اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان و هنرپیشه تئاتر و تلویزیون:

تاکنون به تئاتر مدرسه‌ای نرسیده‌ایم

خبرگزاری فارس: بهرام شاه‌محمدلو کارگردان و هنرپیشه تئاتر و تلویزیون گفت: متأسفانه تاکنون به تئاتر مدرسه‌ای نرسیده‌ایم که در اینجا منظور این نیست که به کودکان آموزش بازیگری یا کارگردانی بدهیم بلکه هدف آمادگی این قشر را از جنبه‌های مختلف ذهن، تخیل، ارتباط، دانش و... است.

تاکنون به تئاتر مدرسه‌ای نرسیده‌ایم
بهرام شاه محمدلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در راستای تهیه و تولید تئاتر ارزشی در ایران زمینه‌های زیادی وجود دارد، به لزوم حمایت از این هنر اشاره کرد و افزود: در این زمینه در حال حاضر، ما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم.
وی با بیان اینکه در راستای تولید تئاتر کودک و نوجوان در کشور مقوله آموزش این هنر بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر در خصوص تئاتر کودک و نوجوان حرکتی انقلاب گونه رخ دهد بسیار ارزشمند و نتیجه‌بخش خواهد بود.
کارگردان تئاتر و تلویزیون در رابطه با کمرنگ بودن تئاتر مدرسه‌ای در جامعه تصریح کرد: متأسفانه تاکنون ما به این نوع تئاتر نرسیده‌ایم که در اینجا منظور این نیست که به کودکان آموزش بازیگری یا کارگردانی بدهیم بلکه هدف این است که این قشر را از جنبه‌های مختلف ذهن، تخیل، ارتباط، دانش و تمام امکاناتی که یک کودک دارد، آماده کنیم.
وی گفت: از طریق برگزاری کلاس‌های تئاتر در مدارس و کار کارگاهی تجربه‌های مفید حاصل می‌شود و کودکان خود را بیشتر کشف می‌کنند و بنابراین اگر در آینده می‌خواهد هنرمند، پزشک و یا بازیگر شوند شرایط متناسب این آموزش‌ها برای آن‌ها فراهم است.
شاه‌محمدلو بیان کرد: در واقع بستر اصلی انتقال آموزش‌ها برای کودکان ما از طریق آموزش و پرورش حتی از نظر کمیت نیز وجود دارد که بر این مبنا حتی اگر برای یک کلاس هر دو هفته یک جلسه هم برگزار شود، ارزشی و مفهومی ماندگار خواهد شد.
وی ضمن تأیید مقطعی بودن کار تئاتر مخصوصاً برای کودکان، خاطرنشان کرد: در برخی مکان‌ها ممکن است بر اساس امکاناتی که وجود دارد تولید و ساخت تئاتر مستمر باشد اما خاصیت جشنواره این است که همیشه باید در زمان مشخصی برگزار شود.
به گفته شاه‌محمدلو، جشنواره حاصل نتیجه‌گیری رقابت‌های مقطعی در مناطق مختلف از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... است که این متولیان باید در مقاطع مختلف مشخص در جشنواره‌های مختلف ورود پیدا کنند تا به جشنواره نهایی برسند.
وی عنوان کرد: در واقع جشنواره باید نتیجه و بررسی نتایج یک سال کار مداوم باشد که مسئولیت این کار نیز به عهده یک نهاد خاص نیست بلکه همکاری همه نهادها در نتیجه‌بخش بودن کار مهم و تأثیرگذار است.
این هنرپیشه تئاتر و تلویزیون یادآور شد: در راستای توجه دادن به امر تئاتر ارزشی برای کودکان، افراد متخصص و با تجربه باید جلسات بحث و بررسی داشته باشند تا موقعیت‌ها فراهم شود و همه اطلاعات و تجربیات را نیز به جمع‌بندی بگذارند.
وی با تأکید بر لزوم طبقه‌بندی روش‌ها آموزش تئاتر، خاطرنشان کرد: هرکس از طریقی که تجربه کسب کرده یا اطلاعاتی دارد می‌تواند در راستای پویایی و بارورتر کردن این هنر گام بردارد و کمکی اساسی به تعالی آن کند.
شاه‌محمدلو گفت: بر اساس این حمایت‌ها می‌توان کلاس‌های آموزشی تخصصی مؤثری را برای مربیانی که در سطح وسیع‌تری کار تئاتر انجام می‌دهند، برگزار کرد چرا که سطح آموزش به حدی باید قوی و غنی باشد تا هنرمندان و افراد دارای تجربه در این زمینه وارد شوند که این مهم نیازمند پشتوانه اقتصادی است.
وی با بیان اینکه امر داوری تئاتر کودک و نوجوان دارای کلیات و جزئیات مختلفی است، خاطرنشان کرد: تئاتری که ارائه می‌شود متن، کارگردانی، بازیگری، طراحی، صحنه و... دارد که هر یک از این موارد باید به صورت عمیق مورد توجه و قضاوت قرار گیرد.
کارگردان و هنرپیشه تئاتر و تلویزیون بیان کرد: برخی اوقات تئاتر تولید شده دارای نوآوری خاصی است که این مهم نباید از نظر دور باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار بر این نیست که نمایشی که اجرا می‌شود در همه بخش‌ها مطرح باشد و بر اساس مواردی که لحاظ کرده‌اند، درجه‌بندی‌ می‌شوند اما جمع‌بندی نهایی صادقانه بوده و بدون کوچکترین ملاحظه‌ای انجام می‌شود چون عدالت باید رعایت شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول