونزی 21 میلیون و ژاپن 8.9 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به شیوع دیابت در دنیا اشاره کرد و گفت: جمعیت کشور کوچکی در استرالیا با 11 درصد، ایالت متحده هفت درصد، کشورهای عربی هفت درصد و آلاسکا پنج درصد بیشترین بیماران دیابتی را دارند.
وی، وضعیت دیابت بسیاری از مناطق دنیا را بحرانی خواند و افزود: مشکل دیابت گسترده بوده و در مدیترانه شرقی نیز بسیار زیاد است.
امیری افزود: در اردن 12 درصد، عراق 10.4 درصد، سوریه 20.5 درصد، عربستان 17.9 درصد و طبق آخرین آمار در ایران 10.3 درصد دچار بیماری دیابت هستند.
وی با بیان اینکه در کل دنیا 285 میلیون نفر دیابتی وجود دارد، ابراز داشت: هزینه درمان بیماری دیابت بسیار بالاست و سالانه 76 میلیون دلار بابت این بیماری هزینه می‌شود.
این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه افزایش دیابت در کشورهای در حال توسعه آهنگ سریع دارد، خاطرنشان کرد: مدیترانه شرقی که ایران نیز جزو آن است، پس از آمریکا بالاترین شیوع دیابت را دارد.
وی، افزایش وزن، چاقی شکمی و زندگی بدون تحرک را مهم‌ترین ریزفاکتورهای دیابت نامید و اظهار داشت: بالا رفتن کلسترول نیز در بروز دیابت نقش مهمی دارد.
امیری با اشاره به اینکه نادیده گرفتن چاقی موجب افزایش ابتلا به دیابت می‌شود، افزود: در این ز مینه اقدام‌های کمتری صورت گرفته است.
وی، کنترل چاقی از دوران کودکی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: تغییر سبک زندگی در جلوگیری از دیابت تاثیرگذار است ضمن اینکه غذای سالم و کنترل وزن نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.
این استاد دانشگاه، روزانه 30 دقیقه ورزش را در جلوگیری از بیماری دیابت تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: میزان فعالیت در افراد بزرگسال و نیز کودکان باید بیشتر شود.
وی، انجام برنامه ورزش صبحگاهی در مدارس را یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از چاقی و بیماری دیابت دانست و اذعان داشت: آموزش همگانی و اقدام‌های دولت برای ایجاد یک سبک زندگی سالم امری ضروری است.
به گفته امیری، بالغ بر 50 درصد افراد دیابتی کنترل قند ندارند و پزشک نیز باید بیش از 15 دقیقه بیمار دیابتی را مورد معاینه قرار دهد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول