اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

عمر ساختمان در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در کشور ما عمر ساختمان یک سوم کشورهای پیشرفته در سطح جهان است در حالی که ساختمان و ابنیه‌ها در کشورها به عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی جوامع هستند.

عمر ساختمان در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید مهدی هاشمی ظهر امروز در نخستین سمینار سراسری روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان که در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی قزوین برگزار شد، بیان کرد: امروز شاهد برگزاری سمینار روابط عمومی‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور هستیم و اکثر استان‌ها دارای این جایگاه و تشکل نبودند و این موضوع مهم مورد غفلت واقع شده بود.
وی ادامه داد: یک یا دو استان از قبل به این ضرورت پی برده بودند ولی در شورای مرکزی و استان‌ها این مهم انجام نشده بود که خوشبختانه شورای مرکزی نظام مهندسی و هیئت رئیسه این ضرورت را تشخیص داد و این تشکل راه‌اندازی شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: امروز با ابتکار سازمان نظام مهندسی قزوین، نخستین همایش برگزار شده و موجب وحدت و انسجامی برای پرداختن به این امر مهم در سراسر کشور است؛ روابط عمومی‌ها وظایف مهم و ارزشمندی را بر عهده دارند که در این همایش به این موضوع مهم پرداخته خواهد شد و زمینه‌ای خواهد بود حرکت هماهنگی را با قوت و انسجام لازم دنبال کنند.
 
* نظام مهندسی بزرگترین تشکل غیردولتی است
وی عنوان کرد: امروزه در عصر ارتباطات، روابط عمومی ضرورت و نیاز هر دستگاه و تشکلی است برای اینکه اهداف خود را محقق کند و نظام مهندسی تشکل غیردولتی و بزرگترین NGO تخصصی است که باید روابط عمومی در این سازمان روابط متقابل بین سازمان، مردم و مسئولان را تنظیم و بسترسازی کند.
هاشمی تصریح کرد: ما در نظام مهندسی وظیفه سنگینی را بر عهده داریم و در انجام بخشی از وظایف تأخیر داریم، چه در تدوین و تصویب قانون و چه راه‌اندازی این تشکل تأخیر شده و حال که قانون تصویب و این تشکل راه‌اندازی شده باید با سرعت جبران عقب‌ماندگی شود.
وی اعلام کرد: ایرانی که نماد معماری، تمدن و ساخت و ساز در قرون گذشته بوده متأسفانه در مقطعی دچار یک خلا و بحران در موضوع معماری و ساختمان شد که نیاز است با سرعت آن هویت آسیب‌دیده احیا شود و این امر نیز بدون عزم و اراده همگانی ممکن نخواهد بود که روابط عمومی‌ها بسترساز این حرکت خواهند بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تأکید کرد: ما در نظام مهندسی ساختمان، معماری و شهرسازی در کشور را به عنوان نماد مدیریت، اقتصاد، امنیت، بهداشت، رفاه و آسایش ملت ایران می‌دانیم و در هر سرزمینی قدم گذاریم نخستین موردی که به تصویر کشیده می‌شود و نمود می‌یابد معماری و شهرسازی است.
 
* برخی مسئولان و مهندسان با جایگاه نظام مهندسی آشنا نیستند
وی اظهار کرد: این اصلاح وضعیت ساخت و ساز کشور و احیای ارزش‌های ما نیاز به این دارد که بسترسازی در تمام بخش‌های ممکن انجام شود و برای اینکه یک حرکت مقتدرانه، هماهنگ و همراه با مردم داشته باشیم نیاز است این شناخت در بین مردم ایجاد کنیم که سازمان نظام مهندسی وظیفه و جایگاهش چیست.
هاشمی افزود: یکی از آسیب‌های اصلی ما در نظام مهندسی این است که مردم و مسئولان و حتی بسیاری از مهندسان با شأن و جایگاه نظام مهندسی در کشور آشنا نیستند و این رسالت بر عهده روابط عمومی است و هر همایش و اجلاسی که برگزار می‌شود یکی از اهداف مهم او آسیب‌شناسی وضعیت موجود و طراحی اصلاح و روندهای موجود برای بهبود وضعیت است.
وی یادآور شد: انتظار است در این همایش نیز وضع موجود ارزیابی و آسیب‌شناسی شده و این انتقال تجربه را انجام دهند و آخرین دستاوردهای داخل و سطح بین‌الملل مطرح و از آخرین روش‌ها برای اصلاح و بهبود وضعیت استفاده شود تا با اطلاع‌رسانی خوب و هماهنگی مناسب کار را بهتر پیش ببریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توضیح داد: برای هر تشکل و سازمانی اساسنامه یا قانون تدوین شده است بنابراین لازم است این قانون به طور کامل در سطح کشور رایج شود و در سطح کشور جاری و ساری شود.  
 
* عدم پرداختن به چشم‌انداز در برخی سازمان‌های نظام مهندسی
وی گفت: برای نخستین بار در دوره جدید مدیریتی شورای مرکزی بحث چشم‌انداز سازمان را ترسیم کرده‌ایم که این چشم‌انداز منطبق با چشم‌انداز کلی کشور و قانون و مقررات و آرمان‌هایی است که تعیین شده و باید رویکرد اصلی شما، تحقق این چشم‌انداز باشد و با توجه به شعاری که برای امسال که سال جهاد اقتصادی است قرار دادیم، بحث ارتقای کارآمدی نظام مهندسی در کشور را دنبال کنیم.
هاشمی تصریح کرد: متأسفانه در سفرها و بازدیدهایی که داریم به موضوع چشم‌انداز و شعار سال 90 (سال جهاد اقتصادی) آنگونه که باید پرداخته نشده است و این نشان می‌دهد که ما خود در بحث فرهنگ‌سازی در ارتباط با تحقق چشم‌انداز و اهداف بیگانه هستیم.
وی با اشاره به گسترده بودن وظیفه روابط عمومی‌ها افزود: شاید برخی بحث روابط عمومی را در امور تبلیغات محدود کنند در حالی که این چنین نیست بلکه روابط عمومی‌ها باید روابط متقابل دستگاه و ارباب رجوع را تنظیم کنند و آسیب‌شناسی و پیشگیری کنند و در مواردی که دچار آسیب و غفلت بودیم بتوانند به نحوی اقدامات را تنظیم کنند و ما بتوانیم بحث کیفیت، سرعت، هزینه و بحث انضباط را در جایگاه منطقی، درست و استاندارد خود قرار دهیم.
 
* سه برابر شدن کیفیت ساخت و ساز با 30 درصد افزایش هزینه
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد: امروز ما در بخش زیادی از جامعه بحث فرار از قانون را داریم که شاید علت اصلی آن نبود شناخت و عدم فرهنگ‌سازی باشد.
وی اعلام کرد: چرا باید در کشور ما عمر ساختمان یک سوم کشورهای پیشرفته در سطح جهان باشد مگر ساختمان و ابنیه‌ها در کشورها به عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی جوامع نیستند چرا سرمایه‌های ما اتلاف می‌شود، این موضوع دلایل زیادی دارد که شاید اصلی‌ترین آن، عدم شناخت نسبت به اینکه اجرای قوانین و مقررات منافع مردم را در پی خواهد داشت.
هاشمی گفت: چرا در بسیاری از ساخت و سازهای ما به جای توجه به موضوع کیفیت، به هزینه توجه می‌کنند و این اتلاف سرمایه را در بحث‌های مختلف داریم در حالی که ما می‌توانیم با حدود 30 درصد افزایش هزینه، کیفیت ساخت و ساز را حداقل سه برابر کنیم و سرعت کار را به نصف کاهش دهیم یا به تعبیر دیگر به دو برابر افزایش دهیم.
وی یادآور شد: ما می‌گوییم وقت طلاست ولی آنقدر اتلاف وقت در سیستم‌های مختلف داریم که بسیاری از هزینه‌ها را بر ما تحمیل می‌کند؛ در دستگاه‌های دولتی و یا تشکل‌های خاص حکومتی شاید این تغییر و اصلاح روش‌ها بسیار نیازمند زمان باشد ولی در تشکل ما اینگونه نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این تشکل و ایجاد وحدت رویه، همپوشانی و هم‌افزایی بتوانیم در فرهنگ‌سازی این موضوعات پیش رویم و در مجموعه نظام مهندسی این حرکت را با قوت داشته و در سطح جامعه بسترسازی کنیم.
 
* عدم اجرای شناسنامه فنی و ملکی در برخی نقاط کشور
وی با اشاره به اهمیت معماری ایرانی و اسلامی ادامه داد: معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود و بتوانیم در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز، ارزش‌ها را ارتقا دهیم و به نوعی خدمت‌رسانی داشته باشیم.
هاشمی اظهار کرد: در خصوص شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، متأسفانه این موضوع در بسیاری نقاط رایج نشده است و البته در این استان حرکت خوبی انجام شده است؛ هرچند در اساس این موضوع اشکالاتی وجود دارد که باید به مرور حل شود ولی یکی از راه‌های ارتقای کیفیت ساخت و ساز این است که بتوانیم هویتی به ساخت و ساز خود دهیم.
وی تأکید کرد: ما می‌خواهیم سازمان نظام مهندسی به عنوان مدعی‌العموم در بحث ساخت و ساز فعال شود و بتوانیم هم مطالبات مردم و هم مطالبات بخش‌های حکومتی را احصا و احیا کنیم و  اگر بتوانیم این وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم بسیاری از موانع موجود را برطرف خواهیم کرد و آن چنان روند امور اصلاح خواهد شد که ساخت و ساز بسیار مناسبی را با کیفیت، سرعت و هزینه مورد انتظار خواهیم داشت.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول